19 مرداد 1395
شماره خبر: 168005

ضرورت ایجاد مکتب معنوی هنر خوشنویسی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

ضرورت ایجاد مکتب معنوی هنر خوشنویسی


مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری مکتبی نظیر مکتب معنوی هنر خوشنویسی در جشنواره رضوی را حائز اهمیت دانست.
استان البرز هجدهم مردادماه میزبان چهاردهمین جشنواره خوشنویسی بود، هنرمندانی از سراسر کشور گرد هم آمدند تا استعدادهای خود در این هنر مقدس را به منصه ظهور بگذارند. استاد غلامحسین امیرخانی هنرمند بنام خوشنویسی کشور معتقد است که تشریفات جشنواره رضوی باید کمتر شود.
تشریفات جشنواره رضوی کمتر شود
وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدفی که در جشنواره رضوی دنبال می شود، فرهنگ گستری و تعمیق معنویت است، اینکه هنر و فرهنگ بیاید به نوعی مشارکت جدی در تلطیف فضای زندگی مردم داشته باشد و به آگاهی مردم تعمیق ببخشد این در حالی است که متاسفانه جنبه تشریفاتی جشنواره به شدت بر بخش اصلی و هدف حمایتی از هنرمند، غلبه دارد. بسیاری دیگر از هنرمندان بر این باور هستند که در کشور دچار جشنواره زدگی شده ایم، چرا که در خارج از کشور جشنواره ها با آیتم های حرفه ای همراه بوده به طوری که هنرمند تلاش می کند تا در جشنواره شرکت کند اما در ایران متولیان برگزاری جشنواره باید به دنبال مخاطب بروند. مجید ملا نوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه جشنواره زدگی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: جشنواره های فراوان در حوزه های مختلف هنری برگزار می شود که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
جشنواره رضوی بستر مناسبی برای اشاعه هنر معنوی کشور
ملانوروزی با بیان اینکه جشنواره هایی نظیر جشنواره جوانان باید در رابطه با موضوع مهم استعدادیابی در حوزه مربوطه بپردازد، افزود: جشنواره فجر نیز می تواند در بخش های مختلف؛ آثار و عملکرد اساتید و هنرمندان حرفه ای را به منصه ظهور بگذارد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه دوسالانه خوشنویسی مهمترین رویداد خوشنویسی در کشور است، گفت: در دوسالانه خوشنویسی باید استاید گرد هم آمده و نشان دهند طی دو سال گذشته چه تاثیری در این هنر پدید آمده است. مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره امام رضا(ع) نیز می تواند بستر مناسبی برای هنر معنوی کشور باشد. وی با تاکید بر اینکه بنا نیست افراد آثار یکسانی را به جشنواره های مختلف ارسال کند، تصریح کرد: وقوع چنین اقداماتی گاه به دبیران جشنواره باز می گردد، چرا که دبیران باید از دقت کافی در این خصوص بهره مند باشند.
ضرورت ایجاد مکتب معنوی هنر خوشنویسی
ملانوروزی در ادامه با اعلام اینکه اهداف در نظر گرفته برای جشنواره های مختلف باید با یکدیگر متفاوت باشد تا شاهد بروز چنین اقداماتی نباشیم، گفت: در جشنواره امام رضا (ع) هندسه اسلامی و فضای قدسی هنر می تواند مد نظر قرار گیرد. مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری مکتبی نظیر مکتب معنوی هنر خوشنویسی در این جشنواره را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: در جهان امروز جشنواره ها به صورت تخصصی برگزار نمی شود. وی با تاکید بر اینکه هر ساله چندین مدیا از جمله ویدئو آرت ها، دیجیتال آرت ها، هنرهای مفهومی و هنرهای طبیعت گرا به فضاهای هنری اضافه می شود، گفت: با وجود مدیاهای گوناگون دست هنرمند برای ارائه آثار هنری باز بوده و تنوع آثاری که ارائه می شود بیشتر است و دیگر خط کشی شده نیست.
لزوم مهندسی جشنواره‌ها در ایران
ملانوروزی با اشاره به برگزاری به موقع و منظم جشنواره های مستمر در دیگر کشورها، گفت: خارج از کشور، دبیر جشنواره در وهله نخست انتخاب و معرفی می شود که این امر نقطه قوتی در برگزاری جشنواره ها به شمار می آید. وی با بیان اینکه باید مهندسی خوب جشنواره ای را در کشور شاهد باشیم، افزود: مادامی که همه نهادهای مختلف فرهنگی اعم از شهرداری، ارشاد، حوزه های هنری و غیره وارد حوزه جشنواره هنرهای تجسمی می شوند، کاهش کیفیت جشنواره ها را شاهد خواهیم بود. مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وظیفه نظارت و سیاست گذاری را بر عهده بگیرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود