1 بهمن 1395
شماره خبر: 173271

گسترش مهارت آموزی بین دانش آموزان برای رونق اشتغال و تولید در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

گسترش مهارت آموزی بین دانش آموزان برای رونق اشتغال و تولید در کشور


مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت که گسترش آموزش های مهارتی اشتغال و تولید را در کشور رقم می زند که این مهم با جدیت در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود.
سید مصطفی آذر کیش افزود: امروز برای حل مشکلات اقتصادی کشور و توسعه اشتغال، باید به سمت توسعه رشته‌های هنرستانی در آموزش و پرورش برویم. وی اظهار کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه شده و تولید ملی را تقویت می کند لذا در هنرستان های کاردانش نیز این هدف را دنبال می کنیم. وی با اشاره به پوشش 100 درصدی هنرستان‌های کاردانش در مناطق آموزشی کشور خاطر نشان شد: امروز تنوع رشته ها و تعدد آن در شاخه کاردانش انعطاف را در این شاخه تحصیلی برای حضور بیشتر دانش آموزان در رشته‌های مختلف این شاخه بیشتر کرده است. وی متناسب سازی رشته‌‌های کاردانش با نیاز بازار کار را از مهمترین اولویت های وزارت آموزش و پرورش دانست و یادآورشد: به دلیل تنوع و تعدد رشته های مهارتی پاسخگویی لازم برای نیازهای بومی، منطقه ای و ملی فراهم شده است. مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه به پوشش کامل هنرستان‌های کاردانش در تمام مناطق آموزشی کشور پرداخت و تصریح کرد: امروز در همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک هنرستان فنی و حرفه ای دایر شده است. آذرکیش گفت: در سا تحصیلی 96-95 بیش از 150 هزار نفر از دانش آموزان پایه دهمی کشور در هنرستان های کاردانش تحصیل می‌کنند. وی اضافه کرد: گفت: 153 رشته در چهار بخش خدمات، صنعت، کشاورزی و معدن، برای شاخه کاردانش تعریف شده است. مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: توسعه آموزش های مهارتی در مسیر تحقق اسناد بالادستی از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش است و بند 76 برنامه ششم توسعه کشور نیز بر توسعه آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور تاکید دارد. آذر کیش افزود: برای گسترش دامنه آموزش مهارت ها، وزارتخانه‌های مختلفی از جمله جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این راستا با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنند. مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از این گفت و گو به مشارکت بخش های دولتی و غیردولتی ، بروز بودن آموزش ها ، توجه به شرایط بومی و اقلیمی در آموزش ها، توسعه آموزش های مهارتی دختران، تقویت روحیه کارافرینی، توجه به فعالیت های گروهی ، تنوع در رشته های مهارتی، انطباق با نیازهای واقعی بازار کار، ترویج فرهنگ کار در جامعه ، ارائه آموزش در محیط واقعی کار، تبدیل مدرک گرایی به مهارت گرایی از نقاط قوت آموزش در سیستم کاری - اجرایی کار دانش اشاره کرد. آذر کیش یاد آور شد: ما به دنبال برندسازی در هنرستان ها هستیم تا محصولات تولیدی با برند مشخص به بازار عرضه و توزیع شود که این مهم در تعدادی از استان ها انجام شده است. البرز 437 هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود