جهاددانشگاهی البرز در ارائه نشستهای فرهنگی صاحب سبک است
سپیدارآنلاین: گروه گفتگو
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز با تبیین رویکردهای این واحد، ارائه سبک نوین در برگزاری نشستهای فرهنگی را از توانمندیهای این واحد برشمرد.
احمدرضا فیروزی یکی از رویکردهای فرهنگی جهاد دانشگاهی را تعمیق اندیشه و معرفت در میان دانشجویان اعلام کرد و گفت: تلاش کردهایم با ارائه برنامههای فاخر و متفاوت، نظیر سلسله نشستهای «من، دیگری، معنا»، «تبیین افکار و احوال ما» و «تبیین معرفت و معنویت» در این راستا گام برداریم. وی پاسخگوی سوالات مهر در خصوص اجرای برنامه های فرهنگی در جهاددانشگاهی البرز شد.
* جهاددانشگاهی البرز چگونه توانسته است در ارائه نشستهای فرهنگی صاحب سبک شود؟
ارائه سبک نوین در برگزاری نشستهای فرهنگی ویژهی دانشجویان از توانمندیهای حوزهی فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز است برگزاری نشستها به صورت مستمر و سلسلهای، ارائه موضوعات نوین و متناسب با نیازهای جامعه هدف و مخاطب مداری از جمله ویژگیهای نشست های فرهنگی ارائه شده از سوی این واحد است که باعث شده در این زمینه صاحب سبک مشخصی شویم. یکی دیگر از محورهای فرهنگی جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی تلاش برای ایفای نقش اشتغال دانشبنیان و رشد فردی توسط دانشآموختگان است جهاد دانشگاهی بر اساس تجارب ارزشمندی که طی سه دهه گذشته در تعامل با دانشجویان و دانشگاهیان داشته است الگوی نوینی را در حوزه فرهنگی کشور ارائه کرده است که به الگوی هفت شهر شایستگی معروف شده است.
* الگوی «هفت شهر شایستگی» چگونه الگویی است؟
هفت شهر شایستگی عنوانی برگرفته از الگوی فارغ التحصیل شایسته در نظام آموزش عالی است که در جهاد دانشگاهی تدوین شده و در آن، بر اساس تعالیم دینی، برای یک دانشآموخته دانشگاه، هفت نقش اصلی مطرح شده است. منظور از این نقشهای هفتگانه، موقعیت های خاصی هستند که یک دانشآموخته دانشگاهی، در زندگی فردی و اجتماعی خود در آنها قرار می گیرد و در صورتی که بتواند وظایف خود را در آن موقعیت و در نقشی که بر عهده دارد، به بهترین نحو انجام دهد، قابلیت، ظرفیت، توانمندی و شایستگی خود را اثبات می کند. در جهاد دانشگاهی در سالهای اخیر مبنا بر این قرار گرفته است که برنامههای فرهنگی به گونهای مدیریت شود که دانشجویان به صورت متوازن در هفت نقش مذکور به ایفای نقش بپردازند. نقش عبادی و مناسک، نقش رشد فردی، نقش اخلاق اجتماعی، نقش اشتغال دانشبنیان، نقش خانواده، نقش اجتماعی سیاسی و نقش محیط زیست به عنوان نقشهای هفت شهر شایستگی تعریف شدهاند.
* جهاددانشگاهی در خصوص اشتغال و رشد فردی دانشجو چه فعالیت های انجام می دهد؟
نقش اشتغال دانشبنیان و رشد فردی به عنوان نقشهای اصلی و محوری در این واحد در نظر گرفته شده است که متناسب با امکانات، ظرفیتها و نیازهای دانشجویان، برنامههایی در گستره دانشگاهی و ملی طراحی شود. یکی از مهمترین برنامههایی که در همین زمینه اجرایی شده است جشنواره ملی نوآوریهای فرهنگی دانشجویان «از باران تا رویش» است که سال گذشته با محوریت کارآفرینی فرهنگی و با فراخوان در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد و الگوهای بسیار خوبی در حوزه کارآفرینی فرهنگی در سطح دانشجویان به جامعه معرفی شدند. طراحی جشنوارهها، کارگاهها، نمایشگاهها و نشستهای گوناگون از سوی دانشجویان مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج نیز در راستای ایفای دو نقش مذکور توسط این دانشجویان بودهاست.
* کار در حوزه فرهنگی با چه مشکلات و سختی های همراه است؟
فعالیت در حوزه فرهنگی در عین سادگی، دشواریها و پیچیدگیهای زیادی دارد؛ چرا که ما با جوانان و دانشجویانی مواجهایم که با وجود خلوص و پاکی که دارند بعضاً مثل ما نمیاندیشند و متولیان فرهنگی نیز عموماً درک درست و جامعی از نیازها و سلایق آنان ندارند که این موضوع باعث ایجاد گسستهایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه شدهاست.
* همدلی و همزبانی در حوزه فرهنگ ضرورری است در این زمینه چه نظری دارید؟
بله درست است؛ همدلی و همزبانی متولیان فرهنگی و دانشجویان ضروری است متولیان فرهنگی برای این که به اهداف ترسیم شده خود در برنامههای فرهنگی برسند باید با جوانان و دانشجویان همدل و همزبان شوند؛ چرا که اقدامات سلبی در حوزه فرهنگی فقط فاصلهها را بیشتر میکند و در بیشتر موارد نیز با واکنش منفی آنان روبرو میشود. ما در دنیایی زندگی میکنیم که جوانان با درگاهها و جاذبههای متنوعی مواجهاند که بخش مهمی از آنها نیز ممکن است با سعادت دنیوی و اخروی آنها در تضاد باشد و صرفاً ظاهر بزرگ کردهای دارند و اندکی کمتوجهی و کجسلیقگی متولیان فرهنگی برای راندن آنان به سمت این جاذبهها کفایت میکند.
* متولیان فرهنگ در استان البرز همدل و همزبان هستند؟
متولیان فرهنگی علاوه بر این که باید با مخاطبان هدف خود همدل و همزبان شوند این همدلی و همزبانی با همکاران خود نیز باید داشته باشند ولی در استان البرز متأسفانه از این همدلی چندان سراغی نمیتوان گرفت و مسئولان فرهنگی عموماً از هم بیگانهاند. افراط و تفریط در حوزه فرهنگی بسیار خطرناک است و ضرورت دارد سیاستگذاران فرهنگی مراقبت لازم را در استفاده از شیوههای فرهنگی داشته باشند. تجربه اقدامات سلبی در بخش دانشجویی که به افراط یا تفریط نزدیک بودهاست معمولاً منجر به این شده است که دانشجویان از آلترناتیوهایی در حوزه فرهنگی استفاده کنند که مدیریت و کنترل آنها از دست دانشگاه خارج بوده است و به گونهای به خودمدیریتی در دانشجویان رسیده است. عرصههای فرهنگی نوعی جهاد در راه خداست و قطعاً هدف اصلی همه ما باید رضای خداوند و خدمت به جامعه باشد ولی متأسفانه در بسیاری از برنامههای فرهنگی این هدف مغفول مانده است و در نتیجة آن به جایی رسیدهایم که هر سازمانی به دنبال پیاده کردن برنامههای خود بدون توجه به منافع مشترک حاصل از همکاری مشترک است.
منبع مهر