14 مرداد 1391
شماره خبر: 9801

مرمت پل تاریخی برغان متوقف نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مرمت پل تاریخی برغان متوقف نشده است

سپیدار آنلاین: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از رفع موانع طبیعی برای اجرای طرح مرمت پل تاریخی برغان خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون بدون هیچ مشکلی در حال اجرا است.
طرح مرمت و بازسازی پل روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ که دارای قدمت تاریخی ارزشمندی است و کارشناسان طول عمر آن را به دوران صفوی نسبت می‌دهند، در اواخر سال گذشته کلید خورد. این پل به دلیل اهمیت معماری و باستانی که دارد در ابتدای دهه 80 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و کارشناسان، محققان و باستان‌شناسان ارزش معنوی و تاریخی بسیاری برای این اثر توصیف کرده‌اند. به دلیل برخی مشکلات این پل دچار آسیب‌های بسیاری شد و حتی تعدادی از کارشناسان اعلام کردند که در صورت عدم اجرای طرح‌های مرمت ضربتی و فوری، ممکن است به طور کامل تخریب شود. به همین دلیل در اواخر سال 90 و با تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، طرح مرمت و بازسازی پل تاریخی برغان با حضور یک تیم دانشگاهی و خبره آغاز شد. با این وجود طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر متوقف شدن اجرای این طرح در رسانه‌ها منتشر شد. معاون اداره میراث فرهنگی استان البرز درباره شرایط اجرای این طرح و شایعات منتشر شده، گفت‌وگو کرد. ابوالفضل عبیدی در این گفت‌وگو اظهار داشت: مرمت یک اثر تاریخ و باستانی دارای شرایط و ملزومات خاصی است و به هیچ عنوان نمی‌توان بدون کار کارشناسی و بهره‌گیری از نیروهای خبره در این زمینه اقدام کرد. وی تصریح کرد: به همین دلیل برای مرمت پل تاریخی برغان که از ارزش معنوی و باستانی بسیاری برخوردار است، اداره میراث فرهنگی استان البرز برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دست انجام دارد.
تخصیص بودجه 800 میلیون ریالی برای مرمت پل برغان
این مسئول افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این حوزه انجام شد، تخصیص بودجه‌ای مناسب برای اجرای طرح مرمت بود. وی ادامه داد: در حال حاضر این بودجه که حدود 800 میلیون ریال است تخصیص یافته و کار مرمت و بازسازی پل فوق با جدیت در حال پیگیری است. عبیدی در پاسخ به این پرسش که آیا شایعات توقف کار صحت دارد؟‌ گفت: در اواخر بهار و تابستان سال جاری ما شاهد بارش‌های باران خوبی در استان البرز و همچنین شهرستان ساوجبلاغ بودیم که این امر موجب افزایش آب رودخانه برغان و بالا آمدن سطح این رودخانه شد. معاون اداره میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: افزایش آب رودخانه فوق به عنوان یک مانع طبیعی در راه مرمت و بازسازی پل مطرح بود و گروه بر توقف موقت کار نظر داشتند که این نظر اصولی و کارشناسی به تصویب رسید. این مسئول تاکید کرد: بنابراین توقف کار مرمت پل برغان به صورت موقت و چند روزه بوده و علت آن نیز موانع طبیعی بود که خوشبختانه برطرف شده است. وی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر این پروژه با جدیت در دست انجام است و امیدواریم در تاریخ پیش‌بینی شده به پایان برسد.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود