18 مرداد 1395
شماره خبر: 167904

هنر را تعطیل نکنیم؛ حوزه های دیگر هنر را فعال کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

هنر را تعطیل نکنیم؛ حوزه های دیگر هنر را فعال کنیم


نشست هم اندیشی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردیس با اهالی هنر به منظور آشنایی و بررسی مشکلات آنها در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
در این نشست که هنرمندان عرصه های موسیقی، تجسمی و خوشنویسی حضور داشتند رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردیس ضمن تاکید بر نقش موثر هنر در زندگی گفت: رشته های مختلف هنری بهم گره خورده و مکمل یکدیگرند و نمی توان نقش تاثیرگذار هریک از آنها را بر یکدیگر و بر زندگی انسان انکار کرد بطوریکه تماشای فیلم یا نمایش بدون موسیقی قابل تصور نیست.
وی با بیان اینکه اغلب مشکلات در حوزه هنر، نگرشی است افزود: هرچند سلایق و تفسیرهای متعدد در حوزه هنر بویژه موسیقی موجب ایجاد موانع شده و کار را سخت کرده است؛ اما به اعتقاد من نباید از منشوری که برای ما ترسیم شده، عقب نشینی کرده و هنر را تعطیل کنیم. جانمحمد خوب پور گفت: اگر در حال حاضر فضا برای موسیقی پاپ باز نیست نباید موسیقی تعطیل شود می توان بخش های دیگری نظیر موسیقی سنتی را فعال کرد. تهدیدها باید به فرصت تبدیل و از آنها استفاده شود. امروز نگرش نسبت به موسیقی تغییر کرده و فضا برای اینگونه هنرها بازتر شده است. بسیاری از برنامه های رسمی با موسیقی خوب اجرا می شود. وی حوزه هنر را حوزه چالش ها و سختی ها خواند و بر ذائقه سنجی هنرمندان برای مخاطبین مختلف و با توجه به نیاز جامعه تاکید کرد و افزود: هنرمندان با اشراف به سختی ها، محدودیت ها و چالش ها، کار در عرصه هنر را با جان و دل پذیرفته اند. بنابراین باید با احترام به قانون و تصمیمات شورای فرهنگ عمومی به هنر پرداخته شود. باید با تعامل قدم برداشت و زمینه جلب اعتماد مسئولین و اجرای موسیقی های مختلف و مورد نیاز جامعه را فراهم و از ورود فرهنگ غرب به جامعه جلوگیری کرد. خوب پور اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر موسیقی های سنتی و بومی- محلی بویژه در شهرستان ها به دست فراموشی سپرده شده است که رسالت هنرمندان زنده کردن این نوع موسیقی، ساخت موسیقی های فاخر و اصیل و تزریق آن به جامعه است. وی ضمن اشاره به محدودیت های منابع زیرساختی، مالی و اعتباری گفت: کمترین حق هنرمندان، رسیدگی به مشکلات آنها در زمان کوتاه است که به منظور تعامل بیشتر، بررسی دقیق و رسیدگی به مشکلات آنها، شورای نظارت و بازبینی آثار در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فردیس با حضور هنرمندان تشکیل می شود و بازدید از آموزشگاه های سطح شهرستان بصورت مستمر و هفتگی انجام خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردیس بر معرفی آثار هنرمندان فردیس تأکید کرد و افزود: با برگزاری نمایشگاه های مختلف از هنرمندان عرصه های تجسمی، نقاشی، خوشنویسی و غیره باید به سمت شناساندن هنرمندان فردیس و جذب جوانان به سمت هنر پیش برویم. وی در خصوص ایجاد زیرساخت هایی برای عرضه آثار هنری گفت: برنامه هایی برای جذب اعتبارات و افزایش ظرفیت ها در نظر گرفته شده که در مسیر تلاش برای تحقق آن هستیم اما در حال حاضر با استفاده از ظرفیت های موجود می توانیم آثار هنرمندان را به معرض نمایش بگذاریم. باید به اقتصاد هنر توجه و هنرمندان را یاری نماییم.
خوب پور مطالبه گری را حق هنرمندان دانست و افزود: هنرمندان باید مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند و با تلاش و پیگیری مستمر ، ضمن تعامل با مسئولین و حرکت متعادل و در مسیر قانون، بتوانند آثار خود را به جامعه عرضه کنند. متأسفانه بسیاری از افراد که در خصوص آثار هنری نظر می دهند حتی یک فیلم و یا اجرای موسیقی خوب ندیده و با آن آشنایی ندارند و این وظیفه هنرمندان است که بتوانند مسئولین را با هنر خود آشنا کنند. وی در پایان ضمن تأکید بر تشکیل انجمن های هنری در شهرستان فردیس برای شناسایی بهتر پتانسیل و ظرفیت ها گفت: فردیس از پتانسیل های هنری بالایی برخوردار است و باید هنرمندان آن به استان و سپس به کشور معرفی شوند که تلاش می کنیم با حمایت از هنرمندان و رفع نیازهای آنها بتوانیم گام مؤثری در جهت ارتقای فرهنگ و هنر این شهرستان برداریم. گفتنی است در این نشست حضور هنرمندان موسیقی چشمگیر تر از سایر عرصه ها و درد و دل های آنها نیز بیشتر بود. پور بخت مدیر یکی از آموزشگاه های موسیقی فردیس گفت: محدودیت های موجود در جامعه و موانع مختلف بر سر راه برگزاری کنسرت ها و اجرای زنده موسیقی، هنرمندان این عرصه را با دلسردی و نومیدی مواجه کرده و موجب قهر هنرمندان با جامعه شده است. هیچگونه حمایتی از هنرمندان بویژه در عرصه موسیقی نمی شود. حتی با وجود دارا بودن مجوز، تبلیغات ما را پاره می کنند. از مراجع مختلف در خواست کمک و حمایت کرده و تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم. رسانه ها در خصوص وضعیت هنرمندان و انتقال مشکلات آنها ضعیف عمل می کنند. گاهی برای اجرای یک کنسرت هنرمندان ماه ها بصورت شبانه روزی تمرین می کنند و پس از طی مراحل سخت أخذ مجوز و روال اداری در روزهای آخر از اجرای آن جلوگیری می شود و این وضعیت هنرمندان را سرخورده و نومید می کند. رضائیان از خوشنویسان قدیمی شهرستان فردیس از عدم وجود مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه و همچنین ساختمانی برای انجمن خوشنویسان فردیس که در گذشته تأسیس شده گلایه کرد و هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی نیز از عدم وجود گالری و فضای نمایشگاهی برای ارائه آثارشان در شهرستان و سوء داوری ها در جشنواره ها سخن گفتند. مدیر یکی از آموزشگاه های تجسمی از مشکلات بخش آموزش سخن به میان آورد و برخی سخت گیری ها در حوزه قوانین و آئین نامه ها را مانعی برای توسعه هنر و آموزش و جذب آن خواند و افزود: برای برخی هنرها نظیر سفالگری، استفاده از اساتید مرد و یا بالعکس ضروری است که بخاطر برخی قوانین و باوجود متقاضی بسیار، نمی توانیم هنرجویی از جنس مخالف ثبت نام کنیم .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود