گرایش به رشته ریاضی-فیزیک در مدارس کمی بیشتر شده است
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته به علوم پایه توجه چندانی نشده و سند اثبات این گفته این است که در عرض ۱۰ سال سهم دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک نصف شده و از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد رسیده بود اما با اقدامات انجام شده؛ در دو سال گذشته تعداد دانشآموزان این رشته رشد ۳.۵ درصدی داشته است.
محمدمهدی کاظمی در مراسم افتتاح کنفرانس ملی فیزیک که در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد، اظهار کرد: تولید علم و دانش و رشد و پیشرفت همه جانبه کشور از مسیر تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش میگذرد.وی ادامه داد: آموزش و پرورش در ایجاد مرجعیت علمی نقشی اساسی دارد و در سند وتحول بنیادین کشور هم به این مساله تاکید شده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید زمینه کسب شایستگیهای مختلف و همچنین ارتقای مهارتهای دانش آموزان را فراهم کند.کاظمی ابراز کرد: بدون شک موتور محرکه تحول در نظام آموزشی توسط معلمان به حرکت میآید و این امر در گرو ارتقای حرفهای آنان است.معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش تاکید زیادی در بحث ارتقای حرفهای معلمان با استفاده از توان سایر دستگاهها دارد.وی افزود: در سند تحول بر واگذاری ۲۰ درصد از برنامههای درسی به مدرسه تاکید شده و طبیعتا در این امر توانمندسازی معلمان نقش ویژهای دارد.این مسئول ابراز کرد: بدون شک این کنفرانسهای تخصصی میتواند در امر تحول نیروی انسانی و ارتقای شایستگیهای معلمان و کاربردی تر کردن آموزشها بسیار موثر باشد.کاظمی ابراز کرد: یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش ارتقای فرایندهای یاددهی _ یادگیری است تا از این طریق زمینه کسب شایستگیهای بیشتر در دانش آموزان فراهم شود.معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: باید زمینه مشارکت معلمان در فرایند تولید و انتشار علم و فناوری را افزایش دهیم و این امر با برگزاری چنین برنامههایی محقق میشود.وی گفت: البته رتبه بندی معلمان هم باعث شد اقدامات پژوهشی، روشهای تدریس متفاوت و اقدامات فعالانه معلمان بیشتر دیده شود.کاظمی با اشاره به اهمیت علوم پایه افزود: تاثیر علوم پایه است که میتواند زمینه توسعه علوم کاربردی را در کشور فراهم آورد.وی ابراز کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته به علوم پایه توجه چندانی نشده و سند اثبات این گفته این است که در عرض ۱۰ سال سهم دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک نصف شده و از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد رسیده بود.وی گفت: طی دو سال گذشته با تلاش همکاران زمینه تقویت و جذب بیشتر دانش آموزان به رشته ریاضی فیزیک ایجاد و در نهایت به افزایش ۳.۵ درصدی دانش آموزان این رشته ختم شد.
منبع ایسنا