4 آذر 1393
شماره خبر: 132435

نهادها و دستگاه‌های استان البرز از نمایشگاه کتاب حمایت نمی‌کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نهادها و دستگاه‌های استان البرز از نمایشگاه کتاب حمایت نمی‌کنند


مدیرکل فرهنگ و ارشاد البرز عدم اطلاع‌رسانی صحیح در برگزاری نمایشگاه کتاب را مهمترین عامل کاهش استقبال مردمی خواند و گفت: برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی همکاری و حمایت دیگر دستگاه‌ها امری بسیار مهم محسوب می‌شود که در البرز وجود نداشت.
سید موسی حسینی‌کاشانی مشکل جدی نمایشگاه کتاب، رسانه‌های دیجیتال و مد و لباس را اطلاع‌رسانی نامناسب آن دانست و اظهار داشت: اولین برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب از 4 ماه گذشته در شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و مقرر شد استان البرز میزبان این دوره از نمایشگاه‌های کتاب باشد. وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع مربوط به ارشاد بود، برنامه‌ریزی در این زمینه نیز از سوی شورای فرهنگ عمومی به اداره کل ارشاد استان البرز محول شد. مدیرکل ارشاد البرز با اشاره به اینکه این نمایشگاه با توجه به ظرفیت‌های موجود بار سنگینی برای مجموعه ارشاد به همراه دارد، تصریح کرد: هزینه‌ها، آماده‌سازی فضا، تخفیفات در نظر گرفته شده که 10 درصد از آن را ارشاد تقبل کرده بود هزینه‌هایی بود که برای این اداره‌کل جهت برگزاری این نمایشگاه به دنبال داشت. وی گفت: در این راستا باید مجموعه استان در برگزاری این نمایشگاه از نظر مالی و معنوی مشارکت می‌کردند. حسینی‌کاشانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه خوب بود بیان کرد: مشکلات مالی سبب شد برای برگزاری نمایشگاه در شرایط دشواری قرار بگیریم.
هزینه تبلیغات نمایشگاه کتاب البرز یک دهم دیگر استان‌ها نبود
وی اظهار داشت: بر این عقیده‌ایم برای انجام هر فعالیتی در استان باید رقم قابل توجهی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در نظر گرفته شود، اما متاسفانه کل هزینه تبلیغات برای این نمایشگاه یک دهم دیگر استان‌ها نبود و این یکی از بزرگترین مشکلات برگزاری این نمایشگاه محسوب می‌شد. وی بیان کرد: چنین نمایشگاهی با آن وسعت که علاوه بر نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مد و لباس و رسانه‌های دیجیتال نیز بود با وجودی که حمایت‌های بسیار کمی از جانب مسئولان صورت گرفت با استقبال خوبی مواجه شد. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه در استان‌های دیگر تنها از طریق استانداری و شهرداری بیش از جمعا 300 میلیون تومان اعتبار به همراه داشت، گفت: این حمایت در البرز صورت نگرفت اما با این وجود کیفیت برگزاری نمایشگاه بسیار بالا بود و برای نخستین بار 300 غرفه در بخش‌های مختلف برپا شد اما متاسفانه اطلاع‌رسانی آن به درستی انجام نشد. وی افزود: نمونه‌هایی از این نمایشگاه در کشور وجود داشته که با وجود سطح کیفی پایین‌تر، اطلاع‌ رسانی بسیار قوی‌تری داشتند و 10 برابر این نمایشگاه هزینه تبلیغاتی داشتند. حسینی‌کاشانی با بیان اینکه با این اوصاف یا باید کارهای فرهنگی در استان را تعطیل کنیم یا به همین شکل ادامه دهیم تصریح کرد: در این زمینه یا باید دستگاه‌های مختلف استان بیش از پیش همکاری کنند یا اطلاع رسانی باید به عهده مردم گذاشته شود، همانطور که در دو روز آخر اتفاق افتاد و افراد بیشتری با اطلاع‌رسانی مردمی شرکت کردند. وی با اشاره به اینکه اگر مردم کرج با خبر بودند که چنین نمایشگاهی با چنین کیفیتی برگزار شده استقبال بیشتری صورت می‌گرفت، افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی در مجموعه استان البرز به شدت با مشکل مواجه‌ایم و سردرگم هستیم. وی خاطرنشان کرد: شهرداری کرج برای مباحث تبلیغاتی تنها حدود 70 تابلو در سراسر شهر کرج در اختیار دارد که اگر برای تبلیغات برنامه‌های فرهنگی تمام این تابلوها را در اختیار ما قرار دهد باز هم کفاف جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری کرج را برای تبلیغات نمی‌کند که البته سطح اطلاع‌رسانی ما برای برگزاری این نمایشگاه بسیار کمتر بود. مدیرکل ارشاد البرز تصریح کرد: در اطلاع رسانی طرح برد -برد با نصب حدود هزار داربست در سطح شهر همه مردم باخبر شدند یا تبلیغات برای برگزاری جشنواره گل و گیاه بسیار خوب بود و به هیچ وجه با نمایشگاه کتاب قابل مقایسه نیست. وی بیان کرد: در بحث اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی برای نصب بنر جا نداریم، ارسال پیامک نیز هزینه‌های فراوانی دارد و تبلیغات در رادیو و تلوزیون هم علاوه بر هزینه‌بر بودن درصد زیادی از مردم استان از آن مطلع نمی‌شوند. حسینی‌کاشانی با تاکید بر اینکه همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان برای اطلاع‌رسانی برگزاری این نمایشگاه کمک کردند، گفت: در یکسال گذشته جدی‌ترین مشکل مربوط به اطلاع‌رسانی برای برنامه‌های مختلف بود چراکه کرج با جمعیت 2.5 میلیون نفری باید زمینه‌های اطلاع رسانی بسیار گسترده‌تری داشته باشد.
استقبال بی نظیر مردم از جشنواره عکس طبیعت
وی با اشاره به اینکه در فراخوان‌های مختلف برای اطلاع رسانی به اقشار خاص مانند شعرا، هنرمندان تئاتر، موسیقی و دیگر هنرمندان مشکلی وجود ندارد، گفت: وقتی مخاطبان عام باشند اطلاع‌رسانی بسیار سخت می‌شود و کل استان باید به ما کمک کند چرا که برنامه‌ریزی فرهنگی به عهده ماست اما اطلاع رسانی آن حرکتی جهادی می‌طلبد که همه دستگاه‌ها باید همکاری داشته باشند. مدیرکل ارشاد البرز خاطرنشان کرد: جشنواره عکس طبیعت با اطلاع رسانی مناسب مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت و حدود هزار اثر در سطح کیفی بالا از مناظر بکر استان به دبیرخانه ارسال شده است. وی بیان کرد: در جشنواره عکس طبیعت از سوی برخی رسانه‌ها برای بی‌برنامگی برگزاری این جشنواره و تمدید آن انتقاداتی شد اما این تمدید به دلیل درخواست بالا از سوی شرکت‌کنندگان بود که البته سبب شد در موقعیت زمانی بهتری قرار گیرد و اختتامیه خوبی برای جشنواره عکس طبیعت پیش‌بینی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: به مردم مژده می‌دهیم آثار خوبی در این جشنواره مشاهده می‌کنند که تاکنون از استان البرز ندیده‌اند. حسینی‌کاشانی از فعالیت‌های دیگر که در برنامه‌های آینده وجود دارد خبر داد که در صورت قطعی شدن اطلاع رسانی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی پیش رویم که برای برگزاری برنامه‌ها مطابق آن اطلاع رسانی و تبلیغات صورت گیرد گفت: برخی دلیل عدم استقبال مناسب از نمایشگاه را فضای برگزاری آن می‌دانند در حالی که فضای آن در دسترس و مناسب بود و تنها مشکل اطلاع رسانی سبب کاهش استقبال مردم شد. مدیرکل ارشاد البرز افزود: امید است در برنامه‌های فرهنگی بعدی که مردم باید در جریان قرار گیرند دستگاه‌های دیگر نیز کمک کنند و این نمایشگاه‌ها را منحصر به اداره ارشاد ندانند.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود