الگوی آموزش برای افراد کم سواد و بی سواد با تاکید بر هوش مصنوعی
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش البرز:گفت: الگوی آموزش برای افراد کم سواد و بی سواد با تاکید بر هوش مصنوعی در این استان مورد توجه قرار گرفت.
" رویا عسگرپور" اظهار کرد: اجرای طرح پژوهشی سوادآموزی با مشارکت دانشگاه فر هنگیان با عنوان "تدوین و اعتبار یابی الگوی آموزش برای افراد کم سواد و بی سواد با تاکید بر هوش مصنوعی به اجرا در می آید.وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در این تحقیق خاطرنشان کرد: ظهور هوش مصنوعی(AI) فرصتهای بی سابقه ای را برای متحول کردن آموزش سوادآموزی برای افراد محروم از تحصیل و یادگیری فراهم می کند و تجربیات یادگیری شخصی سازی شده، قابل دسترس و جذابی را ارائه می دهد که می تواند شکاف سوادآموزی را پر کند.
وی بیان کرد: پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند با سرعت، نقاط قوت و ضعف هر زبان آموز سازگار شوند و مسیرهای یادگیری سفارشی شده ای را ارائه دهند که درک و حفظ مطالب را بهینه می کند.عسگر پوربا بیان اینکه با توجه به ضروت اهمیت سوادآموزی، یکی از چالش هایی که در کشور ما وجود دارد استفاده از روشهای سنتی برای سوادآموزی است، اضافه کرد: روشهای آموزشی سنتی بیشتر بر حفظ کردن اطلاعات تأکید دارد تا درک عمیق و تفکر انتقادی. از طرفی به کارگیری فناوری در آموزش با محدودیت هایی مواجه بوده و این می تواند مانع از یادگیری مؤثر در دنیای دیجیتال امروز شود.وی تصریح کرد: این روشهای آموزش سنتی معمولاً بر تئوری تمرکز دارد و فرصتهای کمی برای یادگیری عملی فراهم می کند. از این رو مسئله تحقیق این بود که چگونه می توان با استفاده از فناورهای جدید مانند هوش مصنوعی در کنار روش های متداول آموزش، یادگیری و عملکرد افراد کم سواد و بی سواد را ارتقا داد.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش البرز درباره اعتبار بیرونی این تحقیق گفت: هوش مصنوعی، بازخورد فوری و رصد پیشرفت را تسهیل می کند.وی افزود: این تقویت مداوم و تجسم واضح دستاوردها، به حس موفقیت کمک می کند و انگیزه ذاتی و خودکارآمدی را در پی دارد که این امر به ویژه برای سوادآموزانی که ممکن است شکستهای یادگیری قبلی را تجربه کرده باشند اهمیت دارد؛ بنابراین روایی بیرونی الگوی آموزش برای افراد کم سواد و بی سواد با تاکید بر هوش مصنوعی تایید می شود.