30 فروردین 1395
شماره خبر: 161402

امر به معروف و نهي از منكر باعث رشد فردي و اجتماعي مي شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

امر به معروف و نهي از منكر باعث رشد فردي و اجتماعي مي شود


مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج گفت: ترويج فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر كه يك فريضه ديني است رشد فردي و اجتماعي افراد را در حوزه عملي رفتاري و اخلاقي رقم مي زند.
وحيد يعقوبي در نشست شوراي امر به معروف و نهي از منكر كه در اداره آموزش و پرورش ناحيه يك كرج برگزار شد افزود: در همه اديان به امر به معروف و نهي از منكر توجه شده اما در بين مسلمانان قدمت ديرينه اي دارد زيرا در دين مقدس اسلام به اين فريضه مهم و اثر بخش تاكيد شده و بزرگان دين نيز همواره بر آن سفارش كرده اند. وي اظهار كرد:رهبر معظم انقلاب اسلامي سال 95 را سال اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل نامگذاري كردند تا مديران و كاركنان بخش هاي دولتي و خصوصي براي پيشرفت كشور در ابعاد مختلف گامهاي اساسي بردارند به همين دليل در آموزش و پرورش نيز برنامه ريزي و عملياتي كردن كارها بايد بر اساس اقدام و عمل باشد. وي گفت: يكي از اقدامات عملي مجموعه كاركنان آموزش و پرورش ناحيه يك كرج به ويژه شوراي امربه معروف و نهي از منكر اين اداره بايد در مسير تحقق بخشي شعار سال كه سبب سلامت جامعه ، پر رنگ كردن فريضه امر به معروف و نهي از منكر در بين افراد ، كاهش آسيب هاي اجتماعي ، دروني كردن ارزش ها كه زمينه ساز رشد فردي و اجتماعي در افراد باشد. مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج خاطر نشان شد: بايد در اقدامي عملي افراد را با پيامدهاي مثبت فريضه امر به معروف و نهي از منكر آشنا كرد كه شروع اين مهم بايد از خانواده كه كوچكترين نهاد اجتماعي و اثر گذار ترين عامل در نهادينه كردن ارزش ها در جامعه از آن ياد مي شود آغاز كرد. وي با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در تعليم و تربيت افراد جامعه يادآور شد: همه ما در اين مجموعه موظف به ترويج فرهنگ ديني و قرآني بر حسب توصيه دين و وظايف كاري هستيم لذا معتقديم در جامعه اي كه به فرهنگ توجه شود زير ساخت رشد فردي و اجتماعي آن جامعه فراهم شده است. يعقوبي از پيگيري موضوع تا حصول نتيجه را مهمترين رمز جوامع توسعه يافته برشمرد و اظهار كرد: ما نيز براي به نتيجه گرفتن در كارها از جمله محورهاي آموزشي - تربيتي بايد تلاش مستمر داشته باشيم تا بتوانيم در مدارس برنامه هايي را اجرا كنيم كه ترويج فرهنگ ديني و قرآني را در جامعه تقويت كند. وي در ادامه به آثار رفتار ارزشمند در جامعه پرداخت و خاطر نشان شد: در فرهنگ ما زماني يك رفتار ارزشمند خواهد بود كه تبديل به منش شود به همين خاطر بايد افراد يك مجموعه كه همه همانند اعضاي يك تيم مي باشند بايد براي ترويج آن فرهنگ مهم كه همان امر به معروف و نهي از منكر در جامعه مي باشد با برنامه هاي مدون آموزشي - تربيتي تلاش كرد. وي با اشاره به برازنده نبودن برخي از رفتارهاي فردي و اجتماعي در جامعه ياد آور شد: ايران جامعه اي اسلامي است كه ما بايد به معيارها و شاخص هاي يك جامعه ديني در آن توجه ويژه داشته باشيم زيرا برخي از رفتار هايي كه امروزه شاهد آن در فضاي عمومي و يا كاري هستيم زيبنده كشور ما نيست. مدير آموزش و پرورش ناحيه يك كرج ادامه داد: جامعه ما نياز به گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر در دو بخش مطالعه اي و عملي دارد چرا كه اين محور مهم سبب كاهش بد اخلاقي و بد رفتاري ها در بخش هاي مختلف حتي در حوزه امور سياسي جامعه مي شود. يعقوبي در پايان خواستار توجه اعضاي اين شورا به دستور العمل هاي ستاد امر به معروف و نهي از منكر و مطالعه كتاب هاي منتشره در خصوص اين فريضه از سوي نويسندگان و علماي بزرگي چون علامه طباطبايي و نيز فرمايشات و توصيه هاي معمار كبير انقلاب و رهبر معظم انقلاب به منظور تلاش در ترويج فرهنگ امربه معروف و نهي از منكر در جامعه شد.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش ناحيه يك كه مسووليت شوراي امر به معروف و نهي را نيز بر عهده دارد در اين نشست گفت: امر به معروف و نهي از منكر يكي از واجبات و فروع دين ماست كه از اهميت بالايي برخور دار است .فرزاد شعباني افزود: به رغم مهم بودن اين فريضه ديني در جامعه متاسفانه خواسته يا نا خواسته در حال كم رنگ شدن است كه بايد براي گسترش آن گامهاي عملي در كنار برنامه هاي قوي آموزشي - تربيتي برداشته شود. وي با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منكر يكي از واجبات و فروع دين ما ست خاطر نشان شد: ترويج اين فرهنگ با ترنم تذكر و اقدامات آموزشي ، تربيتي در كانون خانواده ، مدارس و اجتماع بايد در اولويت قرار گيرد. معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش ناحيه يك كرج گفت: مردم ايران اسلامي براي ترويج و تقويت اين فريضه مهم در جامعه بايد نگاهي دقيق به توصيه هاي ديني ، قرآني ، روايات و فرمايشات امام راحل و مقام عظماي ولايت داشته باشند و همچنين در سيره شهداي اسلام و انقلاب اسلامي در دوران هشت سال دفاع مقدس نيز بازنگري كنند. شعباني از امر به معروف و نهي از منكر در جامعه به عنوان يك سيره اخلاقي ياد كرد و افزود: اين فريضه ديني نقش مهمي در اقدامات پيشگيرانه از جرم در جامعه ، رشد فضائل اخلاقي و دروني كردن رفتارهاي ارزشي دارد كه بايد به آن توجه كرد. وي تاكيد كرد: اعضاي اين شورا تلاش مي كنند در سال اقدام و عمل با برنامه ريزي جامع به اهداف تعيين شده در دستور العمل امر به معروف و نهي از منكر در قالب برنامه هاي آموزشي ، تربيتي و هدايتي دست يابند كه اين مهم نياز به همدلي و همراهي همه اعضاي اين شورا در ايجاد موج توجه خاص به امر به معروف و نهي از منكر در بين معلمان ، دانش آموزان و اولياء درمدارس و محيط اداري البته با جذاب كردن و كيفي سازي برنامه ها دارد. آموزش و پرورش كرج حدود 53 هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود