فرآیند سنجش تحصیلی در البرز آغاز شد
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی البرزگفت: همزمان با سراسر کشور فرآیند برنامه ملی سنجش تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در این استان آغاز و در حال انجام است.
" حمیده سلیمانی " دراین گفت و گو افزود: این برنامه ملی از اول مهرماه ۱۴۰۴ در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی به صورت همزمان و یکپارچه در حال اجراست.وی با اشاره به اینکه مرحله اول این سنجش تا ۳۰ دی ماه سالجاری انجام می شود، خاطرنشان کرد: برنامه ملی سنجش و همچنین خدمات غربالگری، تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام در تمام مراکز جامع استان ها تحت نظارت ادارات کل آموزش و پرورش و توسط مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان ها با هدف وحدت رویه و عدالت آموزشی در سراسر کشور اجرایی شده است.وی تصریح کرد: در این برنامه سنجش و غربالگری اولیه سلامت و بهداشت، بینایی ، شنوایی و آمادگی تحصیلی و جسمانی نوآموزان پیش دبستان ، ارزیابی تخصصی و علمی نوآموزان ارجاع شده در سنجش اولیه توسط نیروهای تخصصی مراکز جامع، ارزیابی دقیق، تخصصی و علمی سطح یادگیری دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزشی برای برنامه ریزی های هدفمند انجام می شود.سلیمانی از تسهیل در طراحی برنامه های آموزشی و حمایت های فردی برای دانش آموزان، ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه و معتبر از وضعیت تحصیلی در سطح ملی، ارائه خدمات توانبخشی مدرسه محور، مشاوره گروهی و انفرادی ، مداخلات آموزشی و یادگیری هدفمند بر اساس پروتکلهای درمانی مدون به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری ، دیرآموز ، آسیب گفتار و زبان و هیجانی و رفتاری به عنوان دیگر اهداف این برنامه ملی یاد کرد.
وی از دیگر اهداف این طرح ملی را آموزش و توانمندسازی معلمان و اولیای دانش آموزان مدارس عادی در خصوص نشانگان اختلالات یادگیری و مشکلات گفتار و زبان و آموزش سطح اول مداخلات یادگیری و چک لیستهای ارزیابی اولیه و نشانگان رفتاری و عملکردی یادگیری به معلمان مقطع ابتدایی ذکر کرد.رئیس آموزش و پرورش استثنایی البرزیادآورشد: کارشناسان سنجش و یادگیری تأکید کرده اند که سنجش و غربالگری مبنایی برای ارائه بازخوردهای مؤثر به معلمان، مدیران مدارس و خانواده ها می باشد تا روند آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی با کیفیت بهتری ادامه یابد.