11 آبان 1394
شماره خبر: 151982

نشست ((کتاب خوان)) استان البرز در شهر نظرآباد برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نشست ((کتاب خوان)) استان البرز در شهر نظرآباد برگزار شد


صدها تن از کتابخوان های نظرآبادی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در یکصدو هفتاد و هشتمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند و پای صحبت های ده معرفی کننده کتاب نشستند.
صدها تن از کتابخوان های نظرآبادی و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ، جمعی از مسئولین محلی ، امام جمعه شهرستان و مدیرکل کتابخانه های استان در یکصد و هفتاد و هشتمین نشست کتاب خوان استان البرز حضور یافتند و پای صحبت های ده تن از معرفی کننده کتاب نشستند. در این نشست ده تن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:
« نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک» نوشته ویلیام سیرز/ ارائه توسط: مجید علیزاده (کتابدار)
این کتاب یکی از معدود و بهترین کتابهایی است که در مورد رابطه پدر با کودک، از ابتدای شکل گیری تا بعد از تولد و تا نوجوانی صحبت میکند و نکات کوچک در عین حال مهمی را یاد آوری میکند. این کتاب خصوصا برای همه ی مردای ایرانی که فکر میکنند فقط مادر باید خودش را درگیر تربیت کودک کند خیلی مفید خواهد بود. طرز فکر آنها به دنیای کودک را کاملا عوض میکند. و حتی طرز رابطه شان با همسر پس از تولد کودک را نیز تغییر می دهد. در این کتاب راهنمایی‏های یک پزشک متخصص را به مردان، در تمام جنبه‏های وظایف پدری، از همکاری در زایمان تا همکاری با مادر در مراقبت و تربیت کودک مطالعه می‏کنید. مهم‏تر این‏که کتاب، چشم‏اندازهایی برای لذت بردن از پدر بودن را برای شما نمایان می‏سازد.‎
« طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» نوشته سید علی خامنه‌ای/ ارائه توسط: ابوالفضل آزادفلاح (رئیس اداره شهرستان)
کتاب حاضر کتابی منحصر به فرد در ارائه درست و کامل اندیشه اسلامی است. این کتاب با کتاب‌های متعددی که با عنوان اندیشه اسلامی یا اصول عقاید به رشته تحریر درآمده‌اند متفاوت است. آن کتاب‌ها اصول اعتقادی دین را بیشتر به‌عنوان مفاهیم ذهنی تلقّی کرده و در مقام اثبات درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شده هستند. برخلاف آن کتاب‌ها، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مباحث ضروری دین را به‌گونه‌ای ‌تعهدآفرین معرفی کرده است. یعنی در کتاب، اصول اساسیِ اعتقادی دین، مبتنی بر آیات قرآن به مخاطب عرضه شده است، به‌طوری‌که این اصول اعتقادی از سطح مفاهیمی ذهنی خارج شده و رنگ و بوی عملی گرفته‌اند. بنابراین، اولین ویژگی همین است که این کتاب از جنس کتاب‌های کلامی نیست که روند اثبات و نفی در پیش گرفته باشد، بلکه اصول اصلی اندیشه اسلامی را از روی آیات قرآن و بر مبنای توضیح مسائل ضروری دین ـ مسائلی که آگاهی از آنها برای سعادت انسان‌ها مفید است ـ تبیین کرده است.
« کتاب مردان مریخی زنان ونوسی» نوشته جان کری / ارائه توسط: فاطمه سالاروند (عضوکتابخانه)
کتاب خاک‌های نرم کوشک مجموعه خاطراتی از وی است از زبان همسر وی (معصومه سبک خیز) و همرزمانش که در سال ۱۳۸۳توسط سعید عاکف در مشهد چاپ گردید و به یکی از پرفروش ترین کتاب‌های تاریخ ایران مبدل شد و تا بهمن ۱۳۸۸به چاپ صدوپنچم (۳۴۴۰۰۰نسخه) رسید. اصرار به کسب روزی حلال و تاکید شدید بر آن، فروتنی و رشادت‌های فراوان از مهمترین فرازهای زندگی اوست که در کتاب به نقل از خانواده و همرزمانش نقل شده‌است. نقل قول هایی از او پیرامون مکاشفه هایی با امامان شیعه و کمک های آنان در برخی عملیات ها و شفا گرفتن توسط آنان ذکر شده است. فیلم به کبودی یاس برداشتی از زندگانی وی است. خاکهای نرم کوشک را می توان از کتابهایی دانست که نماد معنویت جنگ به حساب می آیند.این معنویت به گونه ای است که حضور نورانی حضرات معصومین مخصوصا حضرت فاطمه زهرا"س"در آن مشهود می باشد. استفاده از قالب خاطرات کوتاه از 72 فراز از زندگی شهید برونسی که حاصل تحقیقات میدانی نویسنده کتاب ومصاحبه با خانواده شهید ،نیروهای تحت فرمان،فرماندهان و...از نکات این کتاب می باشد. بهره گیری از تکنیک روان نویسی برای انتقال حالات معنوی وسیره فردی واجتماعی شهید برونسی از موارد مورد اهتمام نویسنده کتاب بوده است.این کتاب از پرفروشترین کتابهای تاریخ ایران می باشد
« گفتگو در داستان نویسی» نوشته محرمعلی دودانگه / ارائه توسط: محرمعلی دودانگه (نویسنده)
این کتاب کتابی کاربردی و آموزشی برای علاقمندان به هنر نویسندگی داستان و یا نمایش نامه نویسی است که به شکل مستقل فقط به بحث گفتگوهای داستان و یا نمایشنامه می پردازد.کتاب از پنج بخش اصلی تشکیل شده که در هر بخشی به یکی از موضوعات گفتگو پرداخته شده است. ابتدا مقدمه ای درباره ارزش گفتگو در نوشتن را آورده ام سپس وارد بحث اصلی شده و به انواع گفتگو پرداخته ام: دیالوگ، مونولوگ و گفتگوی درونی. در بخش بعدی ویژگی های گفتگو را بررسی کرده ام و این که گفتگو در داستان به چه مسائلی ارتباط دارد و یا تاثیر گرفته و تاثیر می گذارد. بخشی هم که می شود گفت مهمترین بخش این کتاب به حساب می آید به عنوان وظایف گفتگو نوشته ام که هدف از نوشتن این کتاب پرداختن به وظایف گفتگو بوده است. در بخش پایانی هم مختصری درباره ­ی گفتگو در داستانهای کهن ادبیات فارسی چه منظوم چه منثور نوشته ام که خالی از فایده نیست.
« کاری را که ضروری است انجام بده !» نوشته باب نلسون / ارائه توسط: گلنار توری (کتابدار)
این کتاب مسئله ساده ایی را مطرح می کند: هرگز برای انجام یک کار بزرگ،نیازی به اجازه ندارید. هرجا کار میکنید برای هر کسی که کار میکنید، مدیر از شما انتظار دارد همیشه بهترین ارزیابی و قضاوت خود را به کار گرفته و کاری را که برای منابع سازمان ضروری می دانید انجام دهید تا موفق باشید. کارمندان بهتر از هرکسی می دانند که مناسب ترین شیوه کار چگونه است.آنها با مشکل هایی که سر بر می آورندبیشتر از هرکسی آشنا هستند؛ و نیازهای مشتریان خود را بهتر از هرکس دیگری می شناسند. آنها تجربیاتی دست اول دارند که مدیران فقط می توانند گزارش آنرا دریافت کنند. کارمندانی که در همه سطوح به فکر چگونگی انجام وظایف خود هستند به سازمان اجازه می دهند بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای مشتری های خود باشد و بتواند بهتر رقابت کند و به اهداف خود دست یابد.
اگر می خواهید زندگی خود را تغییر دهید باید تغییر را از خودتان آغاز کنید. کنترل را بدست گیرید. مسئول اعمال و کارهای خود باشید. منتظر دیگران نشوید که به شما بگویند چه کاری انجام دهید خودتان ببینید چه کاری لازم است انجام شود!مشکل ها را برای مدیرتان نیاورید بلکه راه حل ها را به او بدهید و به همراه راه حل ها ، جوی از انرژی برای عملی ساختن آنها خلق کنید.
« آب درمانی» نوشته محرمعلی دودانگه/ ارائه توسط: رهام دودانگه (عضوکتابخانه)
کتاب آب درمانی ابتدا در سال 1387 توسط پدرم آقای محرمعلی دودانگه نوشته شده و در انتشارات زرین مهر به چاپ رسید. چاپ دوم این کتاب امسال (1394) با قطع و شکلی متفاوت و با ترجمه خانم فریبا گوهری از اساتید رشته زبان انگلیسی به شکل دو زبانه در انتشارات رهام اندیشه و با طراحی جلد و طراحی متن اینجانب به چاپ رسیده است. آب درمانی یک کتاب تحقیقی درباره آب و خواص و ویژگی های آن است که بسیاری از مطالب آن توسط نویسنده تجربه شده و نوشته شده است. مطالبی هم هستند که نویسنده از تحقیقاتی که انجام داده به دست آورده و نقل کرده است. کتاب آب درمانی در 174 صفحه و قطع بیاضی و کاغذ گراف یا همان نخودی معروف منتشر شده است. نویسنده در نوشتن کتاب آب درمانی هم از طب سنتی استفاده کرده هم طب نوین. در ضمن نگاهی هم به احادیث و طب اسلامی داشته است. خواندن این کتاب برای گروه­های سنی مختلف از جمله نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پیشنهاد می گردد. ترجمه این کتاب هم به سبکی کاملا ساده و روان نوشته شده که می تواند برای زبان آموزان و علاقمندان رشته زبان و ادبیات انگلیسی مفید باشد. متن دوزبانه بوده به طوری که ترجمه هر نوشته رو به روی همان صفحه آمده است. در کتاب آب درمانی نکات و مسائلی مطرح شده است که کاملا کاربردی و قابل استفاده می باشد. کتاب به شکل نکته نکته نوشته شده طوری که می شود هر روز نکته ای خواند و هر روز نکته ای یاد گرفت و به کار برد. نکات مطرح شده در کتاب آب درمانی ویژه همه افراد جامعه است از کودکان گرفته تا افراد مسن و ورزشکاران و و افراد مبتلا به مریضی­ های مختلف. مطالب کتاب آب درمانی هم برای خانم ها مناسب است هم برای آقایان. خواندن این کتاب را همه پیشنهاد می کنم.
« یاد دادن برای یاد گرفتن» نوشته علی رئوف/ ارائه توسط: اقدس کشت پور (عضوکتابخانه)
بسیاری از دانشمندان تدریس را هنر می‌دانند و معتقدند تا زمانی که فردی علاقه و هنر علم‌آموزی را نداشته باشد نمی‌تواند مدرس موفقی باشد. اما بعضی دیگر عقیده دارند که معلمی علمی است که می‌توان اصول آن را پس از طی مراحل، کسب کرد و در کلاس درس به مرحله اجرا گذاشت. عده‌ای نیز معلمی را ترکیبی از هنر و علم می‌دانند؛ یعنی معلم از علم خود برای انتخاب مواد آموزشی و از هنر خود برای نحوه تدریس آن ماده آموزشی استفاده می‌کند. خواندن این کتاب را به اهالی هنر معلمی سفارش اکید می کنم. این کتاب دریچه ای از دنیای تدریس و لذت بردن از این هنر را به شما عرضه می دارد. این کتاب دارای دو بخش است. بخش اول فکر کنیم و بخش دوم عمل کنیم. آری همان دو کاری که کمتر کسی از ما معلمین در کلاس از آن استفاده می کنیم و انتظار داریم که دانش آموزانمان هم فکر کنند و عمل کنند. تا چه اندازه حول محور تفکر و عمل با آنها کار کرده ایم؟ یادمان نرود که ما دانش آموزانی را تربیت می کنیم که فردا در جامعه می خواهند ...
« قلب سلیم» نوشته عبدالحسین دستغیب/ ارائه توسط: پریا عزیزی (عضوکتابخانه)
حضرت آیت الله دستغیب در کتاب قلب سلیم راه تزکیه و تهذیب نفس و در مرحله دوم دوری از رذائل اخلاقی و گناهان قلبی را بر می شمارند و اشاره دارند که همانطوری که بدن انسان را سلامتی و بیماری است، دل را نیز سلامتی و بیماری می تواند فرا گیرد. سلامتی دل در آن است که تمام خواص و آثار انسانیت از آن ظاهر گردد و اینکه نسبت به معارف و حقایق دارای یقین و اطمینان باشد. مرض دل در ریب ، انکار و شک و حیرت و دوستی و دشمنی بیجا ، بیم و امید بی مورد و حسد و بخل و دوستی دنیا و غیره است. خواننده، این کتاب را بسیار تاثیر گذار می یابد زیرا با ایمان و یقینی که نویسنده دارد، مطالب بسیار راحت مورد قبول قرار می گیرد و به دل می نشیند. در این کتاب ایمان و یقین نویسنده به کمک خواننده می آید. خوش بینی به خدا از لوازم ایمان و بلکه حقیقت ایمان است زیرا ایمان به معنای گرویدن است. پس از شناختن و باور خدا به رحمانیت و ربوبیت و ذره پروری و بنده نوازی و راستی و درستی کارهایش و سایر صفات کمالیه­اش، آن گاه به او بگرود یعنی او را بزرگ داند و دوست دارد و به او دل ببندد و علاقمند شود و برای او ذلیل و منقاد گردد و امید رسیدن به هر چیزی از او داشته باشد.این است معنی گرویدن به خدا، پس هر که حالت بدبینی به خدا در او باشد. در آن حال از خدا بریده است ،از او فاصله گرفته و بی علاقه شده است و این همان بی ایمانی است. بنابراین خوش بینی به پروردگار در هر حال واجب است.
« شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری/ ارائه توسط: آیدا آزاد فلاح (عضوکتابخانه)
« شازده کوچولو » در سال 1940 در نیویورک به قلم آنتوان دوسنت اگزوپری نوشته شد و برای اولین بار در سال 1943 منتشر گردید. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تک مجلد جهان در تمام طول تاریخ می‌باشد. این اثر تا کنون به ۱۵۰زبان مختلف دنیا ترجمه شده‌است. داستان شازده کوچولو یک داستان سورئالیستی است .اگزوپری این کتاب را به بهترین دوستش لئون ورث تقدیم کرده است. داستان از خلبانی شروع می شود که هواپیمایش در صحرا های آفریقا خراب شده و دارد سعی می کند که آن را تعمیر کند . خلبان تعریف می کند که وقتی بچه بوده ، چند نقاشی کشیده و چون بزرگ تر ها نقاشی هایش را درک نکرده بودند و مدام به او می گفتند به جای نقاشی کردن ریاضی و فیزیک بخواند و به این شکل ذوق نقاشی در او کور شده بود . در آن جا ناگهان شازده کوچو ظاهر می شود ، و خلبان و شازده کوچولو همراه هم می شوند . شازده کوچولو معنی نقاشی های خلبان را می فهمد و این مسئله رابطه آن ها را با هم نزدیک تر می کند و ادامه ماجرا....
« عالم ذر» نوشته محمدرضا نوایی / ارائه توسط: سمیه محمدی (عضوکتابخانه)
بر اساس جهان‌بینی توحیدی، سیر تکامل و تکوین انسان صرفا به این دنیای مشهود و به ظاهر مادی محدود نمی‌شود، بلکه انسان قبل از ورود به دنیا، عوالم دیگری را پشت‌ سر می‌گذارد، که آخرین و علنی ‌ترین آنها عالم جنینی است. هم‌چنان که انسان بعد از دنیا نیز، عوالم دیگری هم ‌چون برزخ (عالم ـ قبر) و قیامت را در پیش رو دارد. به حکم آیات ذر در قرآن کریم، خداوند از بشر قبل از آن که به دنیا بیایید، پیمان‌ هایی گرفته است؛ به همین دلیل نیز، آگاهی از مضمون و محتوای پیمان انسان با خدا و هم‌ چنین حقایق علم ذر که با حیات دنیوی و اخروی انسان ارتباط پیدا می‌کند، ضرورت دارد. نگارنده در کتاب حاضر به بیان ازلیت و ابدیت انسان نیز می‌پردازد و بیان می‌دارد که ایشان از عالم ذر و ازلیت آمده است و به ابدیت نیز می‌رسد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود