16 اسفند 1394
شماره خبر: 159911

بی تفاوتی به اجرای طرح ملی - استانی آسیب ها معنا ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

بی تفاوتی به اجرای طرح ملی - استانی آسیب ها معنا ندارد


مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: اجرای طرح ملی - استانی آسیب های اجتماعی از جمله چهارشنبه آخر سال باید در اولویت کاری مدارس این استان قرار گیرد زیرا در این حرکت مهم تربیتی هر گونه بی تفاونی از سوی کادر تخصصی آموزشی - تربیتی مدارس معنا ندارد.
خسرو ساکی در همایش پیشگیری از آسیب های چهارشنبه آخر سال که در آموزشگاه شهید شرافت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد افزود: امروزه آسیب های اجتماعی به یکی از چالش های اساسی جوامع بشری از جمله در ایران تبدیل شده که کاهش میزان خطرات رفتاری آن در بین افراد به ویژه در ایران اسلامی که دارای فرهنگ غنی اسلامی است نیاز به گسترش آموزه های تربیتی در مدارس دارد. وی اظهار کرد: اجرای طرح های آموزشی - تربیتی به صورت خود جوش در مدارس البرز یکی از محورهای مهمی است که باید به آن نگاه جامعی داشت و در انجام این مسوولیت مهم و مورد نیاز برای دانش آموزان حتی نباید منتظر ارسال بخشنامه های کاری از سوی وزارتخانه و اداره کل باشیم. وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی و رفتار های پر خطر امروز به یکی از دغدغه های جوامع از جمله ایران اسلامی که دارای فرهنگ غنی اسلامی است تبدیل شده خاطر نشان شد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص در بین دانش آموزان در آستانه برگزاری جشن سنتی چهارشنبه آخر سال باید در اولویت کاری مدارس البرز قرار گیرد چرا که هر گونه کوتاهی و بی تفاوتی در این زمینه آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.
ساکی گفت: چهارشنبه آخر سال نزدیک است که در این روز تاریخی - سنتی کودکان ، نوجوانان و جوانان آگاهانه یا نا آگاهی از روی کنجکاوی و هیجان اقدام به رفتارهای پر خطر در کوچه ، خیابان و محله با زدن ترقه و مواد منفجره دیگر که محصول تولیدی چین می باشد می کنند. مدیر کل آموزش و پرورش البرز مدرسه را یک درمانگاه اجتماعی در فرایند جامعه پذیری و فرهنگ پذیری دانست و بیان کرد: امروزه در دنیا مدرسه در نظام آموزشی فقط کار معلومات را انجام نمی دهد و این مهم در ایران اسلامی که دارای فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی هستیم بیش از سایر نقاط جهان به چشم می خورد. وی در ادامه به عوامل آسیب های اجتماعی در جامعه پرداخت و یادآور شد: آسیب های ناشی از رفتارهای پر خطر ، کاستی ها و نارسایی ها در ابتدا باید از سوی کانون خانواده مد نظر قرار گیرد و در مدارس نیز به عنوان یک محور مهم تربیتی محسوب شود تا اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برنامه ریزی ، تدوین و اجرایی شود. وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله یاد شده است لذا مدیران ، مشاوران تحصیلی - تربیتی و معاونان پرورشی باید در حوزه گسترش آموزه های تربیتی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی بکوشند تا در کنار سایر فعالیت هایی که از سوی دیگر دستگاههای اجرایی در این زمینه انجام می شود شاهد کاهش رفتارهای پر خطر به ویژه در جشن سنتی - تاریخی چهارشنبه آخر سال باشیم. وی پیشگیری در بخش آسیب های اجتماعی را گامی اقدام ارزشمند و ماندگار در جامعه ذکر کرد و یادآور شد: اگر افراد فعال در حوزه امور آموزشی - تربیتی به ویژه در مدارس نسبت به این مهم بی تفاوت باشند ، آسیب های جدی و جبران ناپذیری به کودکان ، نوجوانان و جوانان که آینده سازان ایران اسلامی و مهمترین سرمایه کشور را تشکیل می دهند وارد می شود. وی در ادامه از هیجان به عنوان یکی از نیازهای فطری انسان یاد کرد و گفت: این هیجان ،شور ، نشاط و تخلیه آن را که هر ساله در آستانه چهار شنبه آخر سال شاهد آن هستیم را می توان مدیریت فکری - عملی کرد که این یک حرکت عبادت محسوب می شود. مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: یکی از اقدامات مهمی که مدارس در این زمینه می توانند انجام دهند بستر سازی برای این هدایت صحیح هیجان و کنترل آن از طریق انجام فعالیت های کاری در مدارس با موضوع آسیب های اجتماعی از جمله جشن چهارشنبه آخر سال در مدارس است تا شادی کاذب در آنان شکل نگیرد. وی برپایی برنامه های گروهی ویژه چهارشنبه آخر سال در مدارس ، داشتن برنامه خانوادگی ویژه این سنت تاریخی - ایرانی در کانون خانواده ، آگاه سازی دانش آموزان نسبت به خطرات استفاده از مواد منفجره در قالب مقاله نویسی ، داستان و فیلم کوتاه ، وبلاگ نویسی ، شبکه مجازی و رسانه ای ، نقاشی و ... از اقدامات عملی است که مدارس در روزهای باقی مانده تا چهارشنبه آخر سال باید به آن نگاه ویژه ای با مشارکت دادن اولیاء دانش آموزان به آن نگاه ویژه ای داشته باشند. وی تاکید کرد: مدارس پسرانه در زمینه آسیب های چهارشنبه آخر سال باید برنامه های آموزشی - تربیتی قوی داشته باشد تا ریسک خطر پذیری رفتاری در بین آنان کاهش یابد و شادمانی تعریف شده و سالمی داشته باشند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این همایش گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مهارت آموزی به دانش آموزان یکی از محورهای اصلی آموزشی - تربیتی این ناحیه را تشکیل می دهد.
وحید یعقوبی افزود: شاد بودن ، کنترل هیجان و داشتن رفتار اجتماعی مناسب و پرهیز از رفتار پر خطر و شادی کاذب نکات مهمی است که باید دانش آموزان را با آن از روش های مختلف آموزشی - تربیتی آشنا کرد و همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت در ناحیه یک کرج باید در این راه اهتمام داشته باشند. وی با اشاره به اینکه رویکرد کاری مدیران ، مشاوران و معاونان تربیتی - تحصیلی در مدارس در بخش آسیب های اجتماعی بسیار مهم و اثر گذار است خاطر نشان شد باید در این راه کارکردهای تربیتی داشت تا جامعه پذیری در اجتماع تقویت شود. وی تاکیدکرد: دانش آموزان در مدارس امانت های الهی هستند که باید به نیازهای مختلف آنان توجه ویژه از سوی کادر مدارس و والدین صورت گیرد که مهمترین آن آموزش مهارت های زندگی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی و اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی است. در این همایش یک کلیپ آموزشی ویژه حوادث چهارشنبه آخر سال ، برشور های آموزشی و نکات ایمنی نیز برای شرکت کنندگان پخش شد. استان البرز 420 هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود