12 مرداد 1394
شماره خبر: 146646

شکوفایی ظرفیت های گردشگری کرج منوط به تعیین تکلیف کاخ مروارید است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

شکوفایی ظرفیت های گردشگری کرج منوط به تعیین تکلیف کاخ مروارید است


مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز گفت: تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید ضروری است چرا که شکوفایی ظرفیت های گردشگری کرج منوط به تعیین تکلیف مالکیت کاخ است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز به همراه مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز و رئیس هیات گلف استان از مجموعه کاخ مروارید بازدید کردند. در این بازدید زمینه بهره وری از قابلیت های ورزشی این مجموعه همچون ورزش گلف بررسی شد. عبدالناصرمیرچی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هکتاراز مجموعه کاخ مروارید در اختیار این سازمان است، اظهار کرد: از ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار ستادی و ملی حدود ۷ هزار میلیارد ریال به کاخ مروارید اختصاص یافته است.
وی در دامه گفت: حدود ۴ هزار میلیارد از ۷ هزار میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده برای مجموعه کاخ مروارید مربوط به فضای سبز و علائم و نشانه گذاری و ۳ هزار میلیارد نیز برای مرمت در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه با این میزان اعتبار نمی توان عملیات مرمتی کاخ را به سرانجام رساند، گفت: سازمان به دنبال جذب اعتبار بیشتر برای بازسازی مجموعه کاخ مروارید در سال های آتی است امید است سال آینده این اعتبارات به بیش از ۳ میلیارد تومان برسد.
بازارچه های سنتی در کاخ مروارید برپا می شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هکتار از این مجموعه ۱۱۲ هکتاری هنوز در اختیار سپاه قرار دارد، گفت: امید است بتوانیم در آینده ۱۱۲ هکتار این مجموعه تاریخی را در تملک سازمان میراث فرهنگی استان درآوریم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در ادامه گفت: متاسفانه هیچگونه اعتبار استانی برای مرمت و بازسازی مجموعه کاخ مروارید منظور نشده است و هر آنچه برای حفظ این مجوعه تزریق شده، از محل از اعتبارات تخصیص یافته ستادی بوده است. میرچی افزود: بنای ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع است و بلحاظ معماری جزو بناهای استثنایی محسوب می شود فضای وسیع محوطه کاخ نیز قابلیت های زیادی دارد از فضای سبز این مجموعه و همچنین دریاچه مصنوعی می توان بهترین استفاده را کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از این مجموعه در اختیار سازمان میزاث فرهنگی است، افزود: میراث فرهنگی اجازه هر گونه بهره برداری در این مجموعه را دارد به همین منظور راه اندازی جمعه بازارهای صنایع دستی یکی از برنامه های در دستور کار است. به گفته میرچی یکی از برنامه های آینده سازمان میراث فرهنگی کشور، برای این مجموعه منحصر به فرد احداث زیباترین سفره خانه کشور در این مجموعه است.
مشارکت بخش خصوصی در بازسازی کاخ مروارید گره گشا است
وی به ضرورت حفظ مجموعه کاخ مروارید اشاره کرد و گفت: راه اندازی دریاچه مصنوعی مجموعه مروارید می تواند به توسعه این مجموعه کمک فراوانی کند در آینده کاخ به مجموعه ای تفریحی، ورزشی و فرهنگی تبدیل خواهد شد. در ادامه این بازدید رضا گل محمدی مدیر کل ورزش و جوانان البرز گفت: تعیین تکلیف مالکیت مجموعه کاخ مروارید از اهمیت زیادی برخوردار است مشارکت بخش خصوصی در بازسازی این مجموعه می تواند گره گشا باشد زیرا اعتبارات دولتی در این مورد اکتفا نمی کند. وی با اشاره به اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان می تواند برای جذب سرمایه گذار کمک کند، افزود: در حال حاضر هیئت گلف استان بدنبال سرمایه گذاری خارجی برای این مجموعه است حضور سرمایه گذاران منوط به تعیین تکلیف مالکیت این مجموعه است. وی با بیان اینکه باید حداقل استانداردها در زمین گلف مجموعه کاخ مروارید برای حضور ورزشکاران این حرفه فراهم شود، افزود: مجموعه کاخ مروارید نیازمند ایجاد بسترهای گردشگری است اتاق استراجت، خوابگاه یا هتلینگی برای استقرار وررزشکاران ضروری است. در ادامه این بازدید رقیه علیدوست رییس هیات گلف استان البرز با اشاره به اینکه تعداد زمین های بازی گلف در مجموعه انقلاب برای استان کافی نیست، گفت: یک زمین گلف استاندارد جهانی می تواند شامل ۲۲ تا ۵۰ هکتار زمین باشد، در حال حاضر زمین گلف مجموعه انقلاب که زمانی در خاورمیانه تک بوده است بسیاری از امکاناتش را از دست داده است به همین منظور زمین گلف مجموعه کاخ مروارید می تواند به توسعه این ورزش و همچنین صنعت گردشگری کمک کند.
بازدید ۲۵۰ گردشگر خارجی از کاخ مروارید
علیرضا دهقان مدیریت مجموعه کاخ مروارید به دریاچه مصنوعی که دور تا دور کاخ را فرا گرفته است اشاره کرد و گفت: از این دریاچه برای قایق سواری استفاده می شد در مجموعه کاخ چندین زمین بازی شاخه های مختلف ورزشی و همچنین یک باشگاه سوار کاری نیز وجود دارد که تا ۱۵ سال قبل نیز مورد استفاده قرار می گرفت. وی به قابلیت های ورزشی مجموعه کاخ مروارید اشاره کرد و گفت: در مجموعه کاخ می توان برنامه های بلند مدت و میان مدت ورزشی اجرا کرد چرا که وجود پیست دوچرخه سواری اطراف دریاچه تنها با یک آسفالت مجدد و خط کشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و یا زمین گلف مجموعه کاخ مروارید با صرف هزینه های محدود مجدد قابل راه اندازی است. مدیریت مجموعه کاخ مروارید نیز در پایان این نشست گفت: نوروز امسال و بعد از گذشت ۳۰ سال مجموعه کاخ مروارید پذیرای ۱۵ هزار گردشگر از سراسر کشور بود در این میان ۲۵۰ توریست خارجی که فارغ التحصیلان رشته معماری بودند از کاخ دیدن کردند چرا که معماری این مجموعه از سبک های معماری فرانک لویی رایت است که سبکی معروف در جهان به حساب می آید.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود