5 شهریور 1394
شماره خبر: 147987

200 شاعر با 350 اثر زینت بخش کنگره شدند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

200 شاعر با 350 اثر زینت بخش کنگره شدند


دبیر کنگره سراسری شعر حبیب بن مظاهر (ع) از حضور 200 شاعر برجسته با 350 اثر وزین در این کنگره خبر داد و ضمن ابراز رضایت از سطح کیفی آثار واصله اظهار داشت: آیین اختتامیه 21 شهریور ماه جاری با حضور جمعی از اساتید و چهره های ماندگار عرصه فرهنگ و هنر در محل مصلی نماز جمعه برگزار می شود.
هادی جان فدا ادامه داد: حضرت حبیب بن مظاهر (ع) یکی از صحابه ولایتمدار، شجاع و امین خاندان نبوت و امامت است که خدمات ارزشمندی را در راه تثبیت دین مبین اسلام ارایه کرده و در همین مسیر خطیر نیز به درجه رفیع شهادت نایل آمده است. شخصیت بزرگواری که هرگز در شناخت سره از ناسره دچار لغزش و گمراهی نشد و با بصیرت و زمان شناختی، هرگز امام و مقتدای خویش را در برابر گردباد حوادث و کوران سختی ها تنها و بی یاور نگذاشت. وی، یکی از اهداف برنامه ریزی کنگره سراسری شعر حبیب را شناخت بیشتر آن یاور روزهای سخت اهل بیت مطهر حضرت محمد مصطفی (ص) ذکر کرد و گفت: زبان شعر آمیخته به صراحت لهجه، مطالبه گری و حقیقت گویی است و باید از ظرفیت عظیم شعر آیینی برای شناساندن مظلومیت های امامان معصوم علیهم السلام و چهره واقعی صحابه ایشان به نسل جوان بهره جسته شود. شعر آیینی چشمه جوشانی از واژگان و مفاهیم عمیق معنوی و دینی است که هر بیت و مصراع آن با عنایت ویژه اهل بیت (ع) در ذهن شاعر متراوش می شود و به روی کاغذ می آید. این شاعر برجسته آیینی، از حمایت ویژه شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج، ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز و مجمع شاعران اهل بیت (ع) کشور در برگزاری کنگره سراسری شعر حبیب خبر داد و ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مسئولان، اذعان داشت: با توجه به پایان ساخت ضریح مطهر حضرت حبیب بن مظاهر (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات استان و مردم خیر و نیکوکار کشور، مراسم اختتامیه کنگره نیز ساعت 17 روز شنبه 21 شهریور ماه جاری در محل مصلی نماز جمعه و در جوار این ضریح نورانی و متبرک برگزار خواهد شد. به گفته جان فدا، معرفی ظرفیت های دینی، فرهنگی و هنری شهر کرج به شاعران و چهره های فرهنگی سراسر کشور از دیگر اهداف برگزاری کنگره سراسری شعر حبیب (ع) بود که هم اکنون آقایان: دکتر اسماعیل امینی، استاد مرتضی امیری اسفندقه و استاد رضا جعفری در حال ارزیابی و داوری آثار واصله هستند. بنابر اعلام دبیر کنگره، به سه اثر برگزیده و سه اثر قابل تقدیر در بخش شعر حبیب بن مظاهر (ع) و به دو اثر برگزیده و دو اثر قابل تقدیر در حوزه شعر سایر صحابه خاندان امامت و نبوت علیهم السلام که از سوی هیئت محترم داوران اعلام خواهد شد، هدایای نفیسی اهداء و در مراسم اختتامیه از ایشان قدردانی و تجلیل به عمل می آید. وی همچنین اظهار امیدواری کرد؛ در ماه های آتی شاهد برگزاری کنگره های شعر ویژه رده های مختلف سنی باشیم تا اقشار مختلف جامعه و شاعران آیینی با شرایط مختلف سنی بتوانند آثار فاخر و وزین خود را برای رقابت با یکدیگر در مسابقات شرکت دهند و مسیر پیشرفت روز افزون و تعالی حرفه ای را طی کنند.
دبیر کنگره سراسری شعر حبیب بن مظاهر (ع) در ادامه از حضور چهره های برجسته ای همچون استاد مجاهدی و استاد کلامی زنجانی در مراسم اختتامیه خبر داد و بیان کرد: همچنین با توجه به ارتباط موضوعی کنگره با حوادث تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، حاج منصور ارضی با نوای گرم خویش حاضرین را به فیض عالی می رساند و در تشریح مصیبت های وارده به خاندان مطهر فاطمه اطهر (س) و امام علی (ع) مرثیه سرایی می کند. این شاعر برجسته آیینی با اشاره انتشار کتابی از گزیده اشعار واصله به دبیرخانه کنگره سراسری شعر حبیب بن مظاهر (ع)، از کیفیت اشعار دریافتی در مقایسه با دیگر کنگره های شعر ائمه اطهار علیهم السلام ابراز رضایت کرد و در عین حال خواستار نگرش عمیق تر و مطالعه شده شاعران جوان و نوجوان نسبت به سروده های خویش شد. وی در بخش دیگری از سخنانش آثار ارسالی به کنگره را در قالب شعر کلاسیک و عمدتا غزل عنوان کرد و با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی شاعران آیینی کل کشور، گفت: هم اکنون اطلاعات بیش از 6 هزار شاعر آیینی در مجمع شاعران اهل بیت (ع) تهران وجود دارد که با توجه به فراخوان های منتشره در 7 استان کشور، همچنین مشخصات هویتی 400 شاعر را دریافت کرده ایم که امید است در آینده ای نزدیک به اطلاعات جامعی از هویت فردی شاعران آیینی در سراسر کشور دست یابیم. جان فدا در پایان بر قابلیت کرج برای قرار گرفتن در جایگاه قطب اصلی شعر ائمه در سطح کشور تاکید کرد و خواستار حمایت حقیقی و بیشتر مسئولان بویژه نهادهای فرهنگی برای توسعه فعالیت ها و تدام برگزاری کنگره ها و مراسمات شب شعر شد. یادآور می شود از ساعت 17 الی 20 امروز نیز مراسم شب شعر آسمان هشتم با حضور اساتید مصطفی صابر خراسانی، مهدی رحیمی، قاسم صرافان، حسین رستمی، هادی جان فدا، سید محمد حسینی، رحمان نوازانی و علیرضا قنبری در صحن مطهر امامزاده حسن (ع) برگزار می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود