25 اسفند 1394
شماره خبر: 160322

فعالیت های قرآنی و دینی اصلی ترین برنامه های فرهنگی البرز است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

فعالیت های قرآنی و دینی اصلی ترین برنامه های فرهنگی البرز است


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز یکی از مهمترین رئوس فعالیت های فرهنگی این اداره کل را برنامه های قرآنی و دینی برشمرد و گفت: دلیل این ادعا ارتقاء چشمگیر این فعالیت ها است.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: تعداد شرکت کنندگان در مسابقه های قرآن و عترت در این استان که همزمان در سراسر کشور برگزار شد، نسبت به دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشت.
وی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بر اساس وظایف تعیین شده در برنامه های دینی و مذهبی افزایش عملکرد داشته است. وی اظهار داشت: در سال 92 فقط 28 نفر شرکت کننده داشت و این عدد در سال جاری به 6300 نفر رسید به طوری که از لحاظ تعداد شرکت کننده پس از استان اصفهان رتبه دوم کشوری را داشتیم. وی شکل گیری 6 مدرسه قرآنی در دو سال و نیم گذشته در استان در حالی که پیش از این فاقد این مدارس بود را از دیگر اقدامات انجام شده در مدت مسئولیتش در البرز برشمرد و گفت: برگزاری محافل انس با قرآن رشد روزافزونی داشته است. حسینی کاشانی یکی دیگر از بخش هایی را که فعالیت های فرهنگی قرآنی مناسبی را انجام می دهد، کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست که برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد برنامه های مفرح فرهنگی دینی را اجرا می کند. وی با اشاره به اینکه تعداد این مراکز از 304 کانون در سال 92 به 357 کانون در سال 94 رسیده، گفت: تعداد اعضای کانون ها نیز از 20 هزار و 400 نفر به حدود 25 هزار نفر رسیده که نشان دهنده ارتقاء کیفی و کمی فعالیت های کانون های مساجد است. حسینی کاشانی افزود: همچنین تعدادی کانون های تخصصی با موضوعات مختلف مورد نیاز جوانان و نوجوانان همچون دیجیتال، حجاب، تئاتر و مهدویت به تعداد 18 کانون در مساجد راه اندازی شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان داشت: یکی از بخش های مورد علاقه مخاطبان کانون ها، کتابخانه ها است که حتی بعضی از آن ها جلوتر از کتابخانه های عمومی حرکت می کنند، حدود 114 کتابخانه نیز در کانون های استان فعال هستند.
**حرکت به سوی تئاتر دینی و ارزشی
حسینی کاشانی با اشاره به اینکه در فعالیت هایمان به دنبال ترویج فرهنگ و هنر اسلامی هستیم که توسط ابزارهایی که در اختیارمان است می توانیم به این هدف برسیم، گفت: تولید فیلم های کوتاه با موضوع عفاف و حجاب و تولید و اجرای نمایش های دینی و ارزشی از جمله این فعالیت ها است. وی راهیابی سه تئاتر از این استان برای نخستین بار در سطح استان ها به جشنواره تئاتر فجر کشور و اجرا در تهران را از جمله این موفقیت ها برشمرد و افزود: یکی از این نمایش ها در خصوص شهدای غواص با نام 'قرار' و نمایش 'یک زندگی بهتر' و نمایش 'ساده با تو با یک ترانه' نیز با موضوع معضلات اجتماعی و معیشت مردم بود.
**اجرای گروه های تعزیه البرز در پیاده روی اربعین
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز یکی از بخش های نمایشی هنری دینی فعال استان البرز که در سطح کشور حرف برای گفتن دارد را تعزیه دانست و گفت: در سال جاری نیز همچون سال های گذشته سوگواره وفا را در ساوجبلاغ برگزار کردیم. وی افزود: در این سوگواره 25 گروه تعزیه شرکت کردند که قرار شد یکی دو گروه برتر آن ها در پیاده روی اربعین سال آینده اجرای برنامه داشته باشند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه به فعالیت های فرهنگی مطبوعاتی در استان اشاره کرد که شامل فعالیت در حوزه رسانه و فعالیت در حوزه کتاب است. وی تصریح کرد: در بحث رسانه با افزایش رو به رشدی مواجه هستیم، به طوری که در سال جاری 19 مجوز نشریه مکتوب و 15 پایگاه خبری صادر شده است. حسینی کاشانی گفت: یکی از اقدامات تشویقی در حوزه مطبوعات برای اینکه به سمت کارهای دینی بروند، افزایش 50 درصدی یارانه مطبوعاتی برای کسانی است که در امور فرهنگی و دینی قلم بزنند و همچنین این مطبوعات مجوزشان را می توانند خارج از نوبت دریافت کنند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزاری کارگاه های آموزشی مطبوعات و برگزاری جشنواره مطبوعات را از دیگر فعالیت ها در حوزه رسانه برشمرد و گفت: تعداد کانون های آگهی تبلیغاتی این استان از 170 کانون در سال 92 به 246 کانون در سال جاری رسیده است. وی به نحوه فعالیت این کانون ها اشاره کرد و افزود: تمام تبلیغات سطح شهر و فعالیت های فرهنگی دینی، آگهی های تبلیغاتی و همچنین استعلام واژه برای واحدهای تجاری در بحث ترویج زبان فارسی نیز بایستی توسط این کانون ها انجام شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: همچنین تعداد موسسات فرهنگی هنری تک منظوره که در راستای امور فرهنگی قرآنی فعالیت می کنند از 52 موسسه در سال 92 به 92 موسسه در سال 94 رسیده و 33 موسسه چند منظوره نیز در استان فعال هستند. وی به فعالیت ها در حوزه کتاب نیز اشاره کرد و گفت: تعداد چاپخانه های استان از 77 واحد به 84 واحد رسیده و تعداد مجوزهای چاپ کتاب از 492 مجوز در سال 92 به 374 مجوز تا آبان 94 رسیده است به طوریکه رتبه ششم کشوری را در این حوزه داریم. حسینی کاشانی همچنین به کسب عنوان رتبه پنجم کشور در حوزه تعداد ناشرین اشاره کرد و افزود: تعداد ناشرین این استان از 75 به 113 ناشر رسیده است. وی یکی دیگر از فعالیت ها در این عرصه را اهدای کتاب به مراکز فرهنگی و ارگان ها دانست و اظهار داشت: توزیع و اهدای کتاب از 400 میلیون تومان در سال 92 به 600 میلیون تومان در سال 93 رسیده است. وی همچنین به خرید کتاب از ناشرین اشاره کرد و گفت: خرید کتاب یکی از طرح ها برای حمایت ناشرین و نویسندگان استان است که از 30 میلیون تومان به 90 میلیون رسیده است.
**افزایش زیرساخت در حوزه هنر استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به بررسی افزایش زیرساخت های حوزه هنر استان پرداخت و افزود: تعداد نگارخانه های استان از 9 واحد به 14 واحد رسیده و همچنین تعداد سینماهای استان به چهار سینمای فعال هجرت، ساویز، پرشین و وحدت با 12 سالن رسیده و مجموعه سینمایی پرشین نیز تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد. وی تعداد صندلی های سینمای استان را دو هزار و 777 صندلی دانست. وی همچنین با اشاره به اینکه هنوز این تعداد سالن سینما جوابگوی نیاز علاقمندان به هنر سینمای استان نیست، گفت: به همین منظور چند فرهنگسرای استان در شهرستان های ساوجبلاغ، محمدشهر و ماهدشت را به سیستم پخش دیجیتالی مجهز کرده ایم. حسینی کاشانی به فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی نیز اشاره کرد و افزود: تعداد آموزشگاه های هنری این استان از 102 به 140 رسیده و همچنین در سال جاری 104 نمایشگاه هنری در استان برگزار شده است. وی اظهار داشت: همچنین در حوزه آموزشگاه های مهارت آموزشی که یکی از استان های برتر کشور در این حوزه هستیم از 38 واحد به 68 واحد رسیده که از این طریق تعداد شرکت کنندگان در آزمون های مهارت آموزی از 1085 نفر به 1956 نفر در سال 94 رسیده است.
**تکمیل 50 درصدی بانک اطلاعات هنرمندان استان
وی یکی از فعالیت های فرهنگ و ارشاد استان را ایجاد بانک اطلاعاتی هنرمندان دانست و گفت: بانک اطلاعاتی هنرمندان حدود 50 درصد تکمیل شده که شامل 628 هنرمند سینمائی، 805 نمایشی، 424 موسیقی، 174 عکاس، 1376 هنرمند تجسمی و 1400 شاعر است. وی تعداد تقریبی هنرمندان تجسمی را 11 هزار نفر دانست و یادآور شد: بانک اطلاعاتی اصحاب رسانه به تعداد 424 نفر نیز تکمیل شده است.
**اجرای کنسرت ها در البرز نسبت به استان های دیگر خیلی کمتر است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در ادامه به فعالیت در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: اجرای کنسرت ها در این استان نسبت به خیلی از استان های دیگر بسیار پائین است و بیشتر کنسرت های اجرا شده در استان نیز سنتی و محلی است. وی افزود: حتی بعضی از استان ها بودجه فرهنگی شان را از طریق برگزاری کنسرت ها جذب می کنند. حسینی کاشانی همچنین به افزایش زیرساخت ها در بحث عمرانی اشاره کرد و بیان داشت: از سال 92 بودجه های عمرانی این اداره کل با روند افزایشی روبرو بوده به طوریکه از 70 میلیون تومان در سال 92 به یک میلیارد تومان در سال 94 رسیده است. وی گفت: در راستای جذب این بودجه زیرساخت عمرانی بخش فرهنگ و هنر تا حد مطلوبی افزایش یافته به طوریکه ساخت پلاتو در ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس و اشتهارد، ساخت سوله نمایشگاهی و پلاتو و نگارخانه در کرج و همچنین فروشگاه محصولات فرهنگی هنری را داشته ایم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: حدود 4400 مترمربع فضای فرهنگی هنری استان افزایش یافته است. وی یادآور شد: استان البرز جزو تنها استان هایی است که دارای تئاتر شهر شده و این تئاتر شهر هم دارای سه پلاتو است. وی با اشاره به اینکه پنج پلاتوی فعال در کرج داریم گفت: در عین حال این زیرساخت هنوز برای کرج کم است. سید موسی حسینی کاشانی از آبان ماه 92 فعالیت خود را در استان البرز به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود