16 دی 1391
شماره خبر: 17864

با روضه حسین نفس تازه می کنم و قتی هوای شهر نفس گیر می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

با روضه حسین نفس تازه می کنم و قتی هوای شهر نفس گیر می شود


سپیدارآنلاین: چهل روز از تلخ ترین و غمناک ترین واقعه تاریخ می گذرد، واقعه ای که زمین و زمان و حتی پیامبران و صالحان قبل از وقوع واقعه بر مصیبت های آن گریستند و اما هنوز داغ این مصیبت ها برای شیعه دلسوخته کشتی نجات تازه است و تا دنیا دنیا است این داغ کهنه نخواهد شد.
دوباره زمزمه های غم و اندوه می رسد، شلوغی شهر و زندگی شهرنشینی و گرفتاری های آن آرامش ایده آلی که همه انتظارش را دارند از مردم گرفته و چه زیبا و دل انگیز وقتی اشک ریختنمان برای مصائب حسین باشد که هیچ کس نه در گذشته و نه در آینده به اندازه حسین و خاندان بزرگوارش مصیبت نکشیده و نخواهد کشید.
و حال بی مناسبت نیست که بگوییم با روضه حسین نفس تازه می کنم وقتی هوای شهر نفس گیر می شود. مشهورترین واقعه ای که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای کربلا بازگو می شود جریان رسیدن کاروان اهل بیت علیهم السلام به کربلا و هم زمانی این ماجرا با حضور جابر بن عبدالله انصاری در کربلا و زیارت قبر شریف امام حسین علیه السلام توسط او است. در این سال‌ ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا علیه السلام در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می‌شدند، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین علیهم السلام با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است.
پیاده روی از نجف اشرف به سمت کربلای معلی نیز چند سالی است که در بین خیل ایرانیان دلسوخته و عاشق مکتب اهل بیت علیهم السلام به رسمی نیکو و ستودنی تبدیل شده است بطوری که از افرادی که در این ایام به این سفر معنوی مشرف شده اند شنیده می شود در جاده معنوی و با صفای نجف تا کربلا از هر نژاد و ملیتی مشاهده می شود.
این افراد تنها با نیت رسیدن به مراد خود در اربعین تمامی سختی های پیاده روی راه را با عشق به جان خریده و حتی اظهار می کنند که با تمام تمایل حاضر به حضور در این سفر طی سال های آتی هستند. از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین(ع)، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا کنون 1373 سال می‌گذرد و خوشبختانه این رسم به سنتی نیکو تبدیل شده است. با استناد به کتاب وسائل الشیعه جلد دهم امام حسن عسگرى علیه السلام یک ازپنج نشانه مومن را خواندن زیارت اربعین برشمرده اند. در این ایام تمامی تکایا و حسینه های شهر به تکاپوی بیشتری برای برپایی عزاداری می افتند هرچند بسیاری از این مراسم های عزای حسینی از ابتدای محرم با شور و البته معرفت خاصی برپا شده و تا آخرین روزهای ماه صفر ادامه دارد. در استان البرز نیز با وجود اقوام مختلف نوع عزاداری ها در هر حسینه ای متفاوت بوده و هر یک از این مراسم ها بر اساس آیین و سنت آن قوم برگزار می شود. جذابیت آیین برخی از اقوام در برگزاری مراسم عزادرای به قدری است که دیگر افراد نیز مشتاقانه در این مراسم شرکت می کنند.
حضرت زینب (س)

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود