4 آبان 1391
شماره خبر: 13904

همکاری حوزه‌های گردشگری و صنایع‌ دستی البرز با هدف توسعه گردشگری

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

همکاری حوزه‌های گردشگری و صنایع‌ دستی البرز با هدف توسعه گردشگری

سپیدار آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: همکاری میان دو حوزه گردشگری و صنایع دستی استان البرز با هدف توسعه گردشگری صورت می‏گیرد.
محمدرضا پوینده افزود: هدف اصلی برگزاری نشست تخصصی با حضور بخش‌های خصوصی گردشگری و صنایع دستی و بخش دولتی، آشنایی بخش خصوصی فعال استان البرز در حوزه تورگردانی با صنایع دستی شاخص بومی و بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری به منظور مستندسازی صنایع دستی منسوخ شده استان و سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انبوه محصولات مورد نظر برای عرضه به گردشگران خارجی و داخلی بود. وی تصریح کرد: بر اساس این برنامه، از این پس صنایع دستی بومی استان البرز در اختیار گردشگران ورودی قرار خواهد گرفت. در پی مذاکرات انجام شده در این نشست مقرر شد برای تبدیل کارگاه‌های شاخص تولیدی صنایع دستی استان البرز به مقاصد گردشگری تورهای ورودی، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم از سوی تورگردانان استان به عمل آید.
طرح جامع گردشگری محور کرج - کندوان تدوین شد
معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از تدوین طرح جامع گردشگری محور کرج - کندوان خبر داد. احمد ترکاشوند با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری محور کرج - کندوان اظهار داشت: دراین طرح نقاطی که قابلیت توسعه گردشگری دارند شناسایی شده و با تصویب طرح هر ساخت وسازی باید بر اساس طرح مذکور باشد. وی افزود: مطالعات اولیه کار انجام شده است و با پایان فاز دوم مطالعاتی این طرح سعی داریم تا پیش از اسفند این طرح را به تصویب کارگروه توسعه گردشگری برسانیم. معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز هدف از اجرای این طرح را توسعه موزون و علمی گردشگری را در این محور دانست و گفت: با تصویب این طرح فضای طبیعی و زیبای منطقه بهتر حفظ می‌شود و قطعاً توسعه گردشگری را به دنبال دارد. ترکاشوند در خصوص وضعیت و میزان ساخت و ساز غیرمجاز در محور چالوس گفت: هیچ نوع ساخت و ساز غیرمجازی در حوزه گردشگری در این مسیر رخ نداده و نظارت‌ها به صورت جد پیگیری می‌شود. وی افزود: اگر مجتمع پذیرایی و یا هتلی اصول حاکم بر ساخت و ساز را رعایت نکند تا زمانی که استانداردهای لازم را دریافت نکند موافقت کامل و مجوز رسمی دریافت نمی‌کند. شکیل کمیته اجرایی طراحی و بسته‌بندی صنایع دستی در البرز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز افزود: در این کمیته اساتید دانشگاه هنر، دانشجویان برتر طراحی استان، هنرمندان صنایع دستی و شرکت‌های طراحی و تبلیغاتی در حوزه بسته‌بندی حضور داشتند. محمدرضا پوینده ادامه داد: اعضای کارگروه باید طرح‌های خود را به منظور نمونه‌سازی محصولات صنایع دستی در 3 رشته تا اول آبان‌ماه ارائه کنند. وی گفت: نمونه‌های مورد نظر در دو بخش محصولات هنری استان و محصولات هنری شاخص و فراگیر در کل کشور تهیه و عرضه خواهد شد.
برگزاری جشنواره تابستانه به صنایع دستی البرز رونق بخشید
استان البرز به منظور رونق بخشیدن به عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی جشنواره سراسری صنایع دستی از تابستان تا تابستان را با جدیت برگزار می‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز افزود: برگزاری نمایشگاه و جشنواره در سطح استان بخشی از این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد. محمدرضا پوینده ادامه داد: معاونت صنایع دستی این اداره کل اولین نمایشگاه مرتبط با این جشنواره را همزمان با هفته گردشگری در کاروان‌سرای شاه‌عباسی شهر کرج با حضور 8 هنرمند برپا کرد. وی افزود: این نمایشگاه با حضور هنرمندانی از رشته‌های البسه محلی، نقاشی روی چرم، گلیم‌بافی، پته‌دوزی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، عروسک‌های محلی و موج‌بافی از 6 تا 12 مهرماه برگزار شد. پوینده با اشاره به این که به مناسبت هفته گردشگری در محل کمیسیون امور بانوان فرمانداری شهر هشتگرد از 12 تا 21 مهرماه با حضور 15 هنرمند و در 11 غرفه نیز نمایشگاهی برپاست، گفت: در این نمایشگاه تولیدات رشته‌های رودوزی سنتی، سراجی سنتی، نقاشی روی چرم، چاپ قلمکار، حکاکی روی تخم شترمرغ، گبه، گلیم، گیوه، البسه محلی، سفال و عروسک‌بافی به معرض نمایش و فروش گذاشته شده است. وی برگزاری نمایشگاه در شهرستان طالقان با حضور 4 هنرمند در رشته‌های گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، نقاشی روی چرم، تابلو فرش، منبت و معرق را از دیگر برنامه‌‌های معاونت صنایع دستی استان البرز برای جشنواره سراسری صنایع دستی از تابستان تا تابستان برشمرد.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود