24 خرداد 1394
شماره خبر: 143777

وقتی واردات، بازار صنایع دستی را کساد می‌کند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

وقتی واردات، بازار صنایع دستی را کساد می‌کند


هنرمند منبت کار البرزی گفت: بسیاری از هنرمندان به دلیل واردات بی‌رویه صنایع دستی ارزان قیمت تغییر شغل داده‌اند.
زهرا سلجوقی اظهار کرد: فروش صنایع دستی یکی از راه‌های کسب درآمد در کشورهایی است که از پیشینه تاریخی غنی برخوردار بوده و در رشته‌های مختلف صنایع دستی صاحب سبک هستند.
وی خاطرنشان کرد: آوازه صنایع دستی هنرمندان ایرانی از قدیم الایام بین هنردوستان جهان مطرح بوده و بسیاری صرفا با انگیزه خرید آثار فاخر هنری به ایران سفر می‌کرده‌اند.سلجوقی ادامه داد: صنایع دستی با هویت و فرهنگ ما گره خورده و به نوعی سند تاریخی چندین هزارسال تمدن ایرانیان محسوب می‌شود. سلجوقی اضافه کرد: تولید و فروش صنایع دستی راهی برای معرفی هنردست و توانمندی‌های روحی و فکری هنرمندان ایرانی به شمار می‌آید. این هنرمند البرزی گفت: امروز تولید و صادرات صنایع دستی می‌تواند دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کشور باز کند، ولی متاسفانه شرایط مناسبی برای این کار وجود ندارد و همین باعث شده بیشتر کارگاه‌های صنایع دستی با ظرفیت محدود فعالیت کنند. وی ادامه داد: اکثر هنرمندان به دلیل این که نمی‌توانند تولیدات خود را به قیمت مناسب در داخل و یا خارج از کشور به فروش برسانند، فعالیت در رشته هنری را به صورت حرفه‌ای رها کرده و به این کار به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند.وی اضافه کرد: علاوه بر این واردات صنایع دستی ارزان قیمت از چین و هند نیز بازار صنایع دستی کاران ایرانی را کساد کرده است. وی افزود: تولید صنایع دستی علاوه بر هزینه زیاد، زمان زیادی از هنرمند می‌گیرد، بنابراین در نهایت قیمت‌گذاری اثر باید به گونه‌ای باشد که برای هنرمند صرفه اقتصادی داشته باشد. سلجوقی گفت: واردات صنایع دستی که کیفیت مناسبی ندارند و از نمونه‌های مشابه ایرانی ارزان‌تر هستند، باعث شده انگیزه تولید صنایع دستی کاران داخلی کاهش یابد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرهنگ ضعیف خرید صنایع دستی بین خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: در کناراین موارد متاسفانه خرید صنایع دستی در بین خانواده‌های ایرانی رواج چندانی ندارد. این هنرمند افزود: اکثر خانواده‌ها به بهانه گران بودن صنایع دستی ازهنرمندان این حوزه حمایت نمی‌کنند، ولی آنها حاضرند مبالغ بسیار بیشتری برای خرید برخی تجملات صرف کنند. وی اضافه کرد: لازم نیست خانواده‌ها صنایع دستی گران قیمت خریداری کنند، بلکه هرکس باید به فراخور توان مالی که دارد از هنرمندان این حوزه حمایت کند. این هنرمند گفت: برای تعدیل وضعیت موجود و رواج فرهنگ خرید صنایع دستی در بین مردم رسانه‌ها باید وارد عمل شوند و در این حوزه به شکل گسترده‌ای اطلاع رسانی کنند.
وی در پایان راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی را یکی از راه‌های آشتی مردم با صنایع دستی دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی نباید به روزهای محدودی از سال منحصر شود، بلکه باید شرایطی فراهم شود که مردم به طور مستمر با تولیدات این حوزه در ارتباط باشند.


منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود