معماری اماکن متبرکه بهترین نمونه معماری اسلامی هستند
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
محمد خوشرو، عکاس این مجموعه درباره نمایشگاه تازه اش گفت: از سال 87 در مجموعهای مشغول به فعالیت هستم که بیشتر در بخش معماری آن مسوولیت دارم و در اصل من براى جستجوى نوعى معماری که به شهروند امروز آرامش و معنویت گمشده در عصر معاصر را هدیه کند، وارد این فضا شدم.
محمد خوشرو در خصوص برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: بدیهى ست که همه ما در اتمسفر و فضاى روحانى حرمهای معصومین (ع) حال خوشى داریم که غیر از روحانیت حضرت معصوم ، بخشى از آن مرهون نوع معمارى آن است. ما سابقه حدود 900 ساله در حرم امام علی(ع) و امام رضا(ع) داریم. وی افزود: این نکات باعث شد به عراق سفر کنم زیرا به لحاظ منابع معماری اسلامی عراق بکرتر است لذا به دنبال مفاهیم و صنایع معماری که در حرمهای شهرهای مختلف عراق بود گشتم. خشرو تصریح کرد: نکته جالب این است که بخش عمده اى از طراحى هاى هنرمندانه این حرمهاى گرانقدر متعلق به ایران است و برای شناخت این معماری شروع به عکاسی از آنها کردم. وی ادامه داد: در معماری اجزا هستند که کل را شکل میدهند به همین دلیل شما در این عکسها هم فضای کاملا عمومی را میبینید و هم شاهد جزییاتی هستید که قاب بندی شدهاند. این قاببندی جزییات نشان میدهد که این طرح و نقش برای آن مکان خاص طراحی شده است. خوشرو با بیان اینکه دوربینش زائرى پژوهشگر است، زاویه نگاه معمارى این آثار را تداعى کننده نوعى انسانشناسی نیز مى داند که براى تجلى آرمان و جهان بینى شان، طراحى هاى بدیع در اماکن متبرکه ائمه اطهار خلق کرده اند؛او در عین حال گفت: دوست ندارم با دوربینم مزاحم خلوت زائران عزیز در حرم ها شوم و به همین دلیل زائرانى که در عکسها دیده مى شوند بیشتر از پشت عکاسى شده اند. وی در پایان درباره نوع چاپ این عکسها و اندازه بسیار بزرگ شان نیز گفت: تکنیک چاپ روى بوم از رفله و بازتاب نور مى کاهد و همین موجب میشود مخاطب کار را بهتر و شفاف تر مشاهده کند. از سوی دیگر ابعاد بزرگ، بیننده را به متن عکس ها و وقایعه مى برد و امکان همذات پندارى او را بیشتر مى کند.