15 دی 1394
شماره خبر: 155959

اشغال سفارت عربستان معادلات سوریه را به ضرر ایران خواهد کرد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

اشغال سفارت عربستان معادلات سوریه را به ضرر ایران خواهد کرد


نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با بیان اینکه غرب فرمول ایران در سوریه مبنی بر ماندن اسد و حل سیاسی مشکل سوریه را پذیرفته بود،گفت: ولی با اقدام به اشغال سفارت عربستان ورق برگشت و معادلات سوریه به ضرر ایران رقم خواهد خورد.
علی خرم ضمن اشاره به اینکه عربستان از توافق هسته‌ای خشنود نبود، گفت: به همین دلیل قبل از حصول توافق و پس از آن عربستان تلاش کرد تا این کار به نتیجه نرسد و رابطه ایران و غرب به سمت بهبودی سوق پیدا نکند تا موقعیت خود، ترکیه و اسرائیل به خطر نیافتد. وی افزود: اما در هر حال و علی رغم تلاش‌های عربستان، ترکیه و اسرائیل توافق هسته‌ای با فشارهای آمریکا جلو رفت و به نتیجه رسید.
توافق هسته‌ای جایگاه منطقه‌ای عربستان را به خطر انداخت
این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: عربستان که با حصول توافق هسته‌ای از جایگاه منطقه‌ای خود نگران بود تلاش کرد تا روابط ایران و غرب حداقل در خارج از مسائل هسته‌ای به سمت بهبودی پیش نرود و از همه جهات به این امر اقدام کردند که البته با کوتاهی‌های ایران روابط ما با اروپا و آمریکا آنگونه که باید گسترش پیدا نکرد. وی تصریح کرد: اما عربستان از موضوع هسته‌ای در مسائل منطقه‌ای به نفع خود سوء استفاده کرد و ضمن دخالت در یمن با توجه به اینکه نفوذ خود در عراق را از دست داده بود، سعی کرد در سوریه دخالت بیشتری کند و بشار اسد را از قدرت برکنار کند. نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های عربستان معادلات سوریه آن طور که مورد نظر این کشور بود پیش نرفت، گفت: با اقدامات زمینی ایران و اقدامات هوایی روسیه معادلات سوریه به نفع ایران و به ضرر عربستان، ترکیه و اسرائیل رقم خورد. خرم بر تمایل آمریکا و اروپا بر حل مساله سوریه با حضور ایران و عربستان تاکید کرد و افزود: عربستان که در یمن دچار فرسایش شده بود و با ارتکاب به جرایم جنگی سر و صدای زیادی به راه انداخته بود احساس کرد که تمامی معادلات خاورمیانه به ضررش در حال رقم خوردن است؛ به همین دلیل سعی کرد قواعد و شکل بازی را به هم بزند و آن را تغییر دهد.
عربستان روانشناسی احساسی ایران را می‌دانست
این کارشناس مسائل بین الملل از خوانش روانشناسی ایرانیان توسط عربستان گفت و اظهار کرد: عربستان روانشناسی ایران در برخوردهای احساسی با سفارت خانه‌های کشورهای مختلف را می‌دانست و از اقدام به اشغال سفارت کشورهایی چون آمریکا و انگلیس اطلاع داشت.
اگر سفارت اشغال نشده بود می‌توانستیم عربستان را به کشتار دسته جمعی محکوم کنیم
وی افزود: زمانی که بحث اعدام شیخ نمر به همراه 46 نفر دیگر به وجود آمد این موضوع را می‌شد در چارچوب قواعد بین المللی مبنی بر اقدام به کشتار دسته جمعی و ژنوساید پیگری کرد و تردیدی وجود نداشت که اگر سفارت اشغال نشده بود جامعه بین‌المللی قطعا عربستان را مورد بازخواست قرار می‌داد. خرم با بیان اینکه ایران خیلی بهتر و از طریق جامعه بین المللی می‌توانست اعدام شیخ نمر را پیگیری کند، خاطرنشان کرد: اما عربستان روانشناسی ما را خوانده بود و می‌دانست کافی است چنین حالتی به وجود آید تا ما واکنشی نادرست انجام دهیم. وی یادآورشد: بهترین خدمتی که می‌شد به عربستان کرد اشغال سفارت این کشور بود زیرا در حال حاضر اولا پیگیری اعدام 47 نفر به سبک داعش و گردن زدن بدون هیچ سند محکومیتی توسط دادگاه‌های بین‌المللی با وجود اشغال سفارت به فراموشی سپرده شد و دوم اینکه دست ما برای برجسته کردن اعدام شیخ نمر و بازخواست بین‌المللی از عربستان نیز به همین سرنوشت دچار شد.
ایران در دام عربستان افتاد/همه چیز از قبل طراحی شده بود
این کارشناس بین الملل به تبلیغات عربستان برای انزوای بیش از پیش ایران اشاره کرد و گفت: شبکه العربیه حتی از چند هفته قبل کارشناسانی را به برنامه‌های خود دعوت می‌کرد که نه تنها طرفدار قطع روابط عربستان با ایران بودند بلکه خواستار تعمیم آن به همه کشورهای عربی منطقه می‌شدند. خرم با بیان اینکه عربستان در معادلات منطقه‌ای در مقابل ایران کم آورده بود تاکید کرد: اما در این جریان ایران به دام افتاد؛ دامی که عربستان را در مسائل یمن و سوریه مجددا احیا کرد و دست بالای ایران و روسیه در پیشبرد مسائل روسیه را کنار زد. نماینده پیشین ایران در سازمان ملل افزود: اروپا و آمریکا در روند پذیرش فرمول ایران مبنی بر حفظ اسد و حل سیاسی معضل سوریه قرار داشتند اما با این اتفاق عربستان تمام غرب را پشت سر خود قرار داد. وی به اقدامات آتی عربستان در پیشبرد مسائل منطقه براساس منافع خود اشاره کرد و گفت: با این اشتباهی که در ایران انجام شد و بازی برده‌ای که به باخت تبدیل شد؛ همه عوامل مثبت به نفع ایران منفی شد و از این به بعد عربستان تلاش خواهد کرد تا ایران را از نظر سیاسی در منطقه منزوی جلوه دهد. خرم افزود: عربستان زین پس به گونه‌ای القا خواهد کرد که دارای قدرت زیادی است و باید به این قدرت در خاورمیانه توجه شود و نظرش در مسائل یمن و سوریه بیش از پیش اعمال شود. وی اعلام کرد: تا یک هفته پیش همه چیز در منطقه به نفع ایران بود ولی با این اتفاق ورق برگشت و همه چیز برعکس و به ضرر ایران شد. این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ نمی‌داد کشورهای اروپایی به هیچ وجه از اعدام همزمان 47 نفر نمی‌گذشتند و مایل بودند عربستان را به جرم جنایت جنگی و ژنوساید تحت تعقیب قرار دهند ولی ایران همه اینها را به هم ریخت. خرم ضمن اشاره به خوشحالی برخی از افراد در داخل کشور از اشغال سفارت عربستان تاکید کرد: عربستان این صحنه را از قبل طراحی کرده بود و اکنون با موفقیت در این طرح، طرح‌های دیگر خود را نیز شکل خواهد داد. وی در ادامه گفت: از مسئولین امر انتظار می‌رفت تا آنقدر تبحر داشته باشند که تحولات احتمالی را در احاطه خود بگیرند و اجازه ندهند سفارت عربستان در تهران به آتش کشیده شود. وی در پاسخ به اینکه با توجه به روند رو به بهبود روابط ایران و عربستان چقدر احتمال دارد اعدام شیخ نمر بدون اطلاع وزارت خارجه عربستان صورت گرفته باشد، تصریح کرد: این احتمال وجود ندارد؛ چرا که در عربستان تمام امور به طور هماهنگ و زیر نظر ولیعهد انجام می‌گیرد پس امکان ندارد وزارت خارجه از اعدام شیخ نمر بی‌اطلاع بوده باشد.خرم در ادامه با بیان اینکه تلاش روسیه و آمریکا بر این بود که روابط ایران و روسیه را بهبود بخشند تا مساله سوریه حل شود افزود: این تغییر رفتار عربستان در قبال ایران را می‌توان از این جهت تحلیل کرد که عربستان می‌خواست پایبندی خود به معادلات بین المللی را نشان دهد و برای نقض آن احتیاج داشت که ایران این روند را به هم بریزد که ایران نیز این کار را کرد. نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه تعارض ایران و عربستان تا کجا ادامه خواهد داشت و چقدر تعمیق می‌یابد، گفت: در هر حال اکنون عربستان بر موج سوار شده است و تا آنجایی که بتواند به پیش می‌رود و حل این تعارض به میانجیگری قدرت‌هایی چون آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا بستگی دارد. خرم در پایان تصرح کرد: ایران باید در ادامه مواظب باشد تا همه دستاوردهای خود در منطقه را از دست ندهد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود