16 مهر 1403
شماره خبر: 311839

نشست اتحادیه مرکزی استان های قم ،البرز، سمنان و مرکزی در واحد کرج برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



نشست اتحادیه مرکزی دانشگاه با حضور دکتر محمد هادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، دکترحسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج و روسا و معاونان هماهنگی و برنامه ریزی استان های البرز، قم، سمنان، مرکزی، آذربایجان شرقی، کرمان و قزوین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار گردید.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت شهادت مجاهد کبیر سید مقاومت شهید حسن نصرالله گفت: برای پشتیبانی جدی از اتحادیه ها مرکزی باید تقسیم بندی بین اعضا انجام گیرد و زمان آن فرا رسیده است که به سمت برنامه ریزی در اتحادیه حرکت کنیم.وی ضمن قدردانی از پیشنهاد دکتر کلانتری در راه اندازی کارگروه ها خاطر نشان ساخت: تمام اقدامات و فعالیت هایی که در ستاد انجام می شود نمی تواند جای کارگروه ها و واحدها را بگیرد و با فعال کردن کارگروه ها می بایست به صورت جدی تر مسائل را بررسی و ارزیابی کنیم، با تشکیل جلسات و برگزاری گفتمان که در بین اعضا اتحادیه صورت می گیرد مسائل و مشکلات بازگو و پیشنهادات و نظرات خوبی ارائه می گردد که بر مبنای این موضوع نباید جدای از یکدیگر حرکت نمود و نظرات و پیشنهادات را با یکدیگر به اشترک گذاشت و بر همین مبنا و اساس کار گروه ها حتما تشکیل شوند و این موضوع به عنوان یک امر مستمر و دائم در اتحادیه مدنظر قرار گیرد.وی در ادامه بیان داشت: کارگروه ها ارائه های خود را به مصوبه منتهی نمایند و مباحث و ملاحظات خود را انجام داده و پیشنهادات خود را ارائه نمایند تا در جلسات اسناد پشتیبان رسمی وجود داشته باشد. همایون خاطر نشان ساخت: بعضی از پیشنهادات می تواند در اتحادیه انجام پذیرد ما می توانیم رویداد مشترک انجام داده و در اتحادیه به سرانجام برسانیم و حتی می توان این موضوع را به استان های همجوار نیز انتقال داد تا در اتحادیه ها مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت به سمت اجرا حرکت کنیم و گزارش عملکرد را به معاونان مربوطه و ریاست عالی دانشگاه ارسال نماییم مهم این است که موضوع در کار گروه ها کاملا مورد بررسی و پایش قرار گرفته و در جلسات اتحادیه بحث موضوع مورد نظر انجام شود.
همایون اظهار داشت: بسیار ارزنده است که دبیران اتحادیه های مرکزی تجربیات خود را در اداره کردن اتحادیه با تشکیل جلسات به اشتراک بگذارند و به یکدیگر منتقل نمایند.
وی ادامه داد: ما می توانیم رویدادهای مشترکمان را در اتحادیه ها بررسی نموده و مسئله شناسی مشترک انجام دهیم ؛ آموزش مشترک و انتقال تجربیات مشترک داشته باشیم که می تواند خروجی کار گروه ها باشد و با برگزاری جلسات متمرکز کار را به سرانجام برسانیم و در مواقعی هم که در حوزه خاصی حرکتی و اقدامی در دست انجام است از اعضا سازمان مرکزی هم استفاده نماییم.
همایون با اشاره به برگزاری جلسه آتی اتحادیه در استان سمنان به موضوع ویژگی خاص استان ها اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: گردشگری موضوعی است که می توان در استان ها برجسته شود و استان سمنان بر این موضوع متمرکز گشته است به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی و اسلامی می توانیم موضوع را در استان قم به جد پیگیری کنیم در استان البرز و مرکزی هم می توان با حمایت و همکاری معاونت های دانشگاه به سوی یک هویت خاصه حرکت نمود و روی موضوعی خاص متمرکز شد باید بررسی نمود که جهت توسعه استان در چه سمتی خواهد بود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه با اشاره به موضوعات و مسائل مشترک استان های اتحادیه مرکزی بیان داشت: به هر حال دانشگاه در مسیر توسعه و تحول قرار گرفته است و این تصمیم را مجموعه دانشگاه گرفته است و تشخیص داده شده است که در نظام نامه دانشی مشکلی داشته ایم و در صدد مرتفع نمودن آن هستیم که سازمان دانشی قابل اعتماد و قابل افتخار و تصویری جدید از لحاظ فرهنگی و علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی بنا نهیم و فرماندهی این میدان و تغییر و تحول نیز با ریاست عالی دانشگاه می باشد که هم صاحب نظر و ایده هستند و هم قدرت اغنا دارند و هم می تواند پای این تحول بایستد.
وی ادامه داد: بالاخره مشکلاتی در ابتدای عمل وجود دارد تا هر چیزی در سر جای خود قرار بگیرد، تا وارد کار نشویم جزئیات مشخص نخواهند شد و این حرکت به قوت مدیرانی که در میدان هستند انجام خواهد شد و فضای صمیمیتی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد در کمتر جایی وجود دارد و این موضوع کمک کننده است که سختی ها را پشت سر بگذاریم و به نظام جدیدی که برنامه ریزی شده و مد نظر است برسیم.
معاون علوم انسانی و هنر اظهار داشت: دانشگاه در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته است با هماهنگی و برگزاری جلسات می توانیم مشکلات و خلا های موجود را جبران نماییم، به هر حال نظام نامه دانشی در میان این مباحث و تبادل نظر ها پخته شده و در حال تدوین است و ساختار اداری این نظام با ارتباطات با حوزه های مختلف در دست هماهنگی است و در آینده نزدیک آیتم های که در دست تغییر است تکمیل خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج ضمن تسلیت شهادت سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و همراهان بیان داشت: هر کاری نیازمند برنامه ریزی و چاره اندیشی بوده و اگر دولت ها در انجام کارها موفق عمل نموده اند قطعا یک برنامه ریزی و چاره اندیشی در کارها داشته اند و امیدوارم که ماهم بر این اساس حرکت نمائیم.
وی در ادامه به معرفی استان البرز پرداخت و گفت: این استان دارای 7 شهرستان، 13 بخش، 29 دهستان و 18 نقطه شهری می باشد و یکی از کوچکترین استان های کشور محسوب می گردد که حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و نرخ شهر نشینی و تراکم جمعیتی این استان از سایر استان های کشور بسیار بالاتر است و از نظر سیمای علم و فناوری نیز قطب علم و فناوری کشور محسوب می گردد.
وی اظهار داشت: استان البرز با دارا بودن 25 شهرک صنعتی با حدود 3650 واحد صنعتی فعال، 3 پارک علم و فناوری، قطب تولید محصولات کشاورزی، دارویی و خودرویی کشور، دسترسی به شاهراه شرق به غرب کشور و راه آهن سراسری و دسترسی به 14 استان کشور، 35 مرکز تحقیقات ملی کشوری، چهارمین قطب تولیدات دامی کشور، تولید بذر و نهال، دارا بودن فضای های گردشگری مناسب از جمله شهرستان های طالقان، برغان و... گوشه ای از مزیت های نسبی این استان می باشد.
کلانتری خاطر نشان ساخت: حدود یکصد هزار نفر دانشجو در مراکز علمی و آموزشی در استان مشغول تحصیل می باشند که از این میزان 51 هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند که قریب به 51 درصد از جمعیت دانشجویی استان را شامل می شود که متوسط کشوری از این حیث 45 درصد می باشد.
در ادامه وی تصریح نمود: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با دارا بودن 536 عضو هیات علمی ، 47 عضو هیات علمی وابسته و 1951 دستیار آموزشی و دارا بودن واحدهای کرج ، هشتگرد و مراکز طالقان، نظرآباد و فردیس در استان در عرصه های علمی و پژوهشی فعالیت داشته و در حوزه های فناوری، نوآوری و مباحث مرتبط با صنعت کار های بسیار ارزنده ای انجام شده است که از این حیث می توان به پیش بینی 8 سرای نو آوری در مجموعه و فعال کردن 4 سرای نوآوری اشاره داشت و سرای نوآوری نساجی و پوشاک را که در تهیه و تامین لباس مدارس سما فعایت دارد از این نمونه برشمرد.
کلانتری خاطر نشان ساخت: تا سال 1400 جمع درآمد و هزینه های دانشگاه برابر بوده و با تلاش و همت مجموعه دانشگاه از سال 1400 به بعد یک شکاف قابل محسوسی بین درآمدهای دانشگاه و هزینه ها پدیدار گشته که درآمدهای دانشگاه افزایش و هزینه ها نیز کاهش یافته است بطوریکه در سال مالی 1403 درآمد دانشگاه 928 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 670 میلیارد تومان از طریق درآمدهای شهریه ای تامین گشته و 272 میلیارد نیز مجموع درآمد های غیرشهریه ای بوده که در استان فعال شده است و هزینه های دانشگاه نیز 500 میلیارد تومان شده است که از این حیث هم با کاهش هزینه روبرو بوده ایم که با این شکاف درآمد و هزینه باید به سمت سرمایه گذاری و سودآوری حرکت نموده که در این راستا طرح راه اندازی گلخانه مدرن و هوشمند با هزینه 265 میلیارد تومان که در شورای راهبردی کشاورزی نیز مصوب شده است در دست بهره برداری می باشد.
کلانتری ابراز داشت: ایجاد 5 سرای فناوری و نوآوری شامل هوش مصنوعی، فناوری های نوین پزشکی، کوانتوم، فناوری های نوین دامپزشکی، پوشاک و نساجی در واحد کرج و 2 سرای فناوری و نوآوری شامل انرژی های نو و تجدیدپذیر در واحد هشتگرد و قطعات خودرو در مرکز نظرآباد، ایجاد پارک فناوری و نوآوری در مساحتی بالغ بر7 هکتار در مزرعه ماهدشت، افزایش تعداد هسته ها، واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان، تاسیس برج فناوری، نوآوری با همکاری صنایع استان، برگزاری استارت آپ با موضوعات مختلف در دانشگاه، برگزاری عصرانه فناوری در دانشگاه با مشارکت صنایع و کارآفرینان برتر استان، افزایش سهم درآمد غیرشهریه ای در حوزه فناوری، افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی از 7 مورد به 15 مورد، افزایش طرح های تحقیقاتی برون دانشگاهی و قراردادهای فناوری با بخش خصوصی و دولتی و.. را از برنامه های اجرایی حوزه پژوهش و فناوری در سال 1403برشمرد.
در ادامه این مراسم چالش های حوزه پژوهش و فناوری ، آموزشی و مهارتی ، توسعه مدیریت و منابع، فرهنگی و دانشجویی و... مطرح و بحث و تبادل نظر گردید و مقرر شد در سازمان مرکزی دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.
در پایان این نشست اعضاء حاضر در جلسه اتحادیه مرکزی بر مبنای رویکرد دانشگاه در ارتباط با صنعت با حضور در شرکت صنعتی پژوهشی زر از این شرکت بازدید به عمل آوردند.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود