امام خمینی ره ازظرفیت ایمان و باور مردم در مسیر تقویت دین بهره برد
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
نماز جمعه این هفته ماهدشت به امات حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت و در خصوص تقوا ، رحلت امام خمینی (ره)، عید سعید قربان و .. خطبه ای را بیان کردند.
بهتصریح قرآن یکی از کارهای شیطان و جنود او، ایجاد اختلاف، دشمنی، تفرقه، قطع رابطه، دوبههمزنی، تضاد، درگیری، تشت، دعوا، ضدیت، کشمکش، مخالفت، ناسازگاری، مشاجره، نزاع و بهاصطلاح قرآنی آن «نَزغ» است. نزغ، بهمعنای ایجاد شرّ و فساد است، اما نه شر و فسادی بهصورت مطلق، بلکه بهطور مشخص ایجاد شر و فسادانگیزی در روابط و تعاملات و معاشرات است(رک: التحقیق، ج 12، ص 82؛ العین فراهیدی، ج4، ص384).برای نمونه، میتوان بهجریان حضرت یوسف(ع) و برادرانش اشاره کرد. ایشان در پایان خوش ماجرا و بعد از آنکه «یوسف پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه آنان پیش او افتادند و سجده كردند. و یوسف بهپدرش یعقوب گفت:ای پدر! این است تعبیر خواب کودکی من که خدا آن را تحقق بخشید»(یوسف: 100) سپس در تحلیل رفتار برادرانش فرمود: «نَزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی؛ شیطان میان من و برادرانم را بههم زد»(همان). البته یوسف(ع) فتوت داشت و خود را برتر ندانست و نفرمود شیطان برادرانم را فریب داد و در عین عصمت، خود را نیز در یك سَمت ماجرا قرار داد، اما حقیقت این است که باید بدانیم شیطان بهدنبال اختلاف میان انسانها است و برای کسی مستثنی نیست. باز در آیه دیگر قرآن چنین هشدار میدهد: «وَ قُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ.»(اسرا:53)- بهبندگانم بگو: سعی کنند بهبهترین وجه سخن بگویند، چرا كه شیطان میان آنان فتنه و فساد میكند-. این بیان قرآن گویای این است که كلام و گفتار خوب، زمینهساز محبّت، و سخنناروا، زمینهساز انواع کینهها و دشمنیها است. و اساسا زبان و سخن انسان فوقالعاده در تنظیم روابط مؤثر است. در مجموع بهتصریح قرآن، ایجاد اختلاف، دشمنی و تفرقه، یکی از اصلیترین توطئههای شیطان علیه انسان و جامعه انسانی است. در نقطه مقابل، ایجاد اتحاد، وحدت، وفاق، همدلی، دوستی، مرافقت و مدارا، محبت و مهرورزی، ائتلاف، اتصال، اتفاق، پیوستگی، پیوند، توافق، همبستگی، همراهی و برادری، از رئوس برنامهای رهبران الهی، حضرات انبیاء و اولیاء است. به همین جهت در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «بِمُوالاتِكُمْ... اِئْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ»- بهبركت ولایت شما، افتراقها، تبدیل بهائتلاف شده است». اجمالا علت این کارکرد ولایت اهل بیت(ع) این است که اساسا آن حضرات بهمعنای واقعی، حق هستند و اگر همه بر گرد حق جمع شوند، تمام پراكندگیها برطرف می شود. در طول تاریخ اسلام همه اختلافات و تفرقهها برای این است كه حقّ را رها كردهاند و بهراه های انحرافی باطل افتادهاند: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدوُرُ حَیْثَ ما دارَ». «لا تَفَرَّقُوا»(آلعمران: 103) و «لَا تَنَازَعُوا»(انفال: 46) قرآن را فراموش کردند، «اعتصام بحبل الله» را انجام ندادند که به«فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُكُمْ» افتادهاند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «ما تكیهگاه میان راه هستیم، که هر كه جامانده باشد، خود را بهآن میرساند؛ و آن كه جلو افتاده است بهسوی آن باز میگردد»(نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الوُسْطی، بِها یَلْحَقُ التّالی و إلَیْها یَرْجِعُ الغالی(نهج البلاغة: حكمت 109)).
امام خمینی ره در دوران خودش از ظرفیت ایمان و باور مردم در مسیر تقویت دین و احکام دینی بهره برد و مردم آمدند پای کار دین و موضوعات را با هم پیشبردند یعنی امام و امت ، در دوران رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب به اوج خودش رسید و مسیر کشور اسلامی ایران با روحیه بیشتر از گذشته ادامه پیدا می کند و خواهد کرد ، امام عزیز ما یک تعریف و یک تفسیر دارد ، تعریف امام همان کسی است أن تقوموا لله را در میدان به ثمر نشاند و قیام برای خدا را معنا کرد به شکل واقعی و اقدامات دیگر باید هم با همین جهت گیری باشد تا قیام به نتیجه نهایی خورد برسد ما هنوز دو بخش ازآن مسیر ترسیم شده را طی کردیم ، یکی انقلاب اسلامی که الحمدلله در سال 57 رخ داد و مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی که این مرحله را هم عبور کردیم ، در مرحله دولت اسلامی هستیم که منظور دولت کلیه ارگانها و نهاد هاست و کلیه قوای سه گانه و مجموعه های وابسته ، و مرحله بعد تشکیل کشور اسلامی و درنهایت تشکیل تمدن نوین اسلامی همه اینها شدنی است . یکی از زیباترین نوشتارها در وصف امام خمینی رضوان الله علیه، مقاله سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی است که نهتنها ارزش بارها مطالعه که به نظر برخی از اساتید، قابلیت تدریس، القاء و فهماندن برای نسل جوان را نیز دارد. شهید آوینی در بخشی از این مقاله مینویسد: «دهه شصت دهه امام خمینی(ره) بود و از این پس دههها هرچه بیابید به جز او انتساب نخواهند داشت... این عصر تازه را باید "عصر امام خمینی" نام نهاد، چنانکه حق آن بود که اعصار پیشین را نیز به انبیا و اوصیا و یاد یاران دیگر انتساب میکنند»(آغازی بر یک پایان، ص17). تصورِ نبود امام خمینى (قدسسره) نه فقط مردم ایران، جهان اسلام و عالَم مستضعفان، بلكه بسیارى از كارگزاران صدیق نظام را در تمام سالهاى پس از انقلاب رنج مىداد. چنانكه آیتالله خامنهاى سه روز پس از فقدان رهبر كبیر انقلاب اشاره نمودند: «خدا میداند كه در طول این دهسال، فكر چنین روزى، همیشه دل ما را لرزانده بود. نمیدانستیم "دنیاى بدون خمینى" چگونه قابل تحمّل است»
خب با بیان این نکات ما الان به عنوان امت امام خمینی ره و در عصر امام خامنه ای حفظه الله باید چه کنیم؟ اولین نکته مهم این است این انقلاب برای چه ایجاد شده؟ روشن است ، برای اسلام و تقویت اهداف و احکام اسلام عزیز ، در اعلامیه های امام و در بیانات بعد انقلاب می توان دید ، در شعار های مردم در راهپیمایی ها دوران مبارزات میتوان مشاهده کرد ، در دوران دفاع مقدس ، رزمندگان ما برای دفاع از اسلام رفتند و این طبق پژوهش انجام شده در وصیت نامه همه شهدا هست ، خب پس شد اسلام ، در قانون اساسی کشور هم تمرکز بر اسلام و قوانین اسلامی است و اساس شورای نگهبان هم همین که آن نهاد نگهبان قانون اساسی و نگهبان شریعت اسلام باشد ، و در رأس این مملکت هم بر اساس معارف دینی و اصل نبوت و امامت ، ولی فقیه حاکم است و دستورات او مطاع هم شرعا و هم قانونا ، با این مقدمه بیائیم عملکردمان را مورد سنجش قرار دهیم که دولت ما ، قوه قضائیه ما ، مجلس شورای اسلامی ما و به تبع آن ادارات و نهادها و دستگاه های ما در این جهت گیری کلان چگونه عمل کردند ، اینکه بگوئیم هیچ جهت گیری رعایت نشده که خلاف انصاف است و این را بخواهیم برجسته کنیم ، جفاست ، اما میتوان گفت عملکرد برخی در این جهت گیری دچار اشکال است و جای سوال دارد، مثلا در حوزه عفاف و حجاب قانونی وضع شد ، مجری قانون گفت من اشکالات اجرائی دارم و این قانون را اجرا نمیکنم ، خب بگذریم که بالفرض بگویئم قانون بدی است ، و قانون بد بهتر از بی قانونی است ، یک سال گذشت ، قبول ندارید ، جایگزین چیست؟ فعلا که وادادگی و رها شدگی است ، شورای عالی امنیت ملی هم بر اساس آنچه اعلام شده ، جلوی اجرا را گرفته حالا به هر دلیلی که ما معتقدیم خطای محاسباتی رخ داده ، حالا هر دلیلی دارد ، خب اگر اجرا نشود ، چه کنیم؟ این رها شدگی را کی پاسخگوست؟ این ضررهایی که نشر فرهنگ بی حجابی و برهنگی به دنبال دارد را کی جبران می خواهد بکند؟ اصلا قابل جبران هست؟ وقتی یک چیزی حتی به غلط فرهنگ و عادت شد ، شما هم به همان بهانه ای که الان متوقف کردی ، باز هم متوقف خواهی کرد ، چون آن موقع ریشه دارتر شده؟ برخی فساد ها در جامعه رخ می دهد ، وقتی نیروی انتظامی ما بعلت عدم پشتوانه محکم قانونی عمل نمیکند یا ضعیف برخورد می کند بعلت ضعف قانون های موجود ، سایر مجموعه ها را هم دستشان را بستید ، مردم هم که متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر را گذاشتند کنار ، بخاطر یا عدم توجیح یا بعلت عدم حمایت مسئولین ، خب مسلما در این شرایط دشمن چون با برنامه آمده موفق است و ایجاد همین خطای محاسباتی و هزینه ها ی توهمی ایجاد کردن برای اجرای قانون پیروز میدان بوده ، متاسفانه ، حضرت آقا فرمودند ، در سال 401 به مسئولان و سایرین که دشمن با برنامه وارد شده ، شما هم با برنامه وارد شوید ، حالا سوال است ، الان کدام برنامه در حال اجراست از سوی دستگاه ها ، حالا همه اش هم که برخورد نیست ، کار های فرهنگی هم هست ، کدام اقدام انجام می شود؟ نظارت ها در مراکز درمانی و برخی فروشگاه ها و برخی موسسات علمی که در داخل این شهر هم گزارشاتی به ما رسیده بر عهده کیست؟ اماکن محترم کجا این داستان است؟ این گرفتاری ها همه اش بخاطر نبود یک قانون همه جانبه است ، امیدواریم قبل از اینکه خیلی دیر بشود، آقایان اقدامی بکنند.
یک نکته در مورد غدیر ان شاءالله نمایندگی بنیاد غدیر در ماهدشت برنامه های خوبی را برنامه ریزی می کنند ، همه دستگاه های شهری و مساجد و هیئات و همه اقشار ان شاءالله بیایند پای کار دهه امامت و ولایت تا برنامه های با کیفیتی برگزار شود باذن الله.
نکته بعدی در خصوص محرم است ، یک مسئله زود شروع نکردن سیاه پوشی هاست ، تا 25 ذی الحجه که 31 خرداد می شود برنامه های جشن برگزار شود حول محور ولایت و نکته دوم در خصوص دسته های عزاداری که گله مندی مردم از خیابان بستن ها و همچنین نسبت به انتهای مراسمات در شب ، عزیزان هیئتی برنامه ریزی کنند که 3 اتفاق بیفتد حتما که با دستگاه ها هم هماهنگ می کنیم ، خیابان بستن ممنوع است الا اینکه راهور مسیر جایگزین را بپذیرد و بما کتبا اعلام کند و دوم در پنج شب آخر محرم دسته ها اگر برنامه خارج شدن از مساجد دارند ، بیایند بیرون و ساعت مراسم هم حداکثر از 11 شب بیشتر نشود و همچنین در آن 5 شبی که دسته ها بیرون هستند حتما از ظرفیت ارزشمند منبر استفاده کنند. .و نکته پایانی ، هفته آینده چون روز جمعه و روز عید سعید قربان ، نماز عید در ساعت 7 صبح برگزار خواهد شد و نمازجمعه اقامه نخواهد شد