28 مهر 1394
شماره خبر: 151352

ورزش بیلیارد راه خود را پیدا کرده است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ورزش بیلیارد راه خود را پیدا کرده است


رییس هیئت بولینگ و بیلیارد استان البرز با اشاره به اینکه ورزش بیلیارد راه خود را پیدا کرده است، گفت: مردم بیلیارد را به عنوان یک ورزش مدال آور و جدی پذیرفته اند.
همواره از ورزش بیلیارد به‌عنوان یک سرگرمی و یک بازی برای اعیان و افراد متمول یادشده است. این ورزش در سال‌های متمادی با این نگرش در کشور توسعه‌یافته است و تا همین چند سال پیش خیلی‌ها آن را به‌عنوان ورزشی مدال‌آور قبول نداشتند و ظرفیت‌های مغفول مانده آن را نمی‌دیدند. بااین‌حال و با ایجاد فدراسیون بولینگ و بیلیارد در ایران و در ابتدای دهه هشتاد تلاش‌ها به سمت ورزشی‌تر کردن بیلیارد رفت و امروز به نظر می‌رسد این ورزش در حال تبدیل‌شدن به یک ورزش مدال‌آور قابل اعتناست. برگزاری مسابقات جهانی و آسیایی و تنوع و تعداد بالای مدال‌های توزیع‌شده در آن نیز انگیزه‌ای دوچندان در فعالان آن ایجاد کرده تا در این رشته ورزشی انرژی و توانی مضاعف را صرف کنند. در این میان از البرز به‌عنوان یکی از مهدهای اصلی این ورزش یاد می‌شود و تعدد باشگاه‌های بیلیارد در این استان موجب شده است شاهد رونق این ورزش و فعالیت جمع کثیری از جوانان به این ورزش باشیم. علی کربلایی رییس هیئت بولینگ و بیلیارد استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر از تغییر رویکرد مردم و رسانه‌ها به این ورزش و جایگاه کنونی آن در میان نسل جوان البرز سخن به میان آورده است که در ادامه می‌خوانید.
استقبال مردم از این ورزش به چه میزان است؟
به نظرم این ورزش طرفداران زیادی در میان اقشار مختلف مردم دارد و این روزها دیگر نمی‌توان آن را محدود به قشر خاصی دانست.
اگر در گذشته‌ای نه‌چندان دور این ورزش را منسوب به عده‌ای خاص و طبقه‌ای مشخص از جامعه می‌دانستند اما امروز این ورزش به‌مانند دیگر ورزش‌ها در دایره انتخاب هرکسی می‌تواند باشد و افراد در سنین مختلف می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.
جایگاه این ورزش در استان البرز چگونه است؟
به‌واقع کرج و استان البرز یکی از فعال‌ترین مناطق کشور در این ورزش محسوب می‌شود. در اوایل دهه هشتاد کرج با موج فزاینده‌ای از باشگاه‌های بیلیارد روبرو شد اما پس از دوره‌ای این روند افول کرد و به سطحی واقعی رسید. به نظرم بیلیارد در کلان‌شهر کرج رونق خوبی دارد و می توان از این شهر در زمره مناطقی یادکرد که این ورزش در آن فعال است.
*زمانی ذهنیت مردم در مورد بیلیارد خیلی مبهم بود و تصور عوام این بود که این ورزش برای قشری خاص و طبقه‌ای ویژه از جامعه است، چگونه این تغییر ماهیت شکل گرفت؟
فکر می‌کنم رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون کمک شایانی در این خصوص داشتند، پخش تصاویر این بازی و نمایش مسابقات آسیایی و جهانی کم‌کم مردم را به این نتیجه رساند که بیلیارد بیش از آن‌که یک سرگرمی باشد یک ورزش مدال‌آور و توام با رقابت هیجان است و همین نگاه آن را به جلو هدایت کرد تا به سمت دیده شدن گام بردارد. البته در ابتدای کار این خود رسانه‌ها بودند که پذیرفتند بیلیارد یک ورزش است و سپس آن را به مخاطب منتقل کردند.
*به‌عنوان فردی که سال‌هاست هدایت این ورزش را در کرج و البرز بر عهده‌دارید شرایط کنونی این ورزش را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم بیلیارد راه خود را پیداکرده است و نگاه‌ها به آن به‌مانند دیگر رشته‌های ورزشی است. افراد در سنین مختلف و نه از قشری خاص جذب آن می‌شوند و ما به‌مانند دیگر ورزش‌ها کلاس‌های مربیگری و داوری و مسابقات انتخابی برگزار می‌کنیم و اعزام‌هایی را به مسابقات کشوری و انتخابی گروه ملی داریم.
*جایگاه حضور بانوان در این رویکرد جدید چیست؟
خوشبختانه در این خصوص هم بانوان حضوری اثرگذار دارند و بخشی قابل‌توجه از ظرفیت‌های موجود در البرز به آن‌ها اختصاص‌یافته است.
*اشاره‌ای هم به جایگاه البرز در بیلیارد کشور داشته باشید؟
البرز از مناطق پررونق بیلیارد محسوب می‌شود. ما در سال‌های اخیر در گروه‌های ملی نماینده داشته‌ایم و در مسابقات کشوری همواره جزو گروه‌های اول تا سوم بوده‌ایم و به اعتراف مسئولان فدراسیون کشور البرز یکی از ستون‌های این ورزش در کشور محسوب می‌شویم. در آخرین اعلام فدراسیون کشور هم البرز رتبه سوم کشور را داشته است و در سه سال اخیر این جایگاه تکرار شده است. از دیگر سو ما با داشتن نزدیک به ۴۰ باشگاه بیلیارد فعال یکی از مناطق پررونق کشور هستیم و جمع زیادی از جوانان را به این ورزش جلب کرده‌ایم.
*این حضور موفق در سال ۹۴ هم تکرار شده است؟
خوشبختانه در سال ۹۴ ما بهترین عملکرد خود را در این سال‌ها به ثبت رسانده‌ایم به‌گونه‌ای که در رتبه‌بندی آقایان و بانوان کشور مقام اول را کسب کرده‌ایم و در رده جوانان سومی کشور را به دست آورده‌ایم. امیر سرخوش به‌عنوان یک پدیده در بیلیارد مطرح‌شده است و هرسال با کسب تجربه خود را به بهترین‌های این ورزش در دنیا نزدیک می‌کند. وی عناوین ارزشمند بین‌المللی زیادی در کارنامه دارد و در آخرین مورد توانست عنوان نخست غرب آسیا را کسب کند.
*از بولینگ هم بگویید، به نظرمی رسد به‌مانند بیلیارد رشد نداشته است؟
شرایط این ورزش و امکانات مربوط به آن به‌گونه‌ای است که امکاناتی خاص را می‌طلبد، ما در البرز تنها یک باشگاه بولینگ داشتیم که آن‌هم تعطیل‌شده است و در حال حاضر فعالیتی در این ورزش نداریم.
*صحبت پایانی شما؟
خوشحالم که بیلیارد وجه ورزشی خود را بر دیگر ابعادش قالب کرده است و امروز در نزد خانواده‌ها به‌عنوان یک ورزش سالم موردتوجه است. کمتر کسی امروز نگاهی منفی و تردیدآمیز به بیلیارد دارد و این رویکرد می‌تواند ایران را در آینده به کشوری مدعی مدال‌آور تبدیل کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود