27 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142121

درس اول هنر اخلاق است، شعار ندهید

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

درس اول هنر اخلاق است، شعار ندهید


کارگردان نمایش «زمان صلح» گفت: کارگردان‌ها باید یاد بگیرند که به شعور بازیگر احترام بگذارند و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند.
محمدعسگری، طی سخنانی اظهارکرد: نمایش زمان صلح روایتگر عاطفه و عشق فراموش شده انسان امروزی است که راحت‌طلبی او را به سمت انتخاب‌های نادرست می‌کشاند و انرژی‌های منفی را بر او مسلط می‌کند. وی افزود: نمایش با تولد یک نوزاد آغاز می‌شود و این نوزاد نماینده همه انسان‌هایی است که به این دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند و نیکی یا بدی را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند. این کارگردان تئاتر همچنین از پیروزی همیشگی خوبی سخن به میان آورد و گفت: نوزاد نمایش «مان صلح» با گذشت زمان بزرگ می‌شود و با تکامل خود نشان می‌دهد که کسب شناخت و آگاهی مهم‌ترین وظیفه انسان‌هاست ؛ چرا که آگاهی هم چون چراغی مسیر زندگی انسان را روشن می‌کند و از غلبه انرژی‌های منفی بر نفس انسان جلوگیری می‌کند. عسگری ادامه داد: نمایش با پیروزی نهایی خوبی بر بدی به پایان می‌رسد و این پیروزی به انسان ها گوشزد می‌کند که انتخاب مسیر درست در زندگی دشوار است و بسیاری از انسان‌ها به دلیل راحت طلبی مسیر نادرست را انتخاب می‌کنند و موجب قدرت گرفتن انرژی‌های منفی موجود در دنیا می‌شوند اما علی رغم قدرت بیشتر نیروهای منفی سرانجام خوبی پیروز می‌شود؛ چرا که دنیا بر پایه خوبی، صلح و انسانیت بنا نهاده شده است. وی در ادامه به انگیزه نوشتن این نمایش نامه اشاره کرد و گفت: از زمانی که خودم را شناختم با بدی و پلیدی در جنگ بودم و سعی کرده‌ام صلح و دوستی را در بین مردم رواج دهم. کارگردان نمایش «زمان صلح» اضافه کرد: در عرصه نمایش و بازیگری بارها شاهد زورگویی، بی‌عدالتی و بی‌عاطفگی افرادی بودم که خود را برتر از بقیه می‌دیدند و به خود اجازه هرگونه رفتاری می‌دادند. عسگری گفت: دیدن مظلومیت افرادی که با عشق وارد این حرفه شدند و به دلیل علاقه، بسیاری از بی‌عدالتی‌ها و بدرفتاری‌ها را تحمل می‌کردند، انگیزه نوشتن نمایش نامه‌ای را در من تقویت کرد که تمام این تضادها و بدی‌ها و مظلومیت‌ها را تفسیر کند.
توهین به بازیگر را قبول ندارم

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رفتار برخی کارگردان‌ها گلایه کرد و گفت: کارگردان‌هایی را می‌شناسم که بازیگران خود را تحقیر می‌کنند و اجازه کوچکترین اظهار نظری به بازیگر نمی‌دهند.
این کارگردان تاتر تاکید کرد: کارگردانی و بازیگری دو حوزه کاری متفاوت هستند و این تفاوت نباید به سوءاستفاده کارگردان از بازیگر منجر شود، احترام به بازیگر ضروری است و اولین درسی که هنر به انسان می‌آموزد رعایت اخلاق است اما متاسفانه برخی کارگردان‌ها این هدف اصیل را فراموش کرده‌اند و تصور می‌کنند که بازیگر برده کارگردان است. عسگری گفت: اگر به دنبال ارتقای هنر نمایش و فیلم‌سازی در کشور هستیم باید شعارها را کنار بگذاریم و با اخلاق حرفه‌ای فعالیت کنیم و برای رسیدن به اهداف خود دیگران را پله ترقی خود نکنیم.
صورتک تئاتر البرز غمگین است
این کارگردان تاتر همچنین از وضعیت تاتر در استان البرز سخن به میان آورد و افزود: مسئولان اداره کل ارشاد البرز از هنر تئاتر حمایت نمی‌کنند و اکثر نمایش‌هایی که در این استان به صحنه می‌رود حاصل تلاش، عشق و انگیزه علاقه مندان این هنر است. وی یادآور شد: محرومیت و بی‌مهری گریبان هنرمندان تئاتر البرز را گرفته و شرایط فعالیت را برای آنان سخن کرده است، مسئولان نه تنها حمایت مالی نمی‌کنند بلکه حمایت معنوی خود را هم از تئاتر این استان گرفته‌اند. عسگری تصریح کرد: نمایش زمان صلح از دوازدهم تا بیست و دوم اردیبهشت ماه به روی صحنه رفت و علی رغم دعوت‌های متعدد هیچ کدام از مسئولین برای دیدن نمایش نیامدند. وی خاطر نشان کرد: تماشاچی تئاتر را زنده نگه می‌دارد و این حضور به اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده نیاز دارد، متاسفانه برای نمایش‌هایی که در این استان به روی صحنه می‌رود هیچگونه تبلیغی نمی‌شود و ارشاد حتی از تبلیغ پیامکی نمایش‌ها به بهانه کمبود بودجه خودداری می‌کند. کارگردان نمایش «زمان صلح» تصریح کرد: ما برای تبلیغات این نمایش از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردیم البته یک روز بعد از آغاز اجرای نمایش، تنها شش بنر در اختیار ما گذاشتند و گفتند بروید تبلیغ کنید. عسگری در پایان گفت: اگر مسئولان به دنبال رونق تئاتر البرز هستند باید برنامه‌ریزی جامع‌تری در این حوزه داشته باشند و از هنرمندان تئاتر حمایت کنند و وعده‌های خود را عملیاتی سازند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود