تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی است
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
دکتر حسن بنیانیان، مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، در دومین روز و اختتامیه دوره توانافزایی «تبیین مؤلفههای تقویت هویت ایرانی-اسلامی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، با تأکید بر نقش محوری دانشگاهها در شکلگیری تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: دانشگاهها باید در مسیر تحقق تدریجی این تمدن حرکت کنند و زمینهساز استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی باشند.
وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی-ایرانی مبتنی بر جهانبینی اسلامی است، تصریح کرد: این سبک زندگی شامل اعتقادات، باورها، هنجارها، ارزشها، الگوهای رفتاری، روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و حتی معماری منبعث از فرهنگ اسلامی است. بنیانیان خاطرنشان کرد: شکلگیری تدریجی این سبک و جاری شدن آن در بطن جامعه، میتواند در بلندمدت منجر به تحقق تمدن نوین اسلامی شود. اما در حال حاضر، جهانیشدن و تهاجم فرهنگی تهدیدی جدی برای اصالت فرهنگی ما محسوب میشوند.وی افزود: برای اصلاح سبک زندگی التقاطی موجود، طراحی الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، مهندسی فرهنگی نظامهای حکمرانی کشور، و تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرحهای کلان از جمله مسکن مهر، پزشک خانواده، اصل ۴۴ و هدفمندی یارانهها امری ضروری است.بنیانیان همچنین تحول بنیادین در نظامهای فرهنگی و آموزشی کشور، تولید علوم انسانی اسلامی و بومی، و طراحی نظامهای اسلامی را از جمله الزامات استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی دانست و تأکید کرد: حوزه و دانشگاه باید با همافزایی به تقویت نظام فرهنگی جامعه بپردازند. نخبگان نوآور باید در طراحی نظامات اجرایی اسلامی نقشآفرین باشند تا شاهد تحولات معنادار در تمامی ابعاد، از جمله روابط اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، پوشش و تغذیه باشیم.مشاور فرهنگی ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش ویژه اساتید دانشگاه بهعنوان نخبگان علمی کشور گفت: آنان باید در درمان بیماریهای فرهنگی و اجتماعی نقشآفرینی جدی داشته باشند. کشف مسئولیت فردی در اصلاح جامعه و تجزیه و تحلیل عملکرد مسئولان، مردم و شرایط جهانی از جمله وظایف اساسی نخبگان علمی است.بنیانیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «انسان تنها موجودی است که در ظرف زمان و مکان نمیگنجد»، این ویژگی را عاملی برای دوچندان شدن مسئولیت انسان در برابر جامعه و فرهنگ دانست و افزود: سعدی میفرماید: «هزار جامه معنی که من بپردازم / به قامتی که تو داری قصیر میآید»، که بهخوبی گویای عمق مسئولیتپذیری انسان است.وی در پایان با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش کلیدی اساتید در تربیت نسل آینده گفت: «استاد جایگاه تأثیرگذاری در ذهن شاگردان خود دارد. ما نیازمند دانشجویانی با روحیه خوش، امیدوار، شجاع، دارای اعتماد به نفس و ایمان هستیم و این مهم در محیط علمی و کلاس درس تحقق مییابد.»
دکتر بنیانیان همچنین نهادهای مؤثر داخلی در تحولات فرهنگی جامعه را برشمرد و گفت: رسانه ملی، سازمانهای فرهنگی رسمی، دانشگاهها، مراکز علمی، حوزهها، مساجد، تشکلهای مردمی، آموزشوپرورش، خانواده و فضای مجازی، از جمله ارکان تأثیرگذار هستند. در این میان، دانشگاهها و مراکز علمی بهعنوان قوه عاقله کشور، وظیفهای ویژه و بیبدیل بر دوش دارند.