19 مرداد 1394
شماره خبر: 147050

نهمین نشست کتابخوان در استان البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نهمین نشست کتابخوان در استان البرز برگزار شد


نهمین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و مسئولین استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج برگزار شد.
در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی، نهمین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با حضور اسماعیل شفاعی و جانعلی پور مدیران کل امور استانها و انجمن ها و فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمع کثیری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و حضور مسئولین استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج برگزار شد. مدیرکل استانها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حاشیه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای استان مبنی بر اهداف عالی این نشست گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه مفید این طرح را از ابتدای سال به اجرا درآورده که عزیزانی که مولف یا نویسنده کتابی هستند و یا اینکه کتابی را مطالعه کرده اند، در یک جلسه بسیار صمیمی و علمی آن کتاب را به اشتراک می گذارند و درباره آن با همدیگر گفتگو می کنند. با این کار هم افراد با کتاب های جدید آشنا می شوند و هم اینکه باب ترویج مطالعه مفید در جامعه باز خواهد شد. شفاعی در ادامه با اشاره به استقبال اقشار مختلف کتاب خوان در کشور از این طرح افزود: بر اساس گزارشاتی که از استانهای مختلف کشور که این طرح را اجرا کردند به دست ما رسیده است همانند این برنامه با اقبال عمومی و همگانی مواجه شده است، هم اکنون که در استان البرز و در شهرستان کرج هستیم نهمین نشست در سطح کشور برگزار می شود، شاهد این استقبال بودیم. وی در ادامه گفت: سامانه ای برای اجرای بهتر و پیوسته این طرح در دو اداره کل فرهنگی و روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور فراهم شده که بر اجرای صحیح، مستمر و هدف دار این طرح نظارت می کنند. در سطح شهرستانها نیز ادارات کل کتابخانه های استان برنامه ریزی می شود و چنین نشست هایی با همین کیفیت برگزار خواهد شد.
حاشیه های پر رنگ تر از متن!
- به دلیل استقبال مخاطبین و پر شدن سالن، تعداد قابل توجهی در محل ورودی برگزاری مراسم بر روی صندلی هایی که از قبل تدارک دیده شده بودند مستقر شدند.
-حضور چشمگیر رسانه های مکتوب، صداو سیمای استان، رادیو و نمایندگان خبرگزاری ها، مطبوعات استانی و روزنامه های کثیر الانتشار برای شرکت کنندگان محسوس بود.
- اجرای جالب و مسلط آرمان قائمی نوجوان ارائه کننده در نهمین نشست کتاب خوان و معرفی کتاب یکی کم است، تحسین حاضرین و میهمانان را برانگیخت.
-حضور چهره هایی چون گلزار راغب نویسنده مطرح دفاع مقدس، رنجبر امیری قدیمی ترین روزنامه فروش و نویسنده ایران توجه رسانه های حاضر در این نشست را به خود جلب کرد.
در این نشست 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان البرز، کارشناسان ستادی اداره کل، فعالان رسانه‌ای، نویسندگان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی معرفی و ارائه شد.
کتاب کشتی پهلو گرفته
1)کتاب کشتی پهلو گرفته نوشته سید مهدی شجاعی به نشر نیستان توسط سولماز دروگر کلخوران کتابدار پیرامون زندگانی حضرت زهرای مرضیه (س) اولین کتابی بود که در این نسشت پیرامون آن صحبت شد، این کتابدار با اشاره به برخی داستانهای زندگانی حضرت زهرای مرضیه (س) درباره این کتاب گفت: یکی از زیباترین غمنامه هایی است که درباره بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نوشته شده و به دور از هرگونه رنگ و لعاب های دروغین و تحریف های روایی و معنوی، به بیان آلام اهل بیت در سوگ حضرت پرداخته است. نکته جالبی که در مورد استقبال از این کتاب وجود دارد این است که کتاب از سال 68 تا تابستان 1393 به تعداد 43 بار چاپ شده و مجموع تیراژش در این مدت به رقم میلیون افزون رسیده است که رقم قابل توجهی است برای یک کتاب با سبک داستانی و درونمایه ی مذهبی. عناوین اصلی کتاب عبارتند از: مقدمه، ولادت زهراى مرضیه(سلام الله علیها)، ام ابیها(سلام الله علیها)، سرور زنان عالم، وداع با پدر، فراق پدر، سقیفه و خیانت، خشم فاطمه(سلام الله علیها)، دوران غربت و پیمان‌شکنى، آتش ظلم بر خانه وحى، شهادت دخت پیامبر(صلوات الله علیه و آله)، سوز دل و منابع ، در مطلب «سقیفه و خیانت» می‌خوانیم: «آن‌که گفت: «حَسْبُنا کِتابَ الله»کتاب خدا را نمی‌شناخت، نمی‌دانست که یکى از دو ثقل به تنهایى، آفرینش را واژگون می‌کند، نمی‌فهمید که با یک بال نه تنها نمی‌توان پرید که یک بال، وبال گردن می‌شود و امکان راه رفتن بطئى را هم از انسان سلب می‌کند. و نه او که مردم هم نفهمیدند که کتاب بدون امام، کتاب نیست، کاغذ و نوشته‌اى است بی‌روح و جان و نفهمیدند که قبله بدون امام قبله نیست و کعبه بدون امام سنگ و خاک است و قرآن بدون امام، خانة بی‌صاحبخانه است.. هرکس به خانة بی‌صاحبخانه، به میهمانى برود، به یقین گرسنه برمی‌گردد. مگر آن‌که خیال چپاول داشته باشد و قصد غصب کرده باشد یا کودک و سفیه و مجنون باشد.
کتاب صوتی غلاغه به خونش نرسید!
2)کتاب صوتی غلاغه به خونش نرسید! با موضوع طنز اجتماعی و فرهنگی به قلم ابولفضل زرویی نصرآباد که از نشر کتاب نیستان به جامعه کتاب خوان عرضه شده است توسط کتابدار سید امیرحسین قاسمی معرفی شد، وی در باره این کتاب چنین گفت: مگر می‌شود در عالم طنز وارد شد و نام نامیِ «ابوالفضل زرویی نصرآباد» را جا انداخت؟ و مگر می‌شود به نام او رسید و یادی از زنده‌یاد کیومرث صابری نکرد؟ ابوالفضلی که هم «ملانصرالدین» گل‌آقای صابری بود و هم نورچشمی‌اش؟ ملانصرالدین فرصتی بود تا زرویی را از چهره‌های شاخص ادبیات طنز امروز ما قرار دهد. زرویی از آن‌هایی است که حرمت طنز نگه می‌دارد و آن را با شوخی‌های بی‌مزه و الفاظ زشت آلوده نمی‌کند. از آن‌هایی است که هم در طنزش و هم در مرامش نشان می‌دهد که دل در گرو سنت‌های پاک گذشته دارد. نویسنده‌ای دوست داشتنی و صمیمی. سید امیرحسین قاسمی که خود شمه هایی از هنر و ذوق طنز در خود دارد فضای لطیفی به این نشست دادند. او در پایان یکی از حکایت های شیرین این کتاب صوتی را برای حاضرین قرات کرد.
کتاب پیر مرد و دریا
3)کتاب پیر مرد و دریا از نوشته های ارنست همینگوی انتشارات نشر افق نیز با معرفی میثم شیخ حسنی کارشناس انجمن های اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز سومین کتابی بود که در این نشست معرفی و درباره آن گفتگو شد، معرفی کننده کتاب با اشاره به محتوای این کتاب داستان افزود: پیرمردی بود که یکه وتنها در قایقی بر روی گلف استریم ماهی می گرفت وهشتاد و چهار روز پیاپی گذشته بود بی آن که یک ماهی هم گرفته باشد. در چهل روز نخست ، پسربچه ای کمکش می کرد . اما پس از چهل روز، که هیچ ماهی به تورشان نیفتاد ، پدر ومادر پسرک گفتند پیرمرد سالائو است یعنی بخت برگشته ترین آدم روی زمین است و پسرک به دستور آنها پیش ماهی گیر دیگری رفت که در نخستین هفته سه ماهی بزرگ گرفته بود ... داستان پیرمرد و دریا در مقایسه با اغلب داستان ها ، از جهات بسیار، اثری استثنایی است .دوره وقوع حوادث آن بسیار کوتاه است ؛ بخش بزرگی از آن در طی سه روز و سه شبی رخ می دهد که پیرمرد و دریا به سر می برد.
کتاب منطق الطیر شیخ فریدالدین عطارنیشابوری
4)چهارمین کتابی که در این فضای صمیمی کتابدوستان توسط کتابدار گودرز چراغی به حاضرین معرفی شد کتاب منطق الطیر شیخ فریدالدین عطارنیشابوری بود که این کتاب توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده و این کتابدار با بیان بخشی کوتاهی از منظومه های عرفانی این کتاب فاخر قرن ششم هجری گفت: معرفی مراحل و مراتب عرفان و مقامات مربوط به «سیر و سلوک» معنوی از «زبان مرغان» به صورت رمز و راز است. در این نوشتار که از آثار مهم عرفانی عطار نیشابوری است، به زبان داستان و تمثیل منازل مهم عرفانی یعنی منزل طلب، منزل عشق، منزل یا وادی معرفت، وادی استغناء، وادی توحید، وادی حیرت و وادی و منزل فقر و غنا به‌صورت رمزآلود بیان گردیده است. عطار قصد دارد به زبان مرغان پیچیده‌ترین مسایل عرفانی را به زبان ساده و بی‌پیرایه بیان کرده تا رهروان معرفت از اسرار و رموز راه پرخطر طریقت آگاهی یافته و در گودال‌های انحراف سقوط نکنند. در مجموع خالقین آثار منظوم ادبیات عرفانی؛ جایگاه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و صدرنشینی ایشان به لحاظ تعالی روحانی و شخصیت منحصر به فرد ایشان مورد تایید پویندگان و روندگان این طریق بوده و هست.در میان آثار ایشان منطق الطیر به لحاظ بیان سمبلیک و خصوصیات چند وجهی متن، حامل معنا و رهگشاینده ی پویندگان طریق و سیر الی الله می باشد. این اثر که از اجتماع پرندگان به منظور حاضر شدن به محضر حضرت حق از برای پذیرش سلطنت سرزمین ماکیان به سرپرستی هدهد تدارک دیده شده است؛ روایتی است داستانی که عذر آوردن ها و ناتوانی جماعت مرغان را در سرتافتن از همراهی و حضور در جلوه گاه حضرت حق را روایت می کند.
کتاب آخرین معبر
5)خسرو عباسی خودلان نویسنده البرزی و مسئول کانون های ادبی استان البرز از دیگر ارائه دهندگان این نشست بود که به معرفی کتاب خود ، با عنوان آخرین معبر که پیرامون خاطرات دوران دفاع مقدس پرداخت، او که چند سالی است در عرصه دفاع مقدس قلم می زند درباره کتاب خود چنین گفت: کتاب آخرین معبر خاطرات (دیرنوشت های) حاج حسن ایزدبین از کودکی راوی و زندگی او به همراه خانواده اش در یکی از محلات کرج آغاز و با حضور او در جنگ تحمیلی ادامه می یابد. حضور راوی در جبهه غرب و جبهه جنوب و همراهی و آشنایی با شهدایی همچون شهی مهدی شرع پسند، شهید یدالله کلهر و شهید سیدحسین میررضی و دیگر شهدای شاخص استان البرز در دوران دفاع مقدس از فرازهای این کتاب است. حضور در جنگ های نامنظم و دیدار و آشنایی با دکتر چمران دیگر فراز مهم زندگی راوی کتاب است. حضور در چند عملیات مهم و مجروح و جانباز شدن از ناحیه مچ پا در هنگام خنثی سازی میدان مین دیگر بخش خاطرات راوی را شامل می شود. مسمویت شیمیایی بر اثر حملات شیمیایی رژیم صدام در جنگ تحمیلی و مشکلات راوی در همان سال ها و دست و پنجه نرم کردن او با مشکلات ناشی از مسمویت های شیمیایی در سال های پس از جنگ، پایان بخش این کتاب است. سفر راوی به مشهد پس عود کردن بیماری های ناشی از شیمیایی و قطع امید پزشکان از بیبودی او که منجر به سفر راوی به مشهد می شود به عنوان فرازی مهم از زندگی راوی مطرح می شود. شفای راوی در حرم امام رضا (ع) و از بین رفتن عوارض شیمیایی بزرگترین اتفاق معنوی زندگی راوی است که در کتاب به آن پرداخته می شود. بیشتر این خاطرات از دست‌نوشته‌های ایزدبین استخراج شده‌ است. این دست‌نوشته‌ها سال ها بعد از پایان جنگ در دوره ای بحرانی نوشته شده است. علاوه بر این دست نوشته ها بخش دیگری از خاطرات راوی در مصاحبه های حضوری به دست نوشته های راوی اضافه شده است.
کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام
6)از دیگر چهره های علمی شرکت کننده در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد موحد نماینده محترم ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز بود که در این حلقه صمیمی کتابدوستان به معرفی کتاب خدمات متقابل ایران واسلام انتشارات صدرا که به مسایل مشترک اسلام و ایران و موضوع اسلام از نظر ملیت ایرانی، ملت پرستی در عصر حاضر پرداخت ، این استاد حوزه و دانشگاه با معرفی این کتاب گفت: مسائل مشترک اسلام و ایران هم برای اسلام افتخار آمیز است هم برای ایران ، برای اسلام به عنوان یک دین که به حکم محتوای غنی خود ملتی باهوش و متمدن و صاحب فرهنگ را شیفته خویش ساخته است ، و برای ایران به عنوان یک ملت که به حکم روح حققت خواه و بی تعصب و فرهنگ دوست خود بیش از هر ملت دیگر در برابر حقیقت خضوع کرده و در راهش فداکاری نموده است
کتاب یی کم است
7)آرمان قائمی از اعضای کتابخانه عمومی هم با معرفی کتاب یکی کم است به قلم نورا حق پرست که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به چاپ رسیده است ، درباره موضوع این کتاب که پیرامون قصه های کودکانه است ، به لزوم توجه به مفاهیم و آثار هنری ویژه کودکان و نوجوانان پرداخت و ابراز داشت: حق پرست متولد بیست و هشت دی ماه 1340 در تهران است. کارشناس ادبیات است و تاکنون بیست و پنج سال است که در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کارهای فرهنگی و اجرایی انجام می‌دهد. نخستین اثر او "شب های خاکستری" نام دارد. بیشتر فعالیت و تجربه وی در خصوص کودک و نوجوان است. نزدیک به 8 سال سردبیر مجله هایی مانند رشد کودک و نوآموز بوده و در رادیو نیز به عنوان سردبیر گروه کودک فعالیت داشته است. از او تاکنون بیش از شصت عنوان کتاب را به چاپ رسیده است که از میان آن ها می توان به "پروانه های آبی"، "ماجرای شیری که غمگین بود"، "دخترک و باران"، "خروس جهانگرد"، "پهلوان واقعی"، "یک سبد گل"، "مثل آینه"، "باغچه بره کوچولو"، "یادهای کودکی"، "چهارده قصه آسمانی"، "دانه ی گندم"، "نوک طلا رفته کجا؟"، "نماز فرشته" و "یک راه بهتر" اشاره کرد. او هم چنین حدود دوازده ترجمه دارد و حدود چهارصد اثر در نشریات، تعدادی فیلم نامه و نمایش رادیویی ارایه کرده است. از کارهای ترجمه شده او در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان عبارتند از: "رامونا و پدرش" اثر بورلی کلییری، "جوهای عاقل" اثر دنیس جانسون دیویس، "حیوان های دریایی" اثر لوئیزا اسلادن، "خانه ای برای خرچنگ پاکوتاه" اثر اریک کارل، "خروس جهانگرد" اثر اریک کارل و "گوسفندی که می خواست بزرگ باشد، خیلی بزرگ" اثر ژوزف تئوبالد. حق پرست مجموع های نیز به نام "راه بهتر" نوشته است که محور آن مهارت های زندگی و رفتارهای اجتماعی است. هر کدام از عناوین این مجموعه پنج جلدی، شامل سه داستان کوتاه می‌شود که هر کدام به موضوعی آموزشی، اجتماعی یا اخلاقی می‌پردازد. کارهای جدید حق پرست شامل ترجمه "خانه ای برای خرچنگ پا کوتاه" و کتابی تالیفی برای بچه هاست که "دنیا چقدر بزرگ است؟" نام دارد. این کتاب موضوعی اجتماعی دارد و توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است . نورا حق پرست نویسنده کتاب های کودکان و نوجوانان است که گاهی هم برای بزرگسالان کتاب می نویسد. او به تازگی کتابی را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده که قرار است در قالب طرح رمان نوجوان امروز منتشر شود. وی‌درباره این رمان گفته است: موضوع کتاب "آوازهایم برای تو" روزهای جنگ و دفاع مقدس و نقش نوجوانان در آن روزهاست. فضای داستان در دهه های 70 و 80 می‌گذرد. در واقع بچه های دهه 60 که کودکی خود را در دوران جنگ سپری کرده اند، در این دهه ها به سن نوجوانی و جوانی رسیده اند. در این کتاب، مخاطب درگیر خاطرات این نوجوانان و جوانان از دوران هشت سال دفاع مقدس می‌شود. نویسنده در کتاب خود تلاش کرده تا از دید بچه ها به جنگ نگاه کند. حق پرست پیش از این نیز کتاب "زمستان سبز" را با محوریت انقلاب اسلامی نوشته بود که قرار است به فیلمنامه تبدیل شود.
دانش مخاطرات
8)دکتر ابراهیم مقیمی عضو هیات علمی دانشگاه و رییس انجمن علمی مخاطره شناسی ایران هم از دیگر مهمانان و شرکت کنندگان نهمین نشست کتاب خوان بود ، وی نیز با معرفی کتاب خود با عنوان دانش مخاطرات که با موضوع جغرافیا و مخاطره شناسی است و توسط دانشگاه تهران به چاپ رسیده است به مسایل پیش روی مخاطرات و بلایای طبیعی پرداخت.
کتاب که برای دانشجویان مجموعه علوم جغرافیایی در مقطع کارشناسی در درس مخاطرات محیطی و برای دانشجویان کارشناسی ارشد در درس بنیانهای نظری مخاطرات، در چهار فصل تالیف شده است. فصل اول تفکر درباره مخاطرات، تعاریف و مفاهیم. فصل دوم مخاطره شناسی مبتنی بر رفتار ، فصل سوم مخاطره شناسی مبتنی بر ساختار، فصل چهارم مخاطره ساختاری سکونتگاه¬ها و سبک زندگی. این کتاب برای دانشجویان و محققان محیط زیست، برنامه ریزی و مطالعات شهری، برنامه ریزی روستایی، علوم اجتماعی، روان شناسی، علوم ارتباطات و رشته های مربوط به سلامت و تندرستی نیز مفید و مورد استفاده است.
کتاب عصرهای کریسکان
9)کتاب عصرهای کریسکان از دیگر کتاب های فاخر دفاع مقدس است که در نهمین نشست کتاب خوان توسط نویسنده توانای البرزی ، کیانوش گلزارراغب به حاضرین معرفی شد و این نویسنده البرزی با شرح مختصری از محتوای کتاب به بیان برخی خاطرات امیر سعیدزاده از نجات یافتگان زندان مخوف کریسکان است که بقیه ی هم بندی های او همه بدون محاکمه اعدام شدند.
نویسنده کتاب «عصرهای کریسکان» در جمع کتابدوستان البرزی گفت: این کتاب یکی از منحصر به فردترین خاطرات دفاع مقدس است، چون راوی آن کسی است که هم از سوی ساواک دستگیر شده و هم کومله و حزب دموکرات، از این نظر کتاب سرشار از حوادث و ماجراهای پیچیده و خواندنی است.
76 سال با مطبوعات
10)محمدابراهیم رنجبرامیری چهره ای که بیش از هشت دهه عمر خود را در عرصه رسانه صرف کرد و هم اکنون او در رکورد های جهانی و بین المللی به عنوان قدیمی ترین روزنامه فروش دارای عناوینی است و مدتهاست استان البرز را برای سکونت خود انتخاب کرده و ارتباط صمیمی با خبرنگاران و اهالی خبر و رسانه دارد کتاب خود با عنوان 76سال با مطبوعات را به این نشست آورد و به بیان خاطرات خود در این حوزه پرداخت. کتاب دو جلدی 76 سال با مطبوعات که تاریخ شفاهی 70 سال عرصه های اجتماعی و سیاسی ایران می پردازد ، ابتدا پسرک روزنامه فروشی مازندرانی که در نه سالگی برای پیدا کردن مادر گمشده اش در دوره رضا شاه به تهران می آید و در همان کودکی به شاگردی، توزیع و دادزنی و دکه داری فروش مطبوعات مشغول بوده و تا به امروز در این کار شاغل است ، فکر نمی کرد روزی به این مسیری که رسیده است ، برسد و خاطرات سالهای عمر خود در این عرصه را به قلم تحریر درآورد. محمدابراهیم رنجبرامیری در نهمین نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی امیر کبیر از خاطراتش با کتابدوستان گفت. او با حافظه بی نقص و کم نظیری که داشته خاطرات وقایع دست اول مطبوعاتی را که خود درگیرش بوده را در دوجلد منتشر می‌کند.
کتاب استاد عشق
11)کتاب استاد عشق نوشته ایرج حسابی که انتشارات سازمان چاپ و انتشارات ان را به عرصه خوانندگان تقدیم نموده است ، توسط کتابدار لیلا حضرتی لیواری به حاضرین در نهمین نشست کتاب خوان معرفی شد . این کتاب که سرگذشتنامه فیزیکدانان ایران می پردازد. لیلا حضرتی که خود از اهالی شعر و ادب است و افتخار کتابداری در استان کهن دشت البرز را بر دوش می کشد درباره این کتاب گفت: عشق چیز عجیبی نیست.در دور دستها نیست این کمیاب.تنها باید شاگردی آموخت تا استاد عشق شد.اما این خواستنی به قول شاعر سخت سوزنده است و بران"ای که ساکن در یم آرام و بی جریان شدی بحر حق گرداب و طوفانش کران نیست که نیست. کتابی سراسر از شاگردی.آموختن وسوختن تاپایان. حیف است نظراتمان را سطحی بنویسیم. آنچه در سطح باشد را در کتاب میشود پیدا کرد اما عمقش را در ذهنمان،کلمات میسازند. کمی بیندیشیم.عاشقی کار سختی است.عشق به بی نهایت بودن ذرات عالم... این کتاب به دلیل واقعی بودن وقایع و مهم تر از آن بیان تلاش ها و کوشش های پروفسور حسابی و تسلیم نشدن ایشان در برابر مشکلات و خدمات بی نظیر ایشان به وطن، و به خاطر آشنایی با ایشان جزو کتب عالی ای به حساب می آیند که هر ایرانی باید آن را بخواند و به وجود چنین شخصی افتخار کند. باور نکردنیست که پرفسور حسابی، پدر علم فیزیک نوین ایران، پایه‌گذار اولین دانشگاه در ایران و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیزیک از معتبرترین دانشگاه‌ دنیا با درجه عالی در سن بیست و پنج سالگی، کودکی خود را در غربت با برادر و مادر خود که بر اثر دشواری‌ها و مصائب زندگی افلیج شده، در غیاب پدری که با همسر جدید خود تمام تلاشش نابودی خانواده اول خود است، با باربری در مغازه‌ها می‌گذرانده و نان خشک پشت در خانه‌ها شام شبش بوده است.
"شما که غریبه نیستید"
12)کتاب داستان فارسی "شما که غریبه نیستید" نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و نشر معین دیگر کتابی بود که پریسا براتی کتابداری از شهرستان نظرآباد استان البرز در نهمین نشست کتاب خوان معرفی کرد ، این کتاب که به سبک های زندگی نامه خودنوشت(اتوبیوگرافی) .... می پردازد. پریسا براتی درباره این کتاب چنین توضیح داد: کتاب خود نوشته داستانی خاطرات کودکی و نوجوانی هوشنگ مرادی کرمانی است ، که بدون رودربایستی زندگی اش را به روی کاغذ آورده ، زندگی با فراز و نشیب کودکی در روستا که با فقر و بی کسی دست و پنجه نرم می کرد. کودکی که سخت مرد بارش آورده بود. دراین کتاب با بخشی از آداب وسنن مردم ایران در دهه های گذشته آشنا میشویم. جناب مرادی کرمانی با نوشتن این کتاب در واقع روح خالص وصداقت کودکانه را به نمایش میگذارد و بدون ترس از انگشت نما شدن دوران کودکیش را صادقانه وبه دور از دروغ و بزرگنمایی تقدیم خواننده میکند، گفتگوها واتفاقات رخ داده دراین کتاب به خوبی نماینگر زندگی بی پیرایه ،ساده وسخت مردم آن روزگار است که در سایه ی محبت و همدلی از سختیهای آن میکاستند. «شما که غریبه نیستید» درواقع پشت صحنه قصه هاى مجید است. مجید همان هوشنگ مرادى کرمانى است که تغییر شکل یافته و ماجراهایش شیرین تر شده است تا مرهمى بر تلخى هاى زندگى نویسنده باشد؛ نویسنده اى که با پاورقى نویسى در نشریات زرد آغاز کرد و البته کارش رونقى نیافت و با رجعت به گذشته خودش توانست به موفقیت برسد. لااقل یک دو جین [حالا بماناد که «دوجین» درست است یا خیر! ] نویسنده اى معتبرو صاحب نام مى شناسم که مى گوید؛ هوشنگ مرادى کرمانى از اساس نویسنده نیست. در میانشان «خطى نویس» هم هست در میانشان«پرفروش نویس» هم هست در میانشان «سنتى نویس» هم هست! اما آثار کرمانى هم در زبان فارسى به نیازهاى خوانندگان پاسخ مى دهد هم در زبان هاى دیگر. استقبال از آثار وى در کشورهاى دیگر به قدرى بالا گرفته که انتشاراتى هاى داخل کشور به فکر ترجمه آثارش افتاده اند و ترجمه ها را صادر مى کنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود