14 آبان 1394
شماره خبر: 152245

فعالسازی مجمع خیرین کتابخانه ساز در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

فعالسازی مجمع خیرین کتابخانه ساز در البرز


جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان البرز با حضور استاندار و اعضای این انجمن با بررسی برنامه های بزرگداشت مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی در دفتر استاندار برگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان با حضور استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر اعضای این انجمن با بررسی برنامه های بزرگداشت مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی در دفتر استاندار برگزار شد. حجت الاسلام فلاح در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان البرز به بیان برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز پرداخت و گفت: بزرگداشت مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی از 23 آبان به مدت یک هفته برگزار می شود و اداره کل کتابخانه های استان نیز برنامه های ویژه ای برای این هفته دارد که می توان به افتتاح بخش تخصصی کودک در کتابخانه امام باقر ع نظرآباد، تجهیز کتابخانه نهادی در خرمدشت، راه اندازی کتابخانه سیار برای روستاهای با جمعیت 1000نفر، تکریم از کتابداران و کتابخوانان و فعالان این عرصه بخشی از برنامه های بیست و سومین دوره بزرگداشت مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی است. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه نقش خیرین کتابخانه ساز را ارزشمند خواند و گفت: حمایت خیرین کتابخانه ساز نقش قابل توجهی در توسعه فضای کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه داردو در استان البرز در صدد هستیم جهت تبیین ظرفیت های استانی مجمع خیرین استان را فعالسازی کنیم تا بتوانیم با مشارکت خیرین نیکوکاری که در راستای فرهنگ و ادب کشور گام بر می دارند گام موثری در امر کتابخانه سازی، تجهیز و تامین منابع برداریم . رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های استان در ادامه گفت: پیشرفت همه جانبه جوامع بشری با مطالعه و آگاهی بدست می آید و این امر مستلزم این است که فضاهای کتابخوانی در شهرها و حتی روستاها ایجاد شود و مشارکت خیرین در این امر تاثیرگذار است.
وی درادامه به ساخت کتابهای صوتی دراستان اشاره کرد و گفت: دسترسی سریع، حمل آسان و قابلیت استفاده از کتابهای صوتی در مکان های مختلف و استفاده از بخش قابل توجه ای از اوقات فراغت و زمان های غیرکارآمد به مفید ترین و موثرترین شکل ممکن ، بهره مندی بیش از 306 عضو نابینا در کتابخانه های استان و خدمت به این قشر جامعه از دلایل ایجاد کتابهای صوتی در اداره کل کتابخانه های استان است و امیدواریم با بهره مندی از افراد متخصص و کارآمد کتابهای صوتی فاخر و موثر را ساخته و گسترش دهیم. شمس اله فلاح نقش کتابداران را در نهاد کتابخانه ها مهم خواند و گفت: نقش کتابداران در نهاد کتابخانه ها ارزشمند و موثر است و تاثیر کتابداران در جامعه نیز غیر قابل انکار است، کتابداران در کتابخانه ها با تمام اقشار جامعه در ارتباط هستند و افراد از هر سن، طبقه اجتماعی، تحصیلات به کتابخانه مراجعه می کنند؛ به همین دلیل کتابداران نقش آموزشی و تربیتی تاثیر گذاری در قبال جامعه دارند. فلاح افزود: در استان البرز نیز بر خود می بالیم که 160 کتابدار متخصص و مشاور در کتابخانه های استان با تحصیلات عالی داریم که در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تلاشگر هستند و امسال نیز در دوره تکریم از مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی فرصت را غنیمت دانسته و از این عزیزان طی مراسمی تقدیر خواهیم کرد. فلاح در ادامه این نشست با تقدیر از رسانه های استان البرز گفت: استفاده از ظرفیت رسانه ها در ایجاد تعامل مناسب با مخاطبان و در راستای آن توسعه مطالعه موجب شد ظرف سال گذشته صد برنامه با عنوان"فروغ دانایی" جهت پخش از سوی اداره کل صدا وسیمای مرکز البرز برای آشنایی مخاطبان از سوی اداره کل تولید شود و همچنین دیگر رسانه های استان نقش برجسته ای در ترویج و تبلیغ فرهنگ مطالعه در جامعه داشتند . امیدواریم این تعامل سازنده که برای جامعه ما و استان البرز آرامش بخش و آگاهی ساز است گسترش یابد. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به اینکه کتابخانه های استان باید غنی سازی شود گفت: رشد جمعیتی، رشد آگاهی و دانش و سلایق مختلف موجب شده است بر اساس نیازهای کتابخانه های عمومی سراسر استان کتاب های مورد نظر خریداری و کتابخانه ها غنی سازی شود. فلاح در بخشی از این نشست با گرامیداشت روز 13 آبان و یاد شهدای دانش آموز به نقش آموزش و پرورش و مدارس استان البرز اشاره کرد و گفت: مطالعه کتاب در دوران نوجوانی و جوانی فرزندان ما که در مدارس حضور دارند نهادینه می شود و این نقش آموزش و پرورش در این حوزه را سنگین تر می کند و فرهنگیان با نگاه ویژه به این آینده سازان بنگرند و اداره کل کتابخانه ها در راستای وظیفه ذاتی خویش که توسعه کتابخوانی است این آمادگی رادارد که کتابخانه های مدارس را تجهیز کرده و از برخی فضاهای آموزشی بلا استفاده در استان در این زمینه بهره گیرد که حاصل آن عدالت در توسعه کتابخوانی در جای جای استان است. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در پایان ضمن دعوت از مسئولین استانی در نشست کتابخوان 17 آبان در کتابخانه امیرکبیر کرج گفت : این انتظار می رود مسئولین در گرامیداشت مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی با حضوری پررنگ در کتابخانه های استان در راستای تقویت کتابخوانی و افزایش روحیه کتابخوانان و کتابداران گام بردارند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود