27 اردیبهشت 1393
شماره خبر: 122067

گفتگو با مدیر کل امور مالیاتی اسنان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

گفتگو با مدیر کل امور مالیاتی اسنان البرز


غلام رضا مظلوم مدیر کل امور مالیاتی استان البرز: مالیات مهمترین ابزار برای ایجاد تعادل اقتصادی در کشور است.
بی گمان اهمیت و تاثیر مالیات در حیات و چرخه اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و همه اقتصاددانان دنیا بر این باورند که درآمدهای مالیاتی از مطمئن ترین درآمدهای دولت است.اما کشور ما از آن دسته کشورهایی نیست که ساختار اقتصادی آن بر محور درآمدهای مالیاتی استوار باشد، چرا که تاکنون درآمدهای نفتی تعیین کننده سرنوشت اقتصاد کشور بوده است. به صورت کلی مالیات مبلغی است که دولت بر اساس قانون و به منظور تقویت عمومی حکومت و تامین مخارج عام از اشخاص، شرکت ها و موسسات دریافت می کند. مالیات از مهمترین زیرساخت های اقتصادی است که در شفافیت مالی، رشد و توسعه پایدار، تامین عدالت اجتماعی از طریق توزیع مجدد درآمد و ثروت و تخصیص مجدد منابع نقش دارد. همچنین با اخذ مالیات عادلانه و واقعی می توان بر مشکلات مهم اجتماعی و اقتصادی دولت ها مانند: کسری بودجه، معضل بیکاری و کاهش سرمایه گذاری در بخش های تولیدی غلبه کرد. از این رو گفتگویی داریم با غلامرضا مظلوم مدیر کل سازمان امور مالیاتی استان البرز تا با استفاده از علم و آگاهی و تجربه دانشگاهی ایشان نکات بیشتری از تاثیرات مالیات و پرداخت آن توسط مودیان در اقتصاد کشور را جویا باشیم که با همدیگر می خوانیم:
چه عواملی نقش به سزایی در اقتصاد و مالیات دارند و ضعف نظام مالیات کشور ما به نظر شما چیست؟
سه عامل موجود درجامعه اقتصادی تورم، نفت و بودجه است که نقش بسزایی در اقتصاد و مالیات کشور دارند و مالیات علاوه بر اینکه باعث کاهش وابستگی به نفت و بودجه می شود با ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه ها در کنترل تورم، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و موجب شفافیت مالی در کشور می شود.علل و زمینه های ناکارآمدی سیستم مالیاتی کشور چهار عامل قوانین و مقررات مالیاتی، فرآیندهای مالیاتی، مودیان مالیاتی و منابع انسانی است که متاسفانه در کشور ما به علت ضعف نظام مالیاتی، نقش مالیات در اقتصاد مغفول مانده و بودجه و نفت در کشور به هم گره خورده اند و بیماری اقتصاد کشور برآمده از این پیوند است که با نظام مالیاتی قدرتمند می توان بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد.
چه تعریفی از تورم دارید؟
تورم افزایش نامتعارف قیمت ها است که باعث عدم رشد اقتصادی و آسیب پذیری اقتصاد خواهد شد و در نتیجه افزایش حجم پول در جامعه و کاهش ارزش پول را در پی خواهد داشت که از دغدغه های اصلی دولتمردان است. اما در لفظ ساده اقتصادی، افزایش سطح عمومی قیمت ها را تورم می گویند که به دنبال افزایش مصرف و تقاضا، قیمت ها در بازار صعود کرده و تورم به وجود می آید. وی از جمله عوامل ایجاد تورم را یکی نبود تعادل میان درآمدها و هزینه های دولت دانست که افزایش نقدینگی را در پی خواهد داشت و دیگری را رشد نامتعادل بخش های اقتصادی کشور که باعث ایجاد تورم می شود.
راه کنترل تورم چیست؟
سیاست پیشنهادی برای کنترل تورم نیز کنترل عرضه پول یا نقدینگی در اقتصاد است. مالیات مهمترین ابزاری است که می تواند باعث ایجاد تعادل اقتصادی در کشور شود که لازمه آن وجود نظام بسیار قدرتمند مالیاتی است. مالیات علاوه بر تامین درآمد پایدار برای کشور، ابزاری بسیار قوی برای کنترل اقتصاد کشور می باشد و می تواند مهمترین وسیله برای کنترل فعالیت های اقتصادی به خصوص فعالیت های زیرزمینی و واسطه ها باشد.
به

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود