28 شهریور 1394
شماره خبر: 149356

دیدار مدیرکل کتابخانه های استان با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

دیدار مدیرکل کتابخانه های استان با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


حجت الاسلام فلاح در حاشیه افتتاح ششمین دوره نمایشگاه کتاب با دکتر سیدعباس صالحی دیدار و گزارش کاملی از وضعیت و شاخص های کتابخانه های عمومی استان البرز ارائه دادند.
حجت الاسلام فلاح در حاشیه افتتاح ششمین دوره نمایشگاه کتاب با دکتر سیدعباس صالحی دیدار و گزارش کاملی از وضعیت و شاخص های کتابخانه های عمومی ارائه دادند. در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز که در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز برگزار شد، حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه های استان در دیدار با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایین بودن شاخص های کتابخوانی در استان البرز گفت: سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی در کشور به ازای هر 100نفر جمعیت 8/1مترمربع است و سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی در استان البرز 1.1 مترمربع به ازای هر 100نفر جمعیت است و همچنین به ازای هر 100نفر 46 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی کشور موجود بوده و استان البرز در جایگاه 24 کشوری بین استانها قرار دارد که در این استان به ازای هر 100 نفر 39 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود می باشد. مدیرکل کتابخانه های استان در ادامه افزود: متوسط کشوری عضو 3 نفر به ازای هر 100 نفر می باشد و از این حیث این استان در جایگاه 11 کشوری در بین استانهای کشور قرار دارد که در مجموع 110 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان البرز هستند و به ازای هر 100نفر البرزی 6/3 نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که این این است که در استان البرز کتابخوان وجود دارد ولی زیرساخت های کتابخوانی وجود ندارد و باید به این امر توجه داشت . گفتنی است معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب در کنار سایر دستاورها مرتبط با بخش نشر و کتاب است، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون یک میلیون عنوان کتاب در کشور تولید شده که این آمار تا اردیبشهت سال جاری 970 هزار عنوان کتاب بوده است. وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب سال جاری و تاکیدات ایشان در رابطه با اینکه باید نسبت به امر کتابخوانی اهتمام داشت، یادآور داشت: ایشان همواره تاکید داشتند که این مهم دستاورد انقلاب اسلامی است. ایشان با بیان اینکه مادامی که از کتاب صحبت می‌شود این مهم پیشرفت و تمدن را به همراه دارد، تصریح کرد: سال گذشته 73 هزار عنوان در سطح کشور تولید شد که از این میزان 16 هزار عنوان کتاب مربوط به بخش علوم انسانی، 14 هزار و 500 عنوان کتاب علوم طبیعی، 12 هزار عنوان کتاب حوزه دین، 11 هزار عنوان کتاب برای بخش کودک و 10 هزار عنوان دیگر برای بخش ادبیات است. دکتر صالحی با اشاره به اینکه خوشبختانه تولید عناوین کتاب های کشور جمهوری اسلامی ایران با کشوری مانند آلمان که در این بخش سرآمد است برابری می‌کند، افزود: مسیر خوب و مطلوبی را در راستای تولید علم، کتاب و دانش گذرانده‌ایم. وی با بیان اینکه تولید کتاب در سطح کشور بالا است اما وضعیت کتابخوانی و خریدن کتاب در جامعه مناسب نیست که این امر به سبب برخی دغدغه های مطرح شده مردم نظیر عدم فرصت مناسب و مواردی از این دست عنوان می شود، گفت: نداشتن فرصت مناسب را نباید بهانه‌ای برای کتاب نخواندن و نخریدن مطرح کرد چرا که با میانگین هر روز 15 دقیقه کتابخوانی سالیانه 20 کتاب توسط هر فرد به شرط اینکه در هر دقیقه 300 کلمه خوانده شود، مورد مطالعه قرار می گیرد. معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه باید کتاب های خوب قیمت مناسب تولید و فضای مطلوب برای عرضه و خرید مردم تعیین شود، اظهار داشت: باید اقدامات خاص و بیشماری در راستای اینکه کتابخوانی بین مردم رونق پیدا کند، انجام شود.
ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وبا حمایت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ 21 تا 27 شهریور ماه به مدت هفت روز درسالن نمایشگاه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی می باشد که اداره کل کتابخانه های عمومی نیز دارای یک غرفه در این نمایشگاه می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود