12 بهمن 1394
شماره خبر: 157773

مهارت‌محوری و کارآفرینی رسالت دانشکده سما کرج است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

مهارت‌محوری و کارآفرینی رسالت دانشکده سما کرج است


رئیس مرکز سمای کرج گفت: 70 درصد دانش¬آموختگان سما جذب بازارکار می شوند.
حسین ملهم اظهار کرد: هم اکنون چهارهزار و 200 دانشجو در 12 رشته تحصیلی از جمله معماری، حسابداری، تربیت بدنی، کامپیوتر، مکانیک، الکتروتکنیک و... در دانشکده فنی و حرفه‌ای سمای کرج در مقطع کاردانی در حال تحصیل هستند. وی با اشاره به نسبت میان دانشجویان پسر و دختر این دانشکده، افزود: دراین دانشکده هزارو 500دانشجوی دختر و دوهزار و 700 دانشجوی پسر درحال تحصیل هستند.
ملهم ادامه داد: این دانشجویان برای ارتقای دانش و مهارت خود از تجربه و اندوخته¬های علمی 30 عضو هیات علمی و 200 استاد مدعو استفاده می¬کنند. این مسئول با بیان این‌که امکانات و زیرساخت¬های لازم برای پذیرش تعداد بیشتر دانشجو در این دانشکده وجود دارد، اضافه کرد: با در نظرگرفتن امکانات کمی و کیفی¬، کادر آموزشی، تجهیزات و زیرساخت¬های فیزیکی موجود، پنج هزار دانشجو می¬توانند دراین دانشکده بدون هیچ مشکلی تحصیل کنند. ملهم ادامه داد: با توجه به مهارت محور بودن رشته¬های ارائه شده دراین دانشکده هر سال شاهد افزایش تعداد متقاضیان ثبت نام برای تحصیل دراین مرکز آموزشی هستیم.
نگران کاهش تعداد دانشجویان دانشکده سما نیستیم
رئیس دانشکده سمای کرج گفت : کیفیت و کمیت آموزش در دانشکده فنی و حرفه¬ای سما به قدری بالا است که علی‌رغم وجود آموزشکده¬های فنی و حرفه¬ای دولتی و حداقل 30 مرکز علمی کاربردی در استان البرز، تعداد دانشجویان این دانشکده نه تنها کم نمی¬شود بلکه هرترم شاهد افزایش آمارثبت‌نامی¬ها هستیم.
وی اضافه کرد: مسئولان دانشکده سمای کرج به هیچ وجه نگران ثبات تعداد دانشجویان خود نیستند چون می¬دانند درمیان مراکز آموزشی مهارت محور استان این دانشکده حرف اول را می¬زند.
ملهم توضیح داد: بدون اغراق می¬توان گفت امکانات و زیرساخت¬های آموزشی دانشکده سمای کرج از امکانات بیشتر مراکز علمی کاربردی در استان بهتر و مجهزتر است و همین باعث شده مسئولان این دانشکده با دغدغه کاهش تعداد دانشجو بیگانه باشند.
مقطع کاردانی تربیت بدنی در استان البرز تنها در دانشکده سما تدریس می شود
این مسئول درادامه با اشاره به منحصر به فرد بودن برخی رشته¬های ارائه شده دراین دانشکده گفت: رشته تربیت¬بدنی یکی از رشته¬هایی است که هم در میان دختران و هم پسران خواهان زیادی دارد. این رشته درحال حاضر تنها در دانشکده سمای کرج تدریس می¬شود که همین امر باعث مراجعه بیش از ظرفیت متقاضیان برای ثبت نام در این رشته شده است. ملهم در ادامه صحبتهای خود به برخی از امکانات دانشکده سما کرج اشاره کرد و گفت: این دانشکده دارای یک کتابخانه مجهز با حدود 24 هزار جلد کتاب به روز است. رییس دانشکده سمای کرج ادامه داد: علاوه بر این دانشکده دارای دو مرکز فعال می باشد و به 9 سایت کامپیوتر و 30 آزمایشگاه و کارگاه نیز مجهز است که به جرئت می¬توان گفت این امکانات در میان مراکز مهارت محور البرز سرآمد است.
امکانات و تجهیزات دانشکده سما افزایش می‌یابد
وی توضیح داد: توسعه فضای مورد نیاز برای دانشجویان رشته تربیت بدنی، تجهیز و گسترش کارگاه های موجود، راه¬اندازی سیستم اتوماسیون اداری، ایجاد شرکت های دانش بنیان، توسعه زیرساخت¬های شبکه اینترنتی، تجاری سازی طرح های پژوهشی از جمله طرح های در دست اقدام توسط مسئولان این دانشکده است و توسط دکتر میرزا ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز سیاستگذاری شده که بخشی از آنها تا پایان سال و بخشی دیگر نیز در آینده ای نزدیک اجرایی می شوند.
دانشکده سما، مرکزی مهارت محور است
ملهم در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر مهارت¬محوری رشته¬های این دانشکده گفت : مهمترین رسالت این دانشکده پرورش افرادی است که با مهارت کسب شده بتوانند کارآفرینی موفق در سطح استان البرز باشند. وی اضافه کرد: دانشجویان این دانشکده با گذراندن واحدهای تئوری و تاکید بر واحدهای عملی بعد از دو سال می¬توانند به راحتی جذب بازار کار شوند و یا خود اقدام به کارآفرینی کنند. این مسئول توضیح داد: ارتقای سطح مهارت و تجربه دانشجویان از مهمترین اهداف این دانشکده است؛ چرا که امروز کشور به کسانی احتیاج دارد که در محیط واقعی کار بتوانند اندوخته¬های خود را عملی کنند.
