21 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162698

یکی از اهدف جشنواره تئاتر تک طنز البرز، آشتی دادن مردم با تئاتر است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

یکی از اهدف جشنواره تئاتر تک طنز البرز، آشتی دادن مردم با تئاتر است


این روزها کم کم به برگزاری جشنواره تک طنز البرز نزدیک می شویم و گروههای نمایشی سخت درگیر تمرین و درحال آماده شدن برای بازبینی هستند.
این روزها کم کم به برگزاری جشنواره تک طنز البرز نزدیک می شویم و گروههای نمایشی سخت درگیر تمرین و درحال آماده شدن برای بازبینی هستند.کارگردانان گروهها خیلی خوب می دانند که چند روزی بیشتر به بازبینی جشنواره نمانده است و درتلاش اند تا با درنظر گرفتن زمان و توانمندی خود بهترین اجرای خود را برای بالاترین کیفیت بازبینی آماده کنند.ازطرفی ستاد جشنواره نیز در تکاپوی برطرف کردن مشکلات و همراهی کردن با گروهاست.با این مقدمه گفتگویی با حسین بهزادی دبیر جشنواره تک طنز البرز و معاونت فرهنگی حوزه هنری البرز ترتیب داده ایم تا بیشتر از کم و کیف مقدمات برگزاری جشنواره تک طنز مطلع شویم.ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که جشنواره تک بعد از سالها وقفه قرار است خرداد ماه امسال در استان البرز برگزار شود پس یقیناً این اتفاق مهم هنری هم برای حوزه هنری و هم برای اهالی تئاتر البرز از اهمیت بالایی برخوردار است.چراکه حفظ و صیانت از آن به نوعی بازگشت هویت مجدد به تئاتر البرز می باشد.و نکته حایز اهمیت دیگر این که قرار است سال آینده مدل ملی آن در سطحی وسیع تر در استان البرز برگزار شود.
وضعیت گروهها ی نمایشی که متنشان در جشنواره تک طنز پذیرفته شده در چه حال است و اینکه آیا مهلت بازبینی تمدید خواهد شد؟
گروهها در چند پلاتوی کرج درحال تمرین هستند و به برگزاری جشنواره هم داریم نزدیک می شویم.این هفته کارشناسان حوزه هنری در حال بررسی وضعیت گروههای درحال تمرین هستند.ما برنامه ای برای به تعویق انداختن تاریخ بازبینی جشنواره نداریم.منتها این به این معنا نیست که اگر گروههای تئاتری به زمان بیشتری برای تمرین نیاز داشته باشندما نتوانیم فرصت بیشتری به آنها بدهیم.طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و طبق گاه شمار جشنواره بیست و پنجم وبیست و ششم اردیبهشت موعد بازبینی است. هیات بازبین در آن تاریخ آمادگی دارند آثار را مورد بازبینی قرار بدهند وداوری کنند.اما اگر طبق نظر کارشناسان تئاتر حوزه هنری برخی گروهها نیاز به یک یا دو روز فرصت برای بهتر شدن کارها داشته باشند این زمان را ما در اختیار آنها قرار خواهیم داد .
آیا امکانش هست اسامی داوران بازبینی را اعلام بفرمایید ؟
اجازه بدهید نام نبرم ولی داوران مشخص شده اند و قرار بازبینی را هم با آنها گذاشته ایم.هیات بازبین را دو نفر از هنرمندان خوب تئاتر کشور و یک نفر از هنرمندان تئاتر استان البرز تشکیل می دهند.
آیا مکانهای بازبینی مشخص شده است ؟
قرار ما این هست که این اتفاق در مجموعه تئاترشهر کرج بیافتد باتوجه به لطف ویژه ای که مجموعه اداره کل ارشاد استان البرز و شخص آقای حسینی کاشانی و هم آقای شریفی به ما داشتند. همچنین مسئول مجموعه تئاتر شهر آقای سرباز، ازقبل تمامی تاریخ ها را با دوستان هماهنگ کردیم وما در همان تاریخی که اعلام کرده ایم طی دو روز در تئاتر شهر بازبینی ها برگزار خواهدشد.
برخی کارگردانها معترض بودند که این زمان یک ماهه(از لحظه اعلام متون تا روز بازبینی) برای تمرین به نظر اندک است و ما وقت تمرین کافی نداشته ایم، شما چه پاسخی دارید؟
ببنید اشتباهی که بعضی از دوستان هنرمند در این زمینه مرتکب می شوند این است که منتظر می نشینند تاجواب قبولی متون که اعلام شد شروع به تمرین می کنند .در فضای تئاتر شما می توانید یک سری پیش تولید داشته باشید بدون اینکه لازم باشد هزینه ای داشته باشید و درحقیقت زمان را برای خود حفظ کنید برخی از دوستان منتظر شده بودند تانتایج بازخوانی متون اعلام بشود و بعد تازه آن موقع شروع کنند به انتخاب بازیگر،طراحی کارگردانی،دورخوانی و...به اعتقاد من این کار اشتباهی است.این کارهای مقدماتی می توانست از زمان ارسال متون انجام بشود. نهایت اش این بود که متن آنها قبول نمی شد. از چیزی از دست نمی دادند جز زمان ،از بهمن ماه تا امروز زمان کمی برای مقدمات یک کار نمایشی تک پرسوناژه نیست. البته ما درسالهای آینده سعی خواهیم کرد فراخوان را کمی زودتر منتشر کنیم تا بتوانیم فرصت بیشتری برای تمرین در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
شما بعنوان دبیر جشنواره پیش بینی می کنید چه تعداد اثر از مرحله بازبینی عبور کند و وارد جشنواره بشود دیگراینکه کیفیت برای شما مهم است یا کمیت؟
به نکته جالبی اشاره کردید پیش بینی ما برای جشنواره حضور ده اثر در بخش مسابقه جشنواره می باشد. از ابتدا هم همین مد نظر ما بود. منتهای مراتب این به این معنا نیست که اگر برفرض ما هفت اثر خوب در کنار سه اثر با کیفیت نازلتری انتخاب کنیم تا جمع اش بشود ده اثر، به عبارتی لزوما خودمان رو مقید به این بدانیم حتما باید ده اثر وارد رقابت جشنواره شود . ما با هیات بازبینی هم مذاکره کرده ایم تا هنگامی که کارها را مورد بازبینی قرار می دهند کاملا کیفی به آثار نگاه کنند. نه اینکه ده اثر را لزوما مورد قبول قرار بدهند. شاید ما به این نتیجه برسیم دوازده اثر را بپذیریم.خیلی قائل به عدد ده نیستیم این را کیفیت آثار مشخص می کند. ما منتظر روز بازبینی خواهیم بود.
یقیناً برای شما مهم است مخاطب آثار چه کسانی باشند.آیا مردم عادی هم می توانند به نمایشهای جشنواره را ببینند؟
یکی از اهدف جشنواره تئاتر تک طنز البرز، آشتی دادن مردم با تئاتر و قرار دادن تماشای تئاتر در سبد فرهنگی خانوارهای استان است. اصولا علت انتخاب محتوای طنز برای جشنواره تک همین نکته ای بود که شما می فرمایید. اگر عنایت داشته باشید ما در اهداف برگزاری جشنواره هم این مطلب را لحاظ کرده ایم. اول اینکه گستره ی اجرای جشنواره را استانی دیده ایم یعنی این نیست که اجراها فقط در تئاتر شهر کرج برگزارشود ودیگر شهرستانها از این اتفاق هنری بی نصیب باشند. ما به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و ادارات تابعه شهرستان های این اداره کل تلاش داریم درکل استان جشنواره را برگزار کنیم.بنا براین بنا داریم سه روز اول جشنواره اجراها در شهرهای استان انجام شوند. این یک اتفاق دوسویه سود هست هم ازطرفی کسانی که دارند کارشان را برای داوری آماده می کنند چند اجرای جدی با تماشاگر دارند و آثار در معرض داوری مردم قرار می گیرد تا ببینند کارشان چقدر به نگاه مخاطب نزدیک است . از سوی دیگر چون نمایشها طنز هست طبیعتاً مردم استقبال خواهند کرد و بازدید عمومی استانی کارها را هم ان شا اله خواهیم داشت .
بفرمایید مشخصاً در چه سالنهای از استان نمایشها اجرا می شوند.و کدام شهرستانها ودیگر اینکه برای هر گروه اجرایی چند اجرا را مد نظر دارید؟
ما یک پیش بینی داریم که منوط به مشخص شدن نتایج بازبینی هاست. چون تعداد آثار جدول اجراهای ما را تغییر خواهند داد. اما نگاه ما این است که هرکار حداقل دو اجرا و در دو شهرستان مختلف داشته باشد و بازخورد دو منطقه مختلف را برای اثرش بگیرد. بنابراین تقریبا در تمام شهرهای استان که امکانات کافی را داشته باشند اجرا خواهیم داشت.
این اجراها با احتساب اجرای داوری است؟
خیر اینها بدون اجرای داوری است. طبق برنامه ریزی ما اجرای سوم گروهها اجرای داوری خواهد بود.
و صحبت پایانی...
اجازه بدهید تشکر کنم از اعضای خوب و بزرگ خانواده ی تئاتر استان. چون از روزی که قرار شد جشنواره تک در استان البرز اجرا شود، با همدلی و با رویکرد مثبت به این جشنواره سعی کردند به ما کمک کنند. بخشی از هنرمندان سعی کردند با ارایه اثر در جشنواره دخیل باشند. بخشی دیگرهم که بهر دلیلی درگیر بودند و نرسیده اند اثری برای جشنواره تولید کنند همگی اعلام آمادگی کردند که در ستاد جشنواره به ما کمک کنند. این نشان دهنده آن است که جشنواره تک جایگاه ویژه ای در میان هنرمندان و خانواده تئاتر البرز دارد. شایان ذکر است علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با نحوه فعالیتهای حوزه هنری استان البرز واطلاع از برنامه های در حال انجام حوزه هنری میتوانند به پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به آدرس www.artalborz.ir مراجعه واز آخرین رویدادهای هنری استان مطلع گردند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود