7 اسفند 1396
شماره خبر: 192024

آغاز تصفیه فاضلاب در کرج به روشIFAS

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری / پیامک

آغاز تصفیه فاضلاب در کرج به روشIFAS


اولین تصفیه خانه محلی کرج به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با هدف تامین آب خام پایدار فضای سبز، حذف آب شرب و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی آب احداث شده است.
با توجه به وجود بحران آب در کشور و پیرو یکی از هدف گذاری های کلان این سازمان طی سال جاری مبنی بر مدیریت منابع آبیاری فضای سبز، اولین تصفیه خانه محلی کرج با هدف حفظ محیط زیست احداث شد.
با احداث این تصفیه خانه، آب مصرفی مورد نیاز به میزان یک هزار متر مکعب در شبانه روز با روش IFAS( لجن فعال با فرایند رشد چسبیده با بستر ثابت) که یکی از روش های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب می باشد، تامین می شود. تصفیه فاضلاب با روش IFAS به نحوی طراحی شده که در مقابل هر یک متر مکعب حجم راکتور(حجم فاضلاب) بیش از 150 مترمربع مساحت بیولوژیکی برای تماس باکتری ها با فاضلاب و در نتیجه قدرت پاکسازی بیشتر ایجاد می شود. از طرفی با توجه به این که سیستم تصفیه فاضلاب به روش IFAS نسبت به سیستمهای قدیمی و متعارف به فضا و زمان کمتری نسبت به سیستم متعارف نیاز دارد این روش مقرون به صرفه و بهینه است و در مصرف آب آبیاری فضای سبز به نحو مطلوبی صرفه جویی می شود. پکیج های تصفیه فاضلاب مبتنی بر فناوری های IFAS در مقایسه با محصولات مشابه دارای مزایای بسیاری می باشد که از مهمترین آنها می توان به قابلیت نصب در مناطق مختلف آب و هوایی، کاهش سرمایه گذاری اولیه و افزایش بهره وری 20 تا 30 درصد، ساخت و اجرای سریع پکیج های نوین تصفیه با ضریب اطمینان بالااشاره کرد. همچنین انرژی مصرفی کمتر 30 تا 50 درصد، قابلیت نرخ بارگذاری آلی بالاتر تا 5 برابر، برخورداری از فضای لازم کمتر از 20 تا 70 درصد، قابلیت شوک پذیری(آلی-هیدرولیکی-ترکیبات سمی) تا 10 برابر، راندمان بالا و استفاده مجدد از پساب و بازچرخانی آن در صنایع، دستیابی به یک سیستم تصفیه فاضلاب دوستدار محیط زیست و تطابق پساب خروجی با استانداردهای ملی ایران همچنین استفاده از لجن تولیدی به عنوان کود بیولوژیکی قابل استفاده در زمین های کشاورزی از دیگر مزیت های این تصفیه خانه می باشد که این تصفیه خانه را از تصفیه خانه های دیگر مجزا کرده است.
راهی نوین در راستای الگوی صحیح مصرف آب
حسین عطایی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، در این خصوص اظهارداشت: رویکرد سازمان در حوزه آب و فاضلاب، احداث تصفیه خانه های محلی با بهره گیری از پساب ها به منظور استفاده در فضای سبز به جای استفاده از آب شرب است تا از این طریق بتوان مشکل کم آبی را درشهر حل نمود. وی، هدف از انجام این امر را توزیع پساب تصفیه شده به عرصه های فضای سبز دانست که با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی صورت پذیرفته است. عطایی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده این سازمان برای مقابله با معضلات کم آبی در نظردارد احداث تصفیه خانه های دیگر را در دستور کار خود قرار دهد. این مسئول بیان کرد: احداث تصفیه خانه ها می تواند گامی نو برای استفاده از الگوی صحیح مصرف آب و نیز نوعی بهینه سازی در بکارگیری میزان آب مصرفی عرصه های فضای سبز باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود