22 اسفند 1402
شماره خبر: 302251

خانه فاتح و سه اثر تاریخی غیرمنقول دیگر از البرز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از ثبت چهار اثر تاریخی غیر منقول از البرز در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور خبر داد.
رحیم خاکی با اعلام این خبر اظهار کرد: اخیرا پرونده چهار اثر شامل خانه باغ فاتح (خانه هنرمندان فعلی)، انبار تپه شرقی و غربی و نهر مستوفی(امیر کبیر) که با زحمات همکاران معاونت میراث‌فرهنگی تهیه شده بود، در شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیر منقول کشور مورد دفاع قرار گرفته و حائز شرایط ثبت در فهرست میراث‌فرهنگی ملی کشور شناخته شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با شرح هر کدام از این آثار گفت: خانه فاتح(خانه هنرمندان کنونی) در دهه 30 شمسی توسط مرحوم فاتح برای اقامت تابستانی خانواده او در جهانشهر و بلوار ماهان فعلی ساخته شده است. این خانه در حال حاضر به مالکیت شهرداری و در اختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است که زیر نظر اداره کل میراث‌فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته و اکنون به عنوان خانه هنرمندان فعالیت می‌کند.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز دو اثر دیگر را شامل انبار تپه شرقی و غربی در روستایی به همین نام عنوان کرد که قدمت آن‌ها به دوران تاریخی-اسلامی یعنی حدود 1400 یا 1500 سال پیش می‌رسد.خاکی، در مورد نهر مستوفی (امیرکبیر) گفت: در زمان محمد شاه قاجار (1267ه.ق) به دلیل افزایش جمعیت و کمبود آب تهران توسط میرزا آغاسی (صدراعظم) نهر انتقال آب از رودخانه کرج به تهران به طول 60 کیلومتر کشیده شد. این طرح به دستور امیرکبیر توسط مستوفی الممالک بصورت نهر آجری سرپوشیده تکمیل وبه بهره برداری رسید که آثاری از معماری نهر در منطقه گرمدره موجود است. او ادامه داد: علاوه بر این 4 اثر که اخیرا به ثبت رسیده، دستکندهای صخره‌ای اشتهارد نیز در اردیبهشت امسال به ثبت ملی رسید و در مجموع، امسال 5 اثر تاریخی غیر منقول از استان البرز در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور به ثبت رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز ضمن تبریک ثبت این آثار در فهرست میراث ملی کشور این موضوع را اقدامی ارزشمند برای استان و در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور برشمرد.



ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود