30 تیر 1403
شماره خبر: 307783

زنگ هشدار پشه آئدس

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت غرب کرج گفت: پشه آئدس که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ویژه جنوب شرقی آسیا دیده شده است .
فرشاد کنعانی کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت غرب کرج کفت: اما امرزه دلایل مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی که باعث افزایش دما و بارندگی های طولانی مدت میشود، افزایش تجارت و مسافرت های بین المللی ، تجارت های بین المللی لاستیک و گیاه لاکی بامبو، توسعه نامناسب شهر نشینی باعث گسترش و انتقال این پشه به اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی و بقیه کشورها شده است. به طوری که بجز قطب ها این پشه در همه جای کره زمین پراکنده شده است.در ایران سال 1398 همزمان با اپیدمی کرونا، پشه آئدس در شهرستان بندرلنگه صید شد.بدین ترتیب به مرور و تا امروز در چندین شهر جنوبی و همچنین گیلان مشاهده شده است.
فرشاد کنعانی افزود: پشه‌های آئدس از نظر ظاهری متمایز هستند زیرا علائم سیاه و سفید قابل توجهی روی بدن و پاهای خود دارند. برخلاف اکثر پشه‌های دیگر، آنها فعال هستند و فقط در طول روز نیش می‌زنند. نیش پشه آئدس باعث ایجاد بیماریهایی مثل تب دنگ ، چیکونگونیا ، زیکا و تب زرد در انسان می شود.
تب دنگی
کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت غرب کرج بیان کرد: تب دنگ یک عفونت ویروسی دردناک و ناتوان کننده است.که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می شود و به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود، زیرا دردی که بیمار تحمل می‌کند به اندازه شکستن استخوان‌ها شدت دارد. تب دنگی مهمترین بیماری ویروسی منتقله توسط بندپایان می باشد که به سرعت در جهان در حال گسترش است. این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. در عوض، تب دنگی از طریق نیش پشه منتشر می شود. دو نوع پشه که اغلب ویروس های دنگی را منتشر می کنند، هم در داخل و هم در اطراف اقامتگاه های انسانی رایج هستند. هنگامی که پشه فردی که به ویروس دنگی مبتلاست را نیش می زند، ویروس وارد خون پشه می شود. سپس وقتی پشه فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود و عفونت ایجاد می کند.
علائم بیماری تب دنگ
اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائمی ندارند اما در بعضی از افراد علائمی مثل تب بالا، سردرد، بدن درد، حالت تهوع، درد پشت چشم و بثورات جلدی دیده می‌شود.جالب است بدانید که تمام این علائم در عرض یک تا ۲ هفته بهتر می‌شوند و فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به تب دنگی نیاز به دریافت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان دارند. البته این نکته را هم باید بدانید که اگر عفونت شدید باشد می‌تواند به مرگ ختم شود.علائم معمولا ۴ تا ۱۰ روز بعد از ایجاد عفونت شروع می‌شوند و ۲ تا ۷ روز هم طول می‌کشند.دنگی شدید زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی آسیب می بینند و نشت می کنند. تعداد سلول های تشکیل دهنده لخته (پلاکت ها) در جریان خون کاهش می یابد. این می تواند باعث شوک، خونریزی داخلی، نارسای اندام ها و حتی مرگ شود. علائم هشداردهنده تب شدید دنگی – که یک وضعیت اورژانسی تهدیدکننده زندگی است – می تواند به سرعت ایجاد شود.
روش‌های تشخیص و درمان تب دنگی
باید بدانید که هیچ درمان خاصی برای دنگی وجود ندارد و تمرکز روی درمان علائم درد است. اغلب موارد تب دنگی را می‌توان در خانه و با داروهای مسکن درمان کرد. البته این به معنای عدم مراجعه به مراکز پزشکی نیست. استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین در این فرآیند ممنوع است چون خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. در عوض استامینوفن (پاراستامول) بهترین داروی ضد درد در این بیماری است که توسط متخصص تجویز می‌شود. موارد شدید ابتلا به این عفونت نیاز به بستری در بیمارستان دارند. تب دنگی به‌طور معمول با معاینه شخص و مقایسه نشانه‌های آن با دنگی تشخیص داده می‌شود. احتمال تشخیص دنگی توسط پزشکان متخصص در نقاطی که این بیماری شایع است، بسیار زیاد است؛ البته در مراحل اولیه دنگی، تشکیل آن از عفونت‌های ویروسی دیگر بسیار دشوار است.
راه‌های جلوگیری از ابتلا به تب دنگی
مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به تب دنگی کنترل حشرات محیط زندگی و جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه است. برای پاکسازی محیط از پشه‌ی آئدس و به حداقل رساندن احتمال گزیده شدن توسط آن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
• تمام پنجره‌ها و درهای ورودی را با توری سالم و بدون پارگی بپوشانید.
• هیچ پلاستیک و ظرف یکبار مصرفی در اطراف محل زندگی‌تان رها نکنید و اگر مورد مشاهده کردید حتما جمع‌آوری کنید. چون پشه‌ها در این مکان‌ها تخم‌ریزی می‌کنند.
• تمام ظرف‌های آبی که در محیط باز وجود دارند را خالی و خشک کنید.
• تمام چاله‌ها و مکان‌هایی که در اطراف خانه‌تان پر از آب می‌شوند را خشک و تمیز و پر کنید.
• اگر در خانه‌های حیاط‌دار یا در باغ و محیط‌های طبیعی زندگی می‌کنید حتما به صورت دوره‌ای محیط را سمپاشی کنید.
• تمام زیرگلدانی‌ها را خالی و خشک نگه دارید و به صورت دوره‌ای بشویید.
• اگر قصد دارید در فضای باز، مثل تراس یا حیاط، بخوابید حتما از پشه‌بند استفاده کنید.
• از قرص پشه‌کش استفاده کنید.
• از دستگاه‌های دورکننده‌ی حشرات استفاده کنید.
• با توجه به اینکه پشه‌ی آئدس به رنگ‌های تیره جذب می‌شود، بیرون از خانه لباس‌های نخی و گشاد به رنگ روشن بپوشید.
• سعی کنید از لباس‌های بلند استفاده کنید تا بدن شما را کاملا بپوشاند.
• حتما از اسپری‌ها و قلم‌های ضد گزیدگی حشرات و دافع حشرات روی پوست خود بزنید. مخصوصا وقتی در فضای باز در حال تردد هستید.
• حتما محیط داخلی خانه را تمیز نگه دارید و جلوی مرطوب شدن گوشه و کنار خانه را بگیرید.
• زباله‌ها را به صورت مناسب از خانه خارج کنید. حتما باید زباله‌ها در کیسه‌های خشک و در بسته قرار بگیرند و در سطل زباله‌ی مخصوص (سطل‌های شهرداری) قرار داده شوند.
• سطل‌های زباله را پس از هر بار تخلیه خوب بشویید و خشک کنید، سپس در آن کیسه‌ی زباله قرار دهید.
• مایعات زیاد بنوشید تا بدن شما همیشه در بهترین حالت برای مبارزه‌ی احتمالی با ویروس‌ها باشد.
در نهایت افرادی که سابقه مسافرت به مناطقی که آلوده به پشه آئدس هستند را دارند و الان دچار تب بالا شده و یک یا چند مورد از علائم تب دنگ را دارند جهت تشخیص و درمان زودهنگام بیماری تب دنگ به نزدیکترین مرکز بهداشتی و یا درمانی به محل زندگی خود مراجعه کنند.
واحد بیماریهای مرکز بهداشت غرب کرج با شماره تماس 34533100-026 آماده پاسخگویی و راهنمایی همشهریان عزیز می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود