8 مهر 1404
شماره خبر: 331884

البرز مقصد جدید گردشگری فرهنگی می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی



سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: این استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنایع دستی، سوغات محلی و اماکن مذهبی و تاریخی در مسیر تبدیل شدن به مقصدی شاخص برای گردشگری فرهنگی است.
به گزارش سپیدار نیوز نادر زینالی، در جلسه هماهنگی کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی البرز که با حضور اعضای این کارگروه در استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به اهمیت فرهنگ در توسعه استان اظهارکرد: فرهنگ زیربنای هر پیشرفت و توسعه است. ارزش فرهنگ تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی انکارناپذیر است و نگاه ما به فرهنگ باید همواره جدی و راهبردی باشد.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «فرهنگ مانند هواست. اگر هوای جامعه سالم نباشد، هیچ فعالیت اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی به ثمر نمی‌رسد». بنابراین هر اقدام و برنامه‌ای که در استان اجرایی می‌شود، باید پیوست فرهنگی داشته باشد تا آثار آن ماندگار شود.
این مسئول در ادامه درباره برگزاری جلسات کمیته اقتصاد و فرهنگ استان که در زیر گروه شورای فرهنگ عمومی البرز با حضور اعضای کمیته به میزبانی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز برگزار می‌شود، توضیح داد: تاکنون دو کمیته رسمی برگزار شده است که در جلسه اول، مصوبات اولیه تدوین شد و موضوعات مرتبط با اقتصاد و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد هر اقدامی در استان پیوست فرهنگی داشته باشد و دستگاه‌های مختلف شامل شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، میراث فرهنگی و سایر نهادها موظف به رعایت این موضوع باشند.
وی بیان کرد: در جلسه دوم، تصمیمات مهم‌تری اتخاذ شد. با توجه به ضرورت موضوع و ظرفیت‌های استان، از جمله تنوع اقوام و پیشینه فرهنگی غنی، مقرر شد ایجاد موزه مردم‌شناسی در استان البرز در دستور کار قرار گیرد تا ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان به شکل ملموس در معرض دید عموم قرار گیرد.
زینالی تأکید کرد: در کمیته اقتصاد و فرهنگ، تلاش ما بر این است که برنامه‌ها و پروژه‌ها نه تنها اقتصادی بلکه فرهنگی نیز باشند و هر اقدام با یک پیوست فرهنگی همراه باشد. این نگاه باعث می‌شود تصمیمات اتخاذشده جامع، پایدار و اثرگذار باشند. در جلسه دوم اعضای کمیته بر ایجاد موزه مردم‌شناسی با تعیین نوع و مکان موزه تأکید کردند. همچنین مقرر شد اعضا پیشنهادات خود را درباره برندسازی استان ارائه دهند تا ظرفیت‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و صنایع دستی استان به سطح ملی معرفی شود.
وی با تاکید براینکه در این جلسه مقرر شد برای هر پروژه یا اقدام جدید، پیش از اجرا، جنبه‌های فرهنگی آن مشخص و پیوست شود، گفت: هر طرح اقتصادی، اجتماعی یا حتی سیاسی بدون در نظر گرفتن بعد فرهنگی، ناقص است. تلاش ما این است که تمام برنامه‌ها و اقدامات استان با نگاه فرهنگی و تاریخی تدوین و اجرایی شود تا آثار آن برای نسل‌های آینده ماندگار باشد.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: این پیوست فرهنگی باید در تمام تصمیمات و مصوبات مدنظر قرار گیرد تا سیاست‌های توسعه‌ای استان با رویکرد فرهنگی و اجتماعی همراه باشد. رعایت این اصل، ضامن موفقیت و ثبات اقدامات استان خواهد بود.
زینالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان اشاره کرد و گفت: استان البرز دارای تنوع فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی است. اقوام مختلف با آداب و رسوم بومی، صنایع دستی متنوع و سوغات محلی، ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه گردشگری فرهنگی و مذهبی استان فراهم کرده‌اند. برای مثال، امامزاده‌ها و مراکز مذهبی استان نه تنها ارزش تاریخی و مذهبی دارند، بلکه می‌توانند به کانون گردشگری فرهنگی تبدیل شوند. مرمت و بازسازی این اماکن با هدف معرفی آن‌ها به عنوان برندهای گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.
این مسئول در پایان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پیشینه فرهنگی استان، کمیته اقتصاد و فرهنگ مصوبات مهمی برای توسعه استان دارد. ایجاد موزه مردم‌شناسی، برندسازی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری و رعایت پیوست فرهنگی در تمامی اقدامات محور اصلی فعالیت ما خواهد بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود