30 شهریور 1400
شماره خبر: 256481

جای خالی روز فرهنگی طالقان در تقویم!

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



عضو پژوهشکده مطالعات و تحقیقات طالقان شناسی گفت: جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آنها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفر کرده، در طالقان وجود دارد، بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی شایسته نام‌گذاری یک روز فرهنگی در تقویم است.
مهدی آهنگری گفت: طالقان سرزمین بلندی‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای است که گواهانی هستند بر قدمت این کهن دیار، اما این شهرستان به دلیل ضعف نهادهای فرهنگی فاقد یک روز یا رخداد فرهنگی است.وی ادامه داد: هفدهم آذرماه مقارن با سالروز ثبت کاروانسرای تاریخی ینگی امام در فهرست آثار ملی به عنوان روز فرهنگی هشتگرد و هشت مهر روز ثبت ملی محوطه تاریخی ازبکی، به‌عنوان روز فرهنگی نظرآباد حاصل کار کارشناسی دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و شهرداری و شورای اسلامی شهر هشتگرد و نظرآباد با حمایت و پشتیبانی امام جمعه ساوجبلاغ و نظرآباد است.آهنگری ادامه داد: در همسایگی این دو شهر، شهرستان طالقان با داشتن ظرفیت‌های بسیار تاریخی و فرهنگی واقع شده که متأسفانه به دلیل غفلت نهادهای فرهنگی و عدم تعامل و هماهنگی بین آنها کماکان فاقد چنین روزی است. رخداد فرخنده‌ای که می‌تواند به معرفی شهرستان طالقان و هویت‌بخشی آن کمک کند. این بی مهری مسئولین در این باره، جای تعجب دارد!
وی خاطرنشان کرد: کرونا هم بهانه ای برای عدم فعالیت‌های فرهنگی شده و به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی همانند این رخداد در طالقان محلی از اعراب ندارد و شهروندان و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و موضوعات مختلف اجتماعی در این خصوص گلایه دارند.وی گفت: طالقان دارای آثار تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای است که می‌توان به ایت آلله شیخ مرتضی دیزانی، عبدالمجید طالقانی خوشنویس معروف، آیت‌الله سید محمود طالقانی، جلال آل احمد و سرلشکر شهید ولی الله فلاحی و تعداد زیادی شخصیت فرهنگی و علمی و نخبه دیگر اشاره کرد.
آهنگری تصریح کرد: طالقان به لحاظ وجود آثار تاریخی و طبیعی غنی است و قله‌های مرتفع و دریاچه سد طالقان، رودخانه شاهرود شاخص آثار طبیعی آن بوده و آثار تاریخی آن شامل مقبره و امامزاده، زیارتگاه و مکان مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، ۲۰ باب حمام تاریخی، پنج دهانه غار طبیعی و تاریخی، دو خانه تاریخی، چهار گورستان تاریخی، چهار آبشار و یک کتیبه سنگی تاریخی است. در مجموع در شهرستان طالقان ۱۱۲ جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی شناسایی شده که ۶۷ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقطه‌نقطه این شهرستان جلوه‌های زیبایی دارد که هر یک از این نقاط می‌تواند پوستری زیبا و چشم‌نواز برای تماشاگران و گردشگران باشدوی گفت: جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آنها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفر کرده، در طالقان وجود دارد، بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی شایسته نام‌گذاری یک روز فرهنگی در تقویم است.وی در پایا گفت: پیشنهاد فرهنگیان و فرهیختگان این حوزه این است که می‌طلبد فرماندار طالقان، شورای شهر با همراهی مجموعه مدیریت شهری با حمایت و همراهی امام جمعه و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کار خود را در این خصوص با همدلی بیشتر پیش بگیرند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود