20 آذر 1396
شماره خبر: 188242

برخورد اخیر شهردار کرج دور از انتظار بود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

برخورد اخیر شهردار کرج دور از انتظار بود


اتفاقات اخیر شورای شهر کرج و ماجرای اتهام زدن شهردار به یکی از اعضا در خصوص تصاحب پست مدیریتی برای یکی از نزدیکان در گفتگو با دو تن از اعضای شورا بررسی شد.
مدتی است بحث انتصابات غیربومی شهردار کرج نقل محافل است، برخی اعضای شورای شهر بر این باور هستند که استفاده از ظرفیت نخبگان و مدیران بومی برای تصدی پست های مدیریتی در شهر از سوی مدیریت ارشد شهری مورد بی توجهی واقع شده است. بحث انتصاب مدیران غیربومی و اتوبوسی که از سوی یکی از اعضای شورای شهر تشبیه به مدیران مترویی شده تا جایی پیش رفت که موج انتقادات را در فضای مجازی و واقعی به راه انداخت، اما قائله به اینجا ختم نشد و روز یکشنبه هفته جاری صحن علنی شورا تبدیل به صحنه نبرد آرا موافق و مخالف گردید. شهردار کرج دو تن از اعضای شورای شهر را خطاب قرار داد و گفت: بنده برای جایگاه حقوقی اعضا ارزش قائلم اما نه تا جایی که از حق می‌گذرند و به گزافه‌گویی می‌پردازند. اصغر نصیری با تأکید بر اینکه اعضای شورا نباید دنبال سناریو گویی باشند و بنده از ابتدا گفتم عادت ندارم با التماس کاری کنم، ادامه داد: تا زمانی کار می‌کنم که اصول را مدنظر قرار دهم و به‌هیچ‌عنوان زیر بار این حرف‌ها نمی‌روم. وی با اعلام اینکه رحیم خستو در جلسه گذشته بحث استخدام و انتصاب‌های اتوبوسی را به مترویی شدن تشبیه کرده است، ادامه داد: به شایسته‌سالاری که موردنظر عباس زارع است، اعتقاد ندارم چراکه وی درصدد بود برادرش به ریاست سازمان پسماند منصوب شود اما بنده زیر بار نرفتم. برای بررسی بیشتر این ماجرا که حالا تبدیل به بحث داغ شهروندان در فضای مجازی شده و رسانه ها نیز از جوانب مختلف به آن می پردازند با عباس زارع و رحیم خستو نمایندگان مردم در پارلمان شهری گفتگوی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید. عباس زارع معتقد است عملکرد شورا از بدو تشکیل تا امروز عملکرد امیدوار کننده و مثبتی بوده است، همچنین در انجام وظیفه، بررسی طرح ها و لوایح مشکل یا دو دستگی وجود ندارد چرا که اختلاف نظر، اختلاف سلیقه و برداشت متفاوت از یک موضوع توسط افراد مختلف در یک مجموعه طبیعی است و بدون شک تضارب آرا برای یک تصمیم گیری درست؛ صحیح است.
*شهردار کرج گفته که شورا نباید به دنبال سناریوگویی باشد، در این باره توضیح می دهید؟
بررسی برنامه و بودجه های شهرداری از وظایف شورای شهر است نظارت بر عملکرد شهرداری از دیگر وظایف اعضای شورای شهر به شمار می آید که این وظیفه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. آنچه واضح است اعضا باید در جهت اعمال نظارت بر شهرداری، وظیفه نمایندگی خود را به نحو احسن انجام دهند از طرفی عضو شورای اسلامی شهر می تواند در خصوص مواردی که دارای ابهام، مشکلات و یا خلاف قانون و مقررات است از صحن شورا به صورت تذکر و یا در قالب نطق پیش از دستور و تذکر کتبی صحبت کرده و یا سوال کند.
*در خصوص اتهامی که شهردار نسبت به شما وارد کرده توضیح می دهید؟
بنده هیچ گاه در جهت تضعیف شهردار عمل نکرده ام یک مورد ابهام در عملکرد شهردار وجود داشت که بر اساس وظیفه قانونی و در قالب نطق پیش از دستور آن را مطرح کردم و منتظر بودم شهردار پاسخ ابهام بنده را یا به صورت شفاهی یا کتبی ارائه دهد که متاسفانه اتفاقات اخیر رخ داد. نماینده مردم در شورای شهر برای اعمال نظارت باید دارای فهم، دانایی، شجاعت و اطلاعات کافی به منظور تحلیل مسائل باشد تا اگر مشکلی هر چند کوچک رخ داد بتواند آن را با صراحت مطرح کند. اگر این حق و وظیفه از یک نماینده مردم در شورا گرفته شود به چه نحوی می تواند اعمال نظارت کند، مانع ایجاد فساد شود و قدرت را کنترل کند، اگر زمانی مردم دغدغه ایجاد فساد را داشتند به دلیل این بود که گاها مسئولان و نمایندگان چشم خود را بر روی خلاف های کوچک می بستند به همین منظور بنده تنها وظایف نمایندگی خود را انجام دادم و از شهردار انتظار چنینی برخوردی نمی رفت. بنده هرگز گمان نمی کردم شهردار از نظر شخصیتی این گونه رفتار کند و بنده را متهم به کاری کند که نهاد رسیدگی به آن مراجع قضایی هستند و اثبات آن مهم است، شهردار با سخنان خود حیثیت نماینده مردم را خدشه دار کرده و اعتماد افکار عمومی به شورا را کاهش داده است. نماینده رای اول شهر بودم؛ این اتهام بدون مستندات دقیق قانونی اعتماد مردم را کاهش می دهد و لطمه قابل توجهی را به شهر وارد می کند. اعتقاد دارم یه شهر و منافع مردم نباید لطفه وارد شود، برای من به عنوان نماینده مردم این حق محفوظ است که موضوع را پیگیری کنم اما این مهم دلیلی بر کینه ورزی نمی شود. اما رحیم خستو دیگر عضو شورا در این باره معتقد است؛ دو اصل مهم نظارت و قانون گذاری وظیفه نمایندگان مردم درشورای اسلامی شهر است، در مبحث نظارت که از وظایف اعضای شورای شهر محسوب می شود گاه در قالب تذکر مطرح می شود و این مهم اقدامی غیر معقول نیست.
*در خصوص اتفاقات اخیر به خصوص اتفاقات روز یکشنبه قرار است صحبت کنیم، نظر شما درباره این میزان اختلاف نظر که منجر به اتهام زنی و تضعیف اعتماد افکار عمومی می شود، چیست؟
بدون شک شورای اسلامی شهر کرج همواره در انجام وظایف محوله به عنوان نمایندگان مردم مسیر قانونی خود را طی می کند، نبود اختلاف نظر و عدم ارائه تذکر به شهرداری باید باعث نگرانی مردم شود چرا که اگر در رابطه بین شورای شهر و شهرداری هیچ مسئلهای وجود نداشته باشد می توان به مسائل پشت پرده ای پی برد که در این صورت بایستی فاتحه شهر را خواند. برگزاری جلسات شورا به صورت علنی بستر ساز اعتماد بیش از پیش مردم و موجب شفایت هر چه تمام تر امورات می شود، شورا محلی برای گفتگو، تضارب آرا و دیدگاه های مختلف است. تا کنون لوایح بسیاری در شورا مطرح شده که با تصویب شدن و یا نشدن آن منافع شهر تامین شده همه تلاشمان را می کنیم تا در جهت انجام وظایف محوله بر اساس قانون عمل می کنیم. شورا تصمیم گیرنده است و به طور قطع شورای شهر ابزاری در دست شهردار نیست، شهردار مجری لوایحی است که از شورا دریافت می کند، موفقیت شورای شهر و شهردار و بالعکس به یکدیگر گره خورده است. اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان و منتخبین مردم باید پاسخگوی تمام مسائل باشند اگر از روزها اول حساسیت به خرج نداده و تذکر ندهیم بدون شک سال بعد دیر خواهد بود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود