20 خرداد 1395
شماره خبر: 164266

شناسایی 90 دانش آموز دیابتی در ناحیه یک آموزشی کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

شناسایی 90 دانش آموز دیابتی در ناحیه یک آموزشی کرج


کارشناس بهداشت و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج گفت: به منظور ارائه خدمات آموزشی و حمایتی به دانش آموزان دیابتی ، طرح غربالگری دیابت در این ناحیه اجرا و 90 دانش آموز مبتلا به این بیماری شناسایی شد .
محبوبه نیک دوست افزود: دراین طرح مراقبان سلامت در مدارس اطلاعات لازم را به دانش آموزان انتقال دادند و دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 را شناسایی کردند. وی اظهار کرد: دیابت شایع ترین بیماری مزمن و غیر واگیر دار در جهان است و هنگامی فرد به آن مبتلا می شود که بدن توانایی تولید انسولین کافی را نداشته و یا نتواند از انسولین تولید شده استفاده کند. وی بیان کرد: انسولین هورمونی است که توسط غده پانکراس ' لوزالمعده ' تولید می شود ئ سلول های بدن را قادر می سازد تا گلوکز ' قند ' خون را بگیرند. وی در ادامه به اختلال در تولید یا عملکرد انسولین در بدن اشاره کرد و خاطرنشان شد: این اختلال باعث افزایش قند خون شده و در نهایت باعث آسیب رساندن به بدن و ناتوانی اعضاء و بافت های مختلف می شود. کارشناس بهداشت و سلامت ناحیه یک کرج به انواع دیابت که شامل دیابت نوع 1و 2 می باشد پرداخت و یادآور شد: دیابت نوع 1 در اثر کمبود و یا نبود انسولین بوجود می آید در حالی که دیابت نوع 2 در اثر اختلال در کار انسولین است. نیک دوست گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که در تمام عمر بیمار باقی خواهد ماند و نیاز به کنترل دقیق دارد زیرا هر گونه بی توجهی سبب آسیب رساندن به بدن و اختلال در ارگانها و بافت های مختلف از جمله قلب و عروق ، کلیه ئ رشته های عصبی می شود.
وی پرخوری ، ادرار زیاد، تشنگی و نوشیدن زیاد آب و مایعات، دیر بهبود یافتن زخمها، کاهش وزن بدون علت، تاری دید چشم را از جمله علائم دیابت عنوان شده برای دانش آموزان و اولیاء آنان ذکر کرد. نیک دوست خطر ابتلا به دیابت را در افرادی که چاق ، کم تحرک ، دارای فشار خون بالا ، سابقه دیابت در یکی از اعضای درجه یک خانواده و کسانی که بیش از حد غذای شیرین و چرب مصرف می کنند بیشتر دانست. کارشناس بهداشت و سلامت ناحیه یک کرج کنترل وزن ، انجام فعالیت های بدنی و وزشی به صورت منظم ، زیاد مصرف نکردن مواد قندی و چربی زیاد را از جمله راههای پیشگیری از دیابت برشمرد.
وی تاکید کرد: برای دانش آموزان دیابتی شناسایی شده در ناحیه دوره های آموزشی تخصصی برگزار شد تا دانش آموزان و والدین با شناخت کامل این بیماری در راه مراقبت بیشتر از خود گام بردارند و با دریافت کارت از سوی انجمن دیابت استان البرز از خدمات رایگان برخوردار شوند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود