3 بهمن 1390
شماره خبر: 4330

هشتمین سوگواره منطقه ای وفا با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور به کار خود پایان داد.

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

هشتمین سوگواره منطقه ای وفا با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور به کار خود پایان داد.

سپیدارآنلاین:محمد دشتگلی در مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره وفا عنوان کرد: افتتاح کانون تعزیه کمک زیادی به توسعه این هنر می کندوکانون تعزیه مکانی برای کمک به هنر تعزیه و پا برجا ماندن و استوار ماندن آن است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز محمد دشتگلی در مراسم اختتامیه هشتمین سوگواره منطقه ای وفا ویژه شبیه خوانان استانهای تهران، قزوین و البرز در تکیه اعظم برغان در جمع حاضران و شبیه خوانان اظهار داشت: تعزیه هنری است که قدمتی بیش از 1000 سال دارد و از دین و باورهای دینی مردم مسلمان کشورمان نشات گرفته است. وی افزود: هم اکنون با تاسیس کانون تعزیه در تهران درحال رایزنی برای ایجاد انجمن تعزیه در استان البرز هستیم .
دشتگلی ادامه داد: تعزیه برغان که در تکیه اعظم برغان برگزار می شود در سوم خرداد 1390 به ثبت ملی رسید و با هنری مثل تعزیه ما می توانیم به جهانیان بگوییم که ما هنرهایی در کشورمان داریم که از دین ما برآمده است. وی تصریح کرد: عاشقان امام حسین (ع) به این هنر و به دین خود خدمت می کنند و وقتی که این هنر بتواند رشد پیدا کند می توانیم آن را توسعه دهیم . وی اضافه کرد: گزارش دادند به من که در ماه محرم و صفر حدود 100 تعزیه در جای جای این شهرستان ساوجبلاغ اجرا می شود و همه آنها با استقبال مردم مواجه است . دشتگلی یادآورشد: نسخه هایی که از روی آنها تعزیه را اجرا می کنند بسیار قدیمی است و این نسخه ها از خیلی قدیم سینه به سینه به دست امروزیها رسیده است و گاه ممکن است تحریف هایی در آن روی داده باشد که اکنون با شکل گیری کانون تعزیه می توانیم نسخه ها را بررسی و نسخه های درست در دسترس تعزیه خوانان قرار دهیم تا روایت های درست در تعزیه ها خوانده شود و تعزیه به دور از تحریف اجرا شود. مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در پایان از معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان البرز و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ و فرماندار ساوجبلاغ و کلیه مسئولان استانی و هیئت داوران سوگواره منطقه ای وفا برای برگزاری این سوگواره تشکر کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود