19 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162577

نشست کتابخوان در کتابخانه امام باقر (ع) برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نشست کتابخوان در کتابخانه امام باقر (ع) برگزار شد


سومین نشست به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده با حضور مادران فعال در بخش کودک و کتابداران کتابخانه امام محمد باقر(ع) برگزار گردید.
سومین نشست به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده با حضور مادران فعال در بخش کودک و کتابداران کتابخانه امام محمد باقر(ع) برگزار گردید. کتابخوان شروع یک سلسله نشست هایی در سراسر کشور است که با همت کتابداران، و کتابخوانان و همراهان کتاب رونق خواهد گرفت.در این نشست جمع کثیری از زنان خانه دار حضور داشتند که برای اولین بار به معرفی کتاب می پرداختند. مسئول کتابخانه ضمن خوشامدگویی به حضار به معرفی اجمالی طرح کتابخوان پرداختند و کتابدار بخش کودک نیز به معرفی کتاب فریاد مهتاب: خاطرات مادر مظلوم مدینه پرداختند. همزمان با برگزاری نشست با یک برنامه ریزی دقیق کودکان از امکانات بخش کودک بهره مند شدند . در پایان بعد از پذیرایی و اهدای جوایز به ارائه دهندگان، عکس یادگاری مادران به همراه فرزندانشان تجربه کتابخوان را به خاطره ای به یاد ماندنی برای آنان بدل کرد. بیش از 40 نفر در این مراسم حضور داشتند و 6 نفر از مادران به معرفی کتاب با موضوع زندگانی حضرت فاطمه (س) پرداختند. این برنامه بسیار مورد توجه مادران قرار گرفت به طوری که خواستار استمرار برگزاری این نشست ها شدند.
فریاد مهتاب :خاطرات مادر مظلوم مدینه \ نوشته مهدی خدامیان آرانی \ارائه توسط خانم سمیه رستمی اصل کتابدار بخش کودک
این کتاب می خواهد تو را به سفری هفتاد و پنج روزه ببرد. سفری هفتاد و پنج روزه به مدینه حتماً می دانی که فاصله ی وفات پیامبر(ص) تا شهادت حضرت فاطمه (س) هفتاد و پنج روز بوده است. این کتاب تو را از حوادثی که در این مدت روی داده خبردار می کند و قصه مظلومیت حضرت فاطمه(س) را در این مدت روایت می کند. خدامیان در این کتاب، تکرار دوباره تاریخ را می نگارد، همانطور که خدیجه (س) تمام ثروتش را در راه پیامبر خرج کرد تا دین حق را یاری کند، فاطمه (س) نیز به فکر یاری امام زمان خود می افتد البته او هم مانند مادر با تمام ثروتش. آری صحبت از فدک است، شمشیر برنده فاطمه (س) که دشمن از آن واهمه دارد. مهدی خدامیان کتابش را به شهیده مظلوم داستان، حضرت فاطمه (س) اهدا کرده است. فضای داستان به گونه ایست که گویی خواننده حوادث را از نزدیک مشاهده می کند. خدامیان با بهره گیری از 186کتاب عربی – پژوهشی به جستجوی حقیقت می پردازد تا بر همگان آشکار کند که بر مادر مظلوم شیعه چه گذشته است. کتاب "فریاد مهتاب" چهار بخش دارد؛ "شب تاریک و بیم موج "آتش بر خانه وحی" "فریادی به بلندای تاریخ" "پرواز به اوج آسمان ها". مهدی خدامیان کوشیده تا در هر بخش دریچه ی تازه ای از تاریخ را به روی خوانندگان این کتاب بگشاید. بخش آخر کتاب "فریاد مهتاب" به دل بریدن مادر پهلو شکسته از دنیا، به بیت الاحزان، به صدای گریه های فاطمه (س) که فریاد مظلومیت اوست، اشاره می کند. سرانجام بعد از هفتاد و پنج روز باران روح فاطمه (س) از قفس تنگ دنیا پر می کشد. نویسنده داستان دفن فاطمه (س) و مخفی ماندن قبر او را به گونه ای توصیف کرده که به خواندنی شدن کتاب افزوده است.
کشتی پهلو گرفته \ سید مهدی شجاعی \ ارائه توسط خانم زهرا بوژنه
کتاب کشتی پهلو گرفته ،سوگ نامه ای از آلام اهل بیت عصمت و طهارت و به ویژه وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. خواننده در خلال خواندن این اثر بدیع ادبی که با نثری بسیار شیوا نگارش یافته درحالیکه گفتگوی اهل بیت علیهم السلام را که زبان حال ایشان بوده مرور می کند، با تاریخ پر فراز و نشیب و زیبا و در عین حال پر مصیبت زندگی حضرت صدیقه طاهره و وقایع دوران کودکی تا شهادت ایشان بیشتر آشنا می شود کتاب کشتی پهلو گرفته چنین آغاز می شود: هیچ‌کس آیا توانسته است غم فاطمه‌(سلام الله علیها) را در سوگ پدر به تصویر بکشد، جز ناله‌هاى بیت الاحزان فاطمه؟ در اندوه جگرسوز على (سلام الله علیه) در مواجهه با فاطمه میان در و دیوار و گاه شستن صورت نیلى و بازوى کبود فاطمه، هیچ هنرمند عارفى توانسته است مرثیه بسراید آنچنان که از عمق رنج آدمى در چروک‌هاى پیشانى على خبر دهد و وسعت غم‌هاى خلقت را در پهناى اشک على بشناسد و بشناساند جز بار اشک پنهانى على؟ هیچکس را یاراى آن بوده است که آلام محض زینب را به هنگام دیدن سر برادر بر سر نیزه‌ها بیان کند، جز خون جارى از سر مبارک زینب؟ اینها دردهایى است که نویسنده را، اگر احساس داشته باشد، خاکستر می‌کند و قلم را، اگر به تعداد درختان عالم باشد، می‌سوزاند و دفترى به پهناى گیتى را آتش می‌زند. سوز اشک‌هاى فاطمه، هنوز پاى عارفان را در بیت‌الاحزان او سست می‌کند و کمر ابرار را می‌شکند و آتش به جان اولیاء الله می‌اندازد.
قصه های حضرت فاطمه زهرا علیها السلام \نوشته علی اصغری همدانی ارائه توسط خانم طاهره گلباز
این کتاب که توسط آقای علی اصغری همدانی نوشته شده انتشارات کشف الغطا در سال 1385 به چاپ رسانیده است .این کتاب دومین جلد از مجموعه چهار جلدی قصه های چهارده معصوم می باشد .در مقدمه کتاب مروری کوتاه بر زندگی نامه حضرت فاطمه زهرا (س) شده و پس از آن در متن اصلی کتاب چهل و سه قصه از قصه های حضرت فاطمه زهرا را به زبان ساده بیان نموده و در خاتمه کتاب نیز روایات مبارکه متعددی از احادیث شریفه حضرت زهرا به عنوان حسن ختام بیان شده است .از جمله قصه های این کتاب می توان به ،نور فاطمی قبل از آفرینش آسمان و زمین،داستان آفرینش فاطمه ،مهریه فاطمی در زمین ،مفاخره علی و فاطمه، بخششی از فاطمه در راه خدا، داوری میان فرزندان ، داستان اعراض از ابوبکر و عمر و .... اشاره کرد.در پایان کتاب 29 حدیث از حضرت فاطمه زهرا نقل شده است به امید اینکه مطالعه این کلمات نورانی موجب بصیرت و معرفت خوانندگان شود.
بانوی آب و آیینه \نوشته کمال السید ترجمه :حسین سیدی \ارائه توسط خانم معصومه بذرپاچ
نویسنده کتاب "بانوی آب و آیینه"، کمال السید می باشد که آن را در سال 1374 به نگارش درآورده است.ترجمه آن توسط حسین سیدی،اولین باردرسال 1380 به چاپ رسید. این کتاب توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان ان برای گروه سنی"د و ه" عرضه شده است. کمال السید، نویسنده عرب زبان ایرانی می باشد که اخیراً ملیت ایرانی گرفته است. وی بیش از 130کتاب و تحقیق به صورت مجموعه ای تاریخی از زندگی اهل بیت علیهم السلام با عناوین مختلفی همچون "زنی به نام زینب سلام الله علیها"، "ششمین باغبان اندیشه"، "زندگینامه امام هفتم علیه السلام و ... را در کارنامه ادبی خود دارد. بانوی آب و آیینه "روایتی است خطابه گونه با عبارات ادبی حزن‌انگیز از واقعه کربلا، از لحظه شهادت امام حسین (ع) و افتادن آن حضرت از اسب تا قیام مختار ثقفی ;یعنی ایامی که حضرت زینب (س)، پرچمدار دفاع از اسلام و ادامه دهنده راه بردار بود .آن چه در این روایت توصیف می‌شود عبارت است از : سرگذشت بازماندگان واقعه کربلا پس از به آتش کشیده شدن خیمه‌ها و به اسارت درآمدن زنان و کودکان، انتقال به کوفه، سخنان زینب (س) در برابر ابن زیاد در کوفه، سخنان ابن زیاد در جمع مردم کوفه، حضور کاروان اسرا در شام، خروش زینب (س) در کاخ یزید در شام، حمل سر بریده امام حسین (ع) بر روی نیزه، عزیمت اسرا به کربلا، شیوه و ناله در محل شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در روز چهلم آن واقعه، بازگشت بازماندگان امام (ع) به مدینه و سرانجام قیام مختار ثقفی به خون خواهی امام حسین (ع) و پیروزی‌های وی ."
یاس در آتش (شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در آیینه اسناد تاریخی اهل سنت)\نوشته آیت الله العظمی جعفر سبحانی .ترجمه:ابوالحسن عمرانی \ارائه توسط خانم فرزانه مهرپویان
این کتاب یکی از آثار و تالیفات آیت اله جعفر سبحانی تبریزی است. این کتاب گرد آمده اعترافات تاریخ نگاران و حدیث پردازان اهل سنت است که بالاتفاق از یک واقعیت تلخ تاریخی پرده برداشته اند. آنان همگان بر این باورند که پس از رحلت رسول خدا جنایتی بزرگ بر اهل بیت او به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) رفت و لذا نتوانسته اند این حقیقت دردناک را منکر گردند. علیرغم اینک در عصر حاضر برخی کوشیده اند آن حادثه دردناک را افسانه و به دور از واقعیت جلوه دهند اما این کار گویای بی اطلاعی از تاریخ یا تعصب بی جهت بیش از اندازه آنان است. استاد جعفر سبحانی این مجموعه را در پاسخ به این گونه افراد به نحوی مطلوب، گویا و در عین حال با اختصار تدوین و به زیور طبع آراسته اند. در ابتدای کتاب بعد از مقدمه مباحثی به شرح زیر آمده است: - حوادث دردناک پس از رحلت پیامبر (ص) - علی، بیعت ابوسفیان را نمی پذیرد - خطبه امیرالمومین پس از حوادث سقیفه - ماجرای سقیفه - عصمت حضرت زهرا در کلام پیامبر (ص) و... همچنین این کتاب که ترجمه کتاب «الحجه الغراء علی شهاده الزهرا» است ، شامل دو فصل به شرح زیر است : فصل اول : تاریخ نگاران از هجوم و تهدیدات دستگاه خلافت به خانه فاطمه زهرا(س) سخن می گویند . فصل دوم : گزارش های معتبر تاریخی مربوط به اظهار پشیمانی ابوبکر نسبت به حمله به خانه فاطمه و گشودن در آن .
زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س)\ سید جعفر شهیدی\ ارائه توسط خانم خدیجه مقدم
یکی از کتاب‌های ماندگار درباره‌ی دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) کتاب "زندگانی حضرت زهرا (س) نوشته‌ی استاد سید جعفر شهیدی است که با قلمی مستدل و به دور از تعصب به بررسی زوایای گوناگون زندگانی آن حضرت می‌پردازد. از ویژگی های روایت تاریخی استاد، پرهیز از مجادله‌های تاریخی و داشتن دغدغه‌ی کشف حقیقت بر پایه‌ی مستندات تاریخی است که به قلم ایشان اعتبار می‌بخشد. علامه‌ی شهیدی به قول رسول جعفریان-استاد و محقق تاریخ اسلام- تاریخ نگاری نقاد و تردید زا بود. ندگانی فاطمه زهرا (ع) نوشته استاد سید جعفر شهیدی از مجموعه انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در زمینه زندگی بزرگان دین است که زندگی علی بن الحسین، زندگانی سیاسی هشتمین امام (ع)، قیام حسین (ع)، علی از زبان علی یا زندگانی امیر مومنان علی (ع) به قلم همین نویسنده از دیگر آثار این مجموعه هستند. استاد شهیدی در این کتاب گزارشی از زندگی زهرای مرضیه ارائه کرده است ولی تنها به سرگذشت حضرت زهرا بسنده نکرده و رویدادهایی آموزنده و عبرت آمیزی را نیز ضمن آن مطرح نموده است. این امر خواننده را در درک شرایطی که حضرت فاطمه در آن قرار داشته اند کمک می کند. زندگانی حضرت زهرا بارها تجدید چاپ شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود