فرهنگسازی در مدیریت مصرف انرژی
سپیدارآنلاین: گروه یادداشت
اگر بخواهیم مشکلات انرژی کشور را در فصل زمستان مورد بررسی قرار دهیم باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم که در این فصل صرفاً بخش مدیریت گاز با مشکل مواجه میشود که در این راستا بهترین راهکاری که وجود دارد، فرهنگسازی در جامعه است.
مجید اسفندفر/ استفاده بهینه از انرژی متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است. در دنیای امروز، انرژی به یکی از حیاتیترین منابع اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. هرچه مصرف انرژی بهینهتر باشد، هزینهها کاهش یافته و محیطزیست سالمتری برای نسلهای آینده حفظ میشود. با توجه به اهمیت این موضوع، آموزش و فرهنگسازی نقش کلیدی در مدیریت مصرف انرژی ایفا میکنند؛فرهنگسازی در مدیریت مصرف انرژی باید از سطوح پایه شروع شود. آموزش در مدارس و نهادهای عمومی، پخش برنامههای آموزشی در رسانهها، و حتی کمپینهای اجتماعی میتواند مردم را به اهمیت مدیریت مصرف انرژی آگاه کند. با نهادینهسازی این فرهنگ از سنین کودکی، افراد بهتدریج مسئولیتپذیری بیشتری نسبت به مصرف انرژی پیدا خواهند کرد.یکی از نکات مهم در این آموزشها، توجه به محیط زیست و کاهش گازهای گلخانهای است. مصرف بیرویه انرژی، بهویژه انرژیهای فسیلی، باعث افزایش آلودگیهای زیستمحیطی و تغییرات اقلیمی میشود. آموزش و فرهنگسازی میتواند مردم را به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و کممصرف تشویق کند.آموزش و فرهنگسازی در مدیریت مصرف انرژی نهتنها در کاهش هزینههای اقتصادی تأثیرگذار است، بلکه میتواند به بهبود کیفیت زندگی و حفظ محیط زیست نیز کمک کند. با افزایش آگاهی افراد از بازارهای بزرگتر مثل بورس انرژی تا سطوح خردهفروشی، میتوان رفتار مصرفی مردم را تغییر داد. این تغییر نه تنها به نفع خود افراد، بلکه به نفع کل جامعه و سیاره زمین خواهد بود.بهعبارتدیگر، با مدیریت صحیح و آگاهانه مصرف انرژی، میتوان دنیایی بهتر برای نسلهای آینده ساخت، بازاری هوشمندتر ایجاد کرد و از فشارهای مالی و زیستمحیطی کاست. بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در زمینه مصرف بهینه انرژی را مهمترین عامل به وجود آورنده عزم همگانی در کاهش مصرف انرژی است و استفاده از رسانه های عمومی از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه ها را به عنوان ابزارهای بسیار کارآمد در این زمینه ذکر کرده اند. اغراق نیست اگر بگوییم اولین و مهمترین گام درباره بهینه سازی مصرف انرژی در کشور بالا بردن سطح آگاهی های مردم و فرهنگ سازی است.اطلاعرسانی دقیق و مستمر رسانهها درباره راهکارهای صرفهجویی، مزایای اقتصادی آن و تأثیرات زیستمحیطی میتواند انگیزه لازم برای تغییر رفتار مصرفی را در جامعه ایجاد کند.رسانه هاي جمعی نظیر رادیو، تلویزیون، کتب، روزنامه ها و اینترنت، به واسطه تحریک حس زیبایی شناختی و عاطفی افراد، قوی ترین تأثیرات را بر تغییر نگرش، باورها و ارزش ها و تغییر رفتار اجتماعی خواهند داشت.