70 درصد دانشجویان دانشکده سما جذب بازار کار می شوند
رییس دانشکده سمای کرج ادامه داد: آمار به دست آمده از وضعیت اشتغال فارغ¬التحصیلان این دانشکده نشان می¬دهد بیش از 70 درصد دانشجویان این مرکز درحین تحصیل و یا پس از فارغ-التحصیلی جذب بازار کار می شوند. وی گفت: درشرایط فعلی که بیکاری دانش¬آموختگان به یکی از دغدغه¬های اصلی خانواده¬ها تبدیل شده اشتغال 70 درصد فارغ¬التحصیلان این دانشکده می¬تواند نور امید را در دل جویندگان کار زنده کند.
چگونه در دانشکده سما ثبت نام کنیم؟
وی در ادامه به نحوه ثبت¬نام متقاضیان برای تحصیل در این دانشکده اشاره کرده و اضافه کرد: این دانشکده هر سال برای پذیرش دانشجو در دو ورودی مهر و بهمن ثبت نام میکند که ثبت نام ورودی های مهر درشهریور ماه و ورودی های بهمن نیزاواسط دی ماه انجام می شود.
ملهم توضیح داد: متقاضیان در زمان تعیین شده برای ثبت¬نام می¬توانندبه سایت www.azmoon.org مراجعه کنند وپس از خرید کارت اینترنتی، مدارک مورد نیاز را تهیه و فرایند ثبت نام را انجام دهند و پس از آن منتظر اعلام نتایج باشند.
810 دانش آموز درمدارس سما تحصیل می کنند
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به فعالیت مدارس ویژه سما در البرز نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر شش مدرسه سما (سه دخترانه، سه پسرانه) با 810 دانش¬آموز در مقاطع ابتدایی، دبیرستان دوره اول و دبیرستان دوره دوم درکرج فعالیت دارند.
دبیر شورای سیاست گذاری سما دراستان البرز ادامه داد: اکثر این مدارس درناحیه 3 آموزش و پرورش متمرکز شده اند و به صورت ویژه به دانش آموزان خدمات¬رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که این مدارس در سازمان مرکزی سما ردیف بودجه¬های جداگانه¬ای دارند و با توجه به استفاده از امکانات دانشکده سما از لحاظ امکانات و زیرساخت های آموزشی قابل مقایسه با سایر مدارس غیرانتفاعی نیستند.
عملکرد کادرآموزشی مدارس سما به طور مستمرارزیابی می شود
وی در خصوص توان علمی معلمان این مدارس توضیح داد: تدریس در مدارس سما به عنوان یک رزومه کاری خوب برای معلمان استان تلقی می¬شود چرا که کسانی عهده دار تدریس در مدارس سما می¬شوند از لحاظ علمی، مهارتی و اخلاقی از دبیران برجسته استان البرز بوده و به طور مستمر از طریق کارگروه مشخص شده در طول سال مورد ارزیابی قرار می گیرند.
فضای رقابتی برای ثبت نام درمدارس سما
این مسئول گفت: انجام طرح های آموزشی، پژوهشی و فوق برنامه در این مدارس باعث می¬شود دانش آموزان از لحاظ دانشی و بینشی از هم سن و سال های خود چند قدم جلوتر باشند.
دبیر شورای سیاست¬گذاری سما در استان البرز اضافه کرد: با توجه به امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، مجموعه سما درصدد برگزاری دوره هایی تابستانی با محوریت مهارت¬آموزی و کسب کار در طول دوران فراغت دانش¬آموزان استان می¬باشد که والدین می‌توانند نهایت بهر برداری را برای اوقات فراغت فرزندان عزیز خود داشته باشند. وی ادامه داد: از آنجایی که ظرفیت پذیرش در مدارس سما محدود است دانش آموزانی موفق به ثبت نام دراین مدارس می شوند که از سطح علمی بالاتری نسبت به سایرمتقاضیان برخوردارهستند. ملهم گفت: مسئولان این مدارس در زمان ثبت¬نام دو معیار علمی و اخلاقی دانش¬آموزان را مبنایی برای ثبت‌نام دانش اموزان قرار می دهند.
آموختن مهارت‌های زندگی یک از مهمترین برنامه‌های مدارس است
این مسئول ادامه داد: هر چند قبولی درکنکور یکی از اهداف کادر آموزشی مدارس سما است ولی آنچه از ورود دانش¬آموزان به دانشگاه بیشتر اهمیت دارد این است که دانش¬آموزان بتوانند در طول سال های تحصیل خود با مهارت های زندگی آشنا شوند و در کنار معدل خوب با توانایی حل مساله و روش زندگی درست آشنا شوند. وی در پایان گفت: بدون شک دانش¬آموزانی که از مدارس سما وارد دانشگاه می شوند افرادی هستند که درکنار درس به ابعاد دیگر زندگی خود نیز توجه می¬کنند و می¬توانند افرادی مفید و کارآمد برای جامعه باشند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود