5 آبان 1393
شماره خبر: 130765

تنگناهای اقتصادی بهانه مناسبی برای کندی پیشرفت پروژه قطارشهری کرج نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

تنگناهای اقتصادی بهانه مناسبی برای کندی پیشرفت پروژه قطارشهری کرج نیست


عضو خانه ملت با تاکید بر اینکه تحریم های اقتصادی و وضعیت نامناسب درآمدی مانع از تزریق به هنگام حمایت های مالی از سوی دولت و مدیریت شهری به پروژه متروی کرج شد، گفت: البته تنگناهای اقتصادی بهانه مناسبی برای کندی پیشرفت پروژه قطارشهری نیست و باید به فکر چاره مناسب باشیم.
عزیز اکبریان با حضور در بخش گفتگوی تلفنی سیمای مرکز البرز، در خصوص وضعیت قطارشهری کرج و مشکلات پیش روی اجرای این طرح مطالبی را عنوان کرد.
- مقرر بود بهره برداری از متروی کرج در سال 90 کلید بخورد. نحوه پیگیری ها و مهم ترین علل تاخیر در راه اندازی این طرح چگونه و چه بوده است؟
مترو امروز یکی از ساختارهای زیربنایی در همه کشورهاست که چند سالی است به لطف خدا این امکان در شهرهای بزرگ و کلانشهرهای ایران از جمله کرج کلید خورده یا به بهره برداری رسیده است. در این کلانشهر مطالعات احداث قطارشهری در چندین خط انجام گرفته که از جمله آن خط مترو شهید سلطانی و گلشهر است و ادامه آن به هشتگرد می رسد که هم اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته. خط دوم این طرح از میدان شهید سلطانی تا کمالشهر و از سمت جنوب تا ملارد است که بنا به دلایلی کار در این خط با وقفه مواجه شده. در ابتدا قرارداد این طرح به صورت ارزی بسته شده بود که با جابجایی قیمت دلار قرارداد مذکور دچار چالش شد. البته ما در آن برهه مسئولیت نمایندگی نداشتیم و نمی دانیم بر چه اساسی در مدیریت اول، قرارداد به صورت ارزی بسته شد اما در کنار این مشکلات، اندکی هم در تمدید قرارداد پیمانکار با مشکل مواجه شدیم. با پیگیری هایی که انجام گرفت قرارداد به صورت ریالی بسته شد. پس از آن میزان پیشرفت کار در مقطعی بسیار خوب بود. البته طبق قانون مصوب مجلس برای ساخت مترو در کلانشهرها باید 50 در صد از هزینه ها را دولت پرداخت کرده و 50 درصد را شهرداری تقبل کند. دولت تا قبل از شدت گرفتن تحریم ها یعنی حدود سال 90 به تعهداتش عمل کرد ولی شهرداری نتوانست به این قانون عمل کند و این سبب ایجاد وقفه ای در کار شد. برای مثال اگر دولت در سال 89 یا پس از آن، 100 میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده، 100 میلیارد هم شهرداری باید پرداخت می کرده ولی پرداخت این مبلغ در توان شهرداری نبوده. در این مدت شهرداری 10 یا 5 میلیارد پرداخت کرده و این عارضه ای شد که مقداری اجرای طرح را با مشکل مواجه کرد.
- اگر تا آن مقطع زمانی که اشاره می کنید شهرداری سهم خودش را پرداخت می کرد، طرح به نتیجه می رسید؟
بله اگر شهرداری سهمش را می داد قطعا این پروژه در همان مقطع به ثمرمی رسید.
- این ناشی از کوتاهی شهرداری بوده یا عدم توان این دستگاه؟
نه، شهرداری در آن زمان به راستی توان نداشت. طبق بررسی ای که ما انجام دادیم بودجه شهرداری کرج در آن زمان 150 میلیارد بوده است. در چنین شرایطی شهرداری چطور می توانسته 100 میلیارد به قطار شهری پرداخت کند؟! این امر شدنی نبوده و دولت هم می دانست که شهرداری توان این هزینه کرد را ندارد؛ ولی دولت سهم خودش را تا حدودی که می توانسته پرداخت کرده و با همین مبلغ کارهای خوبی شروع شد که از جمله آنها خرید امکانات و تجهیزات اولیه بود. بخصوص از زمانی که مهندس همتی به عنوان مدیرعامل سازمان در رأس مجموعه قرار گرفت با تغییرات بسیار خوبی مواجه شد به طوری که مترو ظرف دو سه سال اخیر به اندازه 5 سال پیشرفت کرد. همتی در طول مدت حضور خود بدون ادعا کار کرده و همیشه ما از ایشان خواسته ایم که گزارش عملکردتان را به شهروندان و مسئولان ارائه دهید. در این مدت در عین مشکلات عمیق مالی و محدودیت ها، کار بسیار بزرگی انجام گرفت و در ادامه این برنامه با مشکلات مالی دولت نیز مواجه شدیم. زمانی که دولت می توانست کمک کند یکباره به موضوع تحریم های سال 90 برخوردر کردیم و بودجه های عمرانی که در سال قبل از 91 به میزان 90 درصد پرداخت می شد یک دفعه به 12 درصد رسید. در میان طرح هایی که به این مشکلات گرفتار آمدند قطار شهری کرج، قطار شهری مشهد، بزرگراه همت و تاسیس بیمارستان هشتگرد هم قرار داشت. اکنون هم مسئله ای که ما پیگیر آن هستیم این است در شرایطی که دولت نمی تواند کمکی به قطارشهری بدهد، نباید این طرح به حال خود رها شود. به همین منظور جلساتی با استاندار و نمایندگان و مسئولین کرج گذاشته شد تا با اتخاذ تصمیماتی بتوانیم از بخشی از سرمایه های شهری به رونق این پروژه کمک کرده و امیدواریم با اقداماتی که در این خصوص انجام گرفته بتوانیم بخشی از این خط را در سال آینده به بهره برداری برسانیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود