27 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163070

31 هزار دانش آموز البرزی با فرآیند انتخاب رشته آشنا شدند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

31 هزار دانش آموز البرزی با فرآیند انتخاب رشته آشنا شدند


رئیس اداره مشاوره و تربیتی آموزش و پرورش البرز گفت: 31 هزار دانش آموز پایه نهم دوره اول متوسطه با فرآیند انتخاب رشته به عنوان اولین تصمیم مهم در زندگی در مدارس این استان آشنا شدند.
فرزاد رستمی افزود: فرآیند انتخاب رشته در بین دانش آموزان البرزی از آبان ماه توسط مشاوران تحصیلی در مدارس با هدف آگاه سازی دانش آموزان و اولیاء با انواع رشته ها و شاخه های دوره متوسطه ، نحوه ارزشیابی در دوره متوسطه ، فرم هدایت تحصیلی ، نیازهای شغلی - مهارتی در جامعه، چگونه انتخاب انتخاب رشته کنیم، در انتخاب رشته باید به چه نکاتی توجه شود اجرایی شد. وی اظهار کرد: انتخاب رشته تحصیلی در دوران تحصیل هر فردی دو مرحله دارد که یک مرحله آن در پایه نهم دوره اول متوسطه و مرحله دوم در انتخاب رشته دانشگاه انجام می شود. وی با اشاره به اینکه انتخاب رشته در دوره اول متوسطه مقدمه و زمینه ساز انتخاب رشته در دانشگاه است خاطرنشان شد: در دوره متوسطه دانش آموزان با انتخاب رشته ، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می کنند به همین دلیل باید این تصمیم مهم که در آینده شغلی آنان نقشی مهم دارد آگاهانه باشد. رستمی گفت: اثرات برخی از تصمیم ها و انتخاب ها در سراسر زندگی ما باقی خواهد ماند که انتخاب رشته در دوره متوسطه یکی از این موارد تاثیر گذار را در دوران زندگی هر فرد تشکیل می دهد.وی تحصیل در یک رشته خاص در دانشگاه و یا کسب مهارت های فنی حرفه ای به منظور اشتغال در حرفه ای که هم مورد علاقه خود و نیاز جامعه باشد را منوط به انتخاب رشته تحصیلی مناسب در دوره اول متوسطه دانست. رئیس اداره مشاوره و تربیتی آموزش و پرورش البرز از انتخاب رشته تحصیلی به عنوان یک گام تخصصی و سرنوشت ساز در پایه نهم دوره اول متوسطه یاد کرد و افزود: مشاوران تحصیلی در مدارس البرز در فرایند انتخاب رشته آگاهانه اطلاعات لازم را در زمینه شاخه نظری که شامل (ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و معارف اسلامی ) و همچنین هنر جویان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش می باشد را به دانش آموزان و اولیاء یادآوری می کنند. رستمی گفت: در فرایند انتخاب رشته یک هزار مشاور تحصیلی در مدارس البرز مشارکت دارند تا دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی که مقدمه انتخاب شغل است آگاهانه گام بردارند و نیز از پیامدهای منفی اشتباه در انتخاب رشته در بین دانش آموزان جلوگیری شود. وی به هدر رفتن عمر انسان ، سرمایه ، شکوفا نشدن استعدادها و توانایی های فردی، احساس سرخوردگی ، عدم موفقیت شغلی، افت تحصیلی ، ترک تحصیل و عقب ماندگی کشور را از پیامدهای منفی اشتباه در انتخاب رشته تحصیلی به ویژه در دوره متوسطه ذکر کرد.
رستمی در ادامه به فعالیت کاری مشاوران تحصیلی در مدارس در زمینه فرایند انتخاب رشته پرداخت و اظهار کرد: مشاوران در این فرایند مهم و سرنوشت ساز به دنبال آگاه سازی دانش آموزان ووالدین برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب با توجه به شرایط تحصیلی ، خصوصیات فردی و نیاز های شغلی جامعه هستند که در این راه در طول یک سال تحصیلی اقدام به برگزاری نشست های آموزشی - مهارتی ، بازدید های شغلی ، اجرای تست سه گانه مشاوره ای ، تهیه برشور ، برپایی نمایشگاه مشاغل ، معرفی سایت و کتاب برای مطالعه بیشتر، مشاوره فردی و ... می کنند. در مدارس دوره اول متوسطه البرز 100 هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند که 31 هزار نفر آن در پایه نهم در سال تحصیلی 95-94 اقدام به انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به دوره دوم متوسطه می کنند. البرز 420 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود