21 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162725

آیین جمع خوانی کتاب در کتابخانه بقیه الله عج برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

آیین جمع خوانی کتاب در کتابخانه بقیه الله عج برگزار شد


آیین جمع خوانی کتاب ویژه بانوان از 4 کتاب «۵۰ کتاب سال» با مشارکت بانوان روستای هیو در ساوجبلاغ در کتابخانه بقیه الله عج برگزار شد.
با نامگذاری سال ۱۳۹۵با عنوان «سال خواندن» از طرف دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نهاد کتابخانه اقدام به اجرای طرح «۵۰کتاب سال» کرده است، در قالب این طرح، کتابخانه بقیه الله هیو در شهرستان ساوجبلاغ اقدام به برگزاری آیین جمع خوانی کتاب ویژه بانوان از 4 کتاب این طرح کرد. در این نشست که بیش از 50 نفر از بانوان و مادران شرکت داشتند؛ به معرفی این 4 کتاب پرداخته شد و در ادامه نیز جمع خوانی کتاب "آنک آن یتیم نظر کرده" و "مطلع مهر" توسط مادران عضو کتابخانه صورت گرفت. گفتنی است درحاشیه این مراسم نمایشگاه کتابی به مناسبت روز معلم برگزار و از یکی از معلمین عضو کتابخانه تقدیر شد. کتابهای خوانده شده به شرح ذیل می باشد:
جمع خوانی کتاب«آنک آن یتیم نظر کرده » نوشته محمد رضا سرشار/ به نشر (آستان قدس رضوی)، ارائه توسط لیلا کوهبر عضو کتابخانه
این کتاب روایتی از زندگی پیامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است که با نثری تاریخی که به فارسی دری نزدیک است نگاشته شده است. داستان از اندکی پیش از تولد پیامبر اکرم(ص) آغاز شده و ماجرای زندگی آن حضرت را تا پایان هجرت عده‌ای از مسلمانان به حبشه در بر می‌گیرد. به گفته نویسنده این داستان دنباله خواهد داشت و مجلدات بعدی داستان بخش‌های دیگری از زندگی پیامبر(ص) را روایت خواهد کرد. نثر کتاب به فارسی‌دری نزدیک‌ شده و خیلی جاها، نویسنده سعی کرده از واژه‌های کاملاً فارسی استفاده کند. استفاده از این شیوه نگارش به القای حس تاریخی به خواننده یاری می‌رساند. برخی از منتقدان استفاده نویسنده از منابع معتبر تاریخی و دقت وی در نقل جزئیات تاریخی و نیز استفاده از زاویه دید تلفیقی در روایت داستان را از نقاط قوت این اثر به برشمرده‌اند. نوشتن داستان زندگی پیامبران همیشه برای نویسندگان مذهبی جذاب بوده است. زندگی انسان کامل. زندگی تنها انسانهایی که با آسمان در ارتباط بوده اند و خدا به ایشان راه را می نمایانده تا به دیگران بنمایانند. زندگی پیامبر عظیم الشان در عرصه داستان هم از مظلومترین آنهاست. شاید به آن علت که دست یازیدن به حقیقت زندگی آن پیامبر خاتم از دیگران سخت تر بوده است.
جاذبه و دافعه علی«نوشته استاد شهید مرتضی مطهری »صدرا..ارائه توسط افسانه معدنی پور (معلم و عضو کتابخانه).
این کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است.بخش اول یا مقدمه به کلیاتی درباره جذب و دفع انسان‌ها می‌پردازد.بخش دوم و سوم هم به تشریح جاذبه و دافعه علی بن ابی‌طالب اختصاص دارد. فتح‌الله امید نجف‌آبادی تنظیم و تدوین کتاب جاذبه و دافعه علی را از روی سخنرانی‌های مرتضی مطهری پیاده کرد و برای آن پا ورقی زد. مرتضی مطهری در مقدمه این کتاب نوشتند:زحمت اصلاح و تکمیل سخنرانی‌ها را فاضل بلند قدر جناب آقای امید نجف آبادی متحمل شدند. نیمی از کتاب به قلم معظم له است که پس از استخراج از نوارهای ضبط صوت، از نو به قلم خود نوشته و احیانا اصلاح فرموده‌اند. نیم دیگر آن تقریر لفظی خود اینجانب است
«مطلع مهر» نوشته امیر حسین بانکی پور فرد /حدیث راه عشق..ارائه توسط آذر رحیمیان (پرستار و عضو کتابخانه)
موضوع ازدواج و همسرگزینی پرداخته است و تلاش می کند تا در موضوعات مختلفی که شامل مراحل ازدواج از تعیین ملاک‌ها تا خواستگاری و تعیین مهر و تحقیق و….است مجموعه ¬ای از راهنماها و سوالات و اشکالات مختلف را ارائه نماید و به تناسب هر فصل رجوع جدی نیز به آیات و روایات دارد. این کتاب شامل ۸فصل است، که هر فصل به صورت مجزا مباحث ازدواج را مطرح می کند. فصل اول درباره «فوریت ازدواج» و روش کنترل غرایز تا هنگام ازدواج، فصل دوم درباره « احراز شرایط اولیه برای ازدواج» فصل سوم «معیارهای انتخاب همسر» فصل چهارم «آداب خواستگاری» فصل پنجم «ضرورت تحقیق در ازدواج»، فصل ششم «تصمیم گیری» فصل هفتم «نقش مهریه در ازدواج» و در نهایت فصل هشتم و پایانی «بهترین انتخاب» است که سعی شده به صورت فشرده مباحث کتاب را مرور نماید.
«المراقبات» آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی/استوار..ارائه توسط عاطفه ستاره(دانشجو و عضو کتابخانه).
کتاب شریف المراقبات، تألیف عالم ربّانی و عارف گرانقدر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. این عالم بزرگوار در تبریز زاده شد و برای پیمودن راه علم و کمال به نجف اشرف مهاجرت کرد. آن‌جا علاوه بر کسب درجة اجتهاد در علوم حوزوى، در اخلاق و عرفان نیز تحت تربیت نادرة دوران و عارف عظیم الشأن آیت الله ملاحسینقلی همدانی درجات عالی را طی کرد که نوشتار او گوشه‌ای از این روحیة لطیف معنوی‌اش را به نمایش می‌گذارد. آن عارف بزرگوار، تألیفات متعددی در اخلاق و عرفان دارد که از جمله کتاب شریف المراقبات است. این کتاب که به منظور مراقبت از اوقات شریف و قابل‌استفاده در طول سال نوشته شده است، همراه نکات مفید دیگر و تذکرات اخلاقی مؤلف که از ضمیر روشن و پاک او برمی‌خیزد، حلاوتی به کام خواننده می‌چشاند که در سایر کتب، کمتر تجربه می‌کند. مرحوم مؤلف، پس از مقدمه‌اى، در دوازده فصل به هر کدام از ماه‌های قمری (از محرم تا ذی‌حجه) می‌پردازد و در خاتمه با تذکراتی اخلاقی کتاب را به پایان می‌برد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود