7 دی 1390
شماره خبر: 3395

میزان باسوادی در استان البرز به 95درصد رسید

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

میزان باسوادی در استان البرز به 95درصد رسید

معاون سوادآموزی و آموزش بزرگسالان اداره كل آموزش و پرورش استان البرز گفت: میزان باسوادی در این استان به 95درصد رسید كه بیش از میانگین كشوری است.
'عیسی بابالو ' به مناسبت سالروز تشكیل نهضت سواد آموزی افزود: میزان باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال به بیش از 95درصد رسیده كه پیش بینی می شود با اتمام كلاسهای دایر شده و برگزاری آزمونها، این میزان به97درصد در استان نیز برسد. وی با اشاره به شیوه جدید آموزشی در نهضت سواد آموزی و ادغام این نهاد با آموزش و پرورش از ابتدای سالجاری اظهار داشت: نهضت سواد آموزی فقط در تهران مستقر است و در استانها و شهرستانها بعنوان معاون مدیر كل و معاون مدیران مناطق در بخش سوادآموزی و آموزش بزرگسالان فعالند. بابالو گفت: با اجرای شیوه جدید آموزشی در معاونت سواد آموزی هم اكنون در استان البرز یكهزار و 466 سواد آموز (بی سواد مطلق) در قالب 105كلاس درس توسط آموزشیاران مشغول سوادآموزی هستند كه 38 نفر از آنها از اتباع بیگانه بوده و همچنین 109نفر در نیز مشغول آموزش بی سوادان به صورت آزاد هستند. وی افزود: در استان البرز 354 آموزشیار وجود دارد كه 143نفر از آنها به استخدام قطعی آموزش و پرورش درآمده اند و 70 نفر نیز در آزمون قبول شده و هم اكنون بصورت حق التدریس مشغول فعالیتند و 68نفر نیز بعنوان آموزشیار تمام وقت و 45نفر نیز با مدرك دیپلم بعنوان قرارداد كارمعین به آموزش و پرورش معرفی شده اند.بابالو بیان داشت: در ساختار آموزشی جدید نهضت تمام مراحل مقدماتی، تكمیلی و پایانی شیوه قدیم حذف شده و به دوره سوادآموزی تبدیل شده كه در این دوره در قالب دو كتاب تمام دروس دینی، فارسی، ریاضی و قرآن تا پایه معادل سوم ابتدایی به میزان 400ساعت آموزش رسمی گذرانده می شود.
معاون سوادآموزی و آموزش بزرگسالان اداره كل آموزش و پرورش استان البرز گفت: سواد آموزان بعد از پایان دوره سواد آموزی دو راه دارند كه یكی افرادی هستند كه میل به ادامه آموزش داشته و به دوره انتقال راهنمایی می شوند كه در این دوره 800ساعت آموزش را معادل كلاسهای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی می گذرانند و بعد از آن می توانند در دوره راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند. وی افزود: گروه دوم افرادی هستند كه به سن بالا رسیده و توانایی و حوصله ادامه تحصیل را ندارند ، كه برای این افراد یك دوره 200 ساعته آموزش بعنوان تثبیت و تحكیم سواد طراحی شده است. بابالو در ادامه به تاكید مقام معظم رهبری در ریشه كنی بی سوادی در كشور و به صفر رساندن بی سوادی حتی در دورترین نقاط كشور اشاره كرد و گفت: تمامی مردم جامعه باید برای تشویق و ترغیب افراد بی سواد در جامعه و خانواده هایشان همراه با نهضت سواد آموزی تلاش كنند و زمانی كه با طرحهای جدید حتی می توانند در منازلشان افراد بی سواد خانواده را با سواد كنند و سرانه آموزشی دریافت كنند. وی در ادامه به رتبه بندی شهرستانها در زمینه وجود بی سوادان اشاره كرد و گفت: در این رتبه بندی كمترین بی سواد در ساوجبلاغ و بیشترین آنها در ناحیه چهار آموزش و پرورش كرج وجود دارند و در طالقان نیز به مرز بی سوادی رسیده ایم. بابالو گفت: بعد از پیروزی انقلاب تاكنون 480هزار نفر در سطح استان البرز مدرك سواد آموزی دریافت كرده اند و همچنین حدود شش هزار آموزش دهنده نیز در این مدت در این منطقه امر سواد آموزی را برعهده داشته اند.
گفتنی است میانگین باسوادی در كشور روز گذشته توسط رییس سازمان نهضت سوادی آموزی 91درصد اعلام شد.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود