4 بهمن 1394
شماره خبر: 157168

طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به یک برنامه ملی تبدیل می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به یک برنامه ملی تبدیل می شود


معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از تبدیل طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) به یک برنامه ملی در کشور خبرداد.
محمد نستوه در نشست طرح شهاب که با حضور عوامل اجرائی این طرح در استان البرز در کانون امام علی (ع) آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، گفت: برنامه ملی شهاب به صورت هم افزا اهداف سند راهبردی کشور در امور نخبگان و سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش را پیش می برد. وی افزود: شورای راهبری برنامه که بالاترین مرجع سیاست گذاری برنامه شهاب است، در ذیل بنیاد ملی نخبگان سیاست گذاری و راهبردی طرح را بر عهده دارد و ستاد اجرایی سازی برنامه شهاب ذیل وزارت آموزش وپرورش اجرای این برنامه را در سراسر کشور هدایت می کند. وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه آخرین کارگروه علمی شهاب مقرر شد پیش نویس اصلاح هیات امنای بنیاد علمی نخبگان به ریاست رئیس جمهوری به شورای راهبری تحویل و تغییراتی در خصوص ضرورت شناسایی استعدادها در آن صورت گیرد.
وی اظهار داشت: در اجرای این طرح بایستی بعد از شناسائی استعدادهای برتر مسیر نخبگی طی شود تا نخبگان واقعی برای جامعه را داشته باشیم. نستوه گفت: در اجرای این طرح همکاران بایستی دقت کار لازم را در استفاده از ابزار شناسایی و مناسب دانش آموزان داشته باشند زیرا این طرح معلم محور است.وی بیان داشت: در ارزیابی های انجام شده از ابتدای طرح که از سال تحصیلی 92-91 به صورت آزمایشی آغاز شد، حدود دو درصد اطلاعات ثبت شده در سال تحصیلی گذشته نشان دهنده سهل انگاری یا بی توجهی آموزگاران در تنظیم فرم ه ای مربوطه است. وی افزود: در این فرم ها به دلیل عدم توجه آموزگاران یا همه استعدادهای یک دانش آموز را صفر و یا همه را بالاترین امتیاز داده بودند که نیاز به آموزش های لازم برای معلمان و آموزگاران ضروری است. معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: برای سال تحصیلی جاری توانسته ایم طرح شهاب را در 64 منطقه آموزشی کشور اجرا کنیم بطوریکه در هر استان در دو منطقه اجرا شده است. وی با بیان اینکه 386 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفته اند، تصریح کرد: نزدیک به 30 هزار نفر عوامل اجرایی و آموزگار در اجرای طرح شهاب مشارکت می کنند.معاون مرکز ملی استعدادهای درخشان افزود: طرح شهاب معلم محور است و بهترین کسانی که می توانند استعدادها را شناسایی کنند معلمان هستند که لازم است این کار با همکاری خانواده ها انجام شود. وی اظهار کرد: شهاب طرح جدیدی نیست، کار اصلی آموزش و پرورش است ولی در این طرح به دنبال شناسایی و هدایت استعدادهای برتر هستیم. نستوه گفت: شناسایی و هدایت باید توأمان باشد و طرح شهاب معلم محور و عدالت محور است و در همه مدارس اجرا می شود. وی خطاب به معلمان افزود: باید مراقب باشیم و در اجرای آن سهل انگاری نکنیم و برچسبی به دانش آموزان نزنیم. معاون پرورشی و آموزشی مرکز ملی استعدادهای درخشان کشور گفت: ما در دوره ابتدایی هدایت عام داریم و بستر را برای شکوفایی و سپس شناسایی استعدادها در محیط طبیعی مهیا می کنیم. نستوه با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در پایه های چهارم و پنجم ابتدائی اجرا شده، اضافه کرد: با عنایت به این رویکرد طرح شهاب در نظر داریم تا پایان سال 1399 این طرح در همه ی پایه های تحصیلی را داشته باشیم. در این نشست آموزشی حدود 600 نفر از معلمان، معاونان و مدیران مدارس مجری طرح شهاب نواحی یک و دو آموزش و پرورش استان البرز حضور داشتند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود