24 مهر 1400
شماره خبر: 257602

حضور زنان در پست های مدیریتی خیلی دور خیلی نزدیک

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



تمايل عمومي در بيشتر سازمان هاي كشور ما به برگزيدن مديران مرد معطوف است. به نظر مي رسد در اين ميان عامل جنسيت بيش از شايستگي و توانمندي مورد توجه است.
با وجود اينكه در سال هاي اخير پيشرفت هاي محسوسي در زمينه تحصيلات و مشاركت هاي اجتماعي زنان حاصل شده است اما چرا زنان نتوانسته اند سهم شايسته اي از پست هاي مديريتي را به خود اختصاص دهند؟
براي يافتن پاسخ نشست هم اندیشی بانوان عضو شوراهای شهر استان البرز به میزبانی شورای شهر کرج با محوریت مسائل و مشکلات حوزه بانوان با حضوردکتر مریم اسماعیلی فرد مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری البرز، ملیحه اکبری عضو دوره دوم شورای شهر فردیس و سپیده کتابدارعضو شورای شهر چهارباغ به میزبانی دکتر فاطمه منعمی رئیس کمیته بانوان،کودک وخانواده شورای شهر کرج در سالن مدرس برگزار شد در این نشست تخصصی نقطه نظرات بانوان درباره آثار حضور زنان در پارلمان‌های محلی، موانعی که برای انتصاب مدیران زن در استان البرز و بخصوص مدیریت شهری وجود دارد و تصمیماتی که برای ارتقای سطح زندگی زنان و کارکنان است و چرایی سهم کم بانوان در پست های مدیریتی گفتگو شد که در ذیل با هم میخوانیم:
" زنان به لحاظ حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی با مردان ندارند "
در این دیدارمدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز، حضور بانوان را نقطه قوتی برای این استان عنوان کرد و اظهارداشت: زنان به لحاظ حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی با مردان ندارند و آنچه اهمیت دارد توانمندی، تخصص و لیاقت آن‌هاست.
مریم اسماعیلی فرد با اشاره به نقش حیاتی زنان در پیشبرد و توسعه استان البرز، تصریح کرد: تلاش خواهیم نمود در سطوح مدیریتی و تصمیم گیری‌های کلان شهری بیشتر از ظرفیت و پتانسیل‌های بانوان مستعد و توانمند شهرستان بهره گیریم.
وی به گفتمان سازی طرح های تخصصی بانوان اشاره کرد و افزود: زنان درایت خاصی در وظایف محوله خود دارند و برهمین اساس اگر بستر حضور برای آنها به عنوان یک فرصت در حد قابل قبولی از سوی جامعه مهیا شود، می توانند، در این عرصه مفید باشند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز بیان کرد: هرجا که ردپایی از زنان در جامعه در سطوح مختلف مدیریتی وجود داشته، مشاهده شده که فعالیت‌های آن حوزه با وسواس، ظرافت و حساسیت خاصی که خداوند در وجود بانوان نهاده، پیگیری شده و موفقیت نیز بیشتر بوده است.
وی به ضرورت راه اندازی مرکز توانمند سازی بانوان اشاره کرد و افزود: طرح راه اندازی مرکز توانمندسازی استان البرز باید همچون تهران و سایر استانها در دستور کار قرار گیرد در این راستا برنامه داریم بانوان را در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانمند کنیم.
"زنان درایت خاصی در وظایف محوله خود دارند"
عضو دوره دوم شورای شهر فردیس در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای بانوان ، با ابراز گلایه‌مندی از حضور کم رنگ بانوان خواستار بهره‌گیری و استفاده از آن‌ها در سطوح مختلف مدیریتی جامعه شد و اظهار داشت: انتظار داریم نگاە‌ها تغییر و اقدامات موثرتری صورت گیرد.
ملیحه اکبری با بیان اینکه بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، تاکید کرد: ایفای نقش بانوان به عنوان ارکان اصلی خانواده در جامعه به توانایی آن ها برمی گردد، چرا که وقتی یک زن نقش بزرگ مادر را در خانواده برعهده دارد می تواند ظرفیت ایفای نقش بزرگتری را در جامعه داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر فردیس افزود: درالبرز زنان توانمندی فعالیت دارند که می توانند وارد میدان اجرایی استان شوند و حتی با کارآمدی بالاتر عمل کنند که این مهم نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.
"بانوان توانمند البرز شناسایی شوند"
عضو شورای شهر چهارباغ در این نشست تخصصی به آسیب شناسی این شهرستان پرداخت و بیان کرد: در البرز بانوان توانمند سیاسی ، اجتماعی و کارآفرینی فعال هستند که شناخت آنها سخت نیست اما نیاز به همت و نگاه دلسوزانه دارد.
سپیده کتابدارخاطرنشان کرد: امروز در میان بانوان جامعه ما به خصوص دراستان البرزافراد تحصیلکرده زیادی هستند که از توانایی ها و استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند لذا باید زمینه برای حضور این بانوان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و بروزاین استعدادها فراهم آید.
وی با بیان اینکه موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید اولویت مسئولان در عرصه اجتماعی باشد، گفت: لازم است به شکل جدی در این حوزه ورود کرده و با قاطعیت اقدام کنیم.
“بهره گیری از توانمندی زنان توسط همه دستگاهها “
رئیس کمیته بانوان،کودک وخانواده شورای شهر کرج در این نشست تخصصی اظهار داشت:برای رسیدن به سقف بکارگیری بانوان در پست های مدیریتی ضرورت دارد نشست های تخصصی در این استان برگزار شود که این نشست ها در انتقال تجربیات موفق و نوآورانه بانوان در عرصه های مختلف موثر است و زمینه را برای ثبت و انتقال آن ها به سازمان ها و دستگاه های اجرایی بوجود می آورد.فاطمه منعمی تصریح کرد: در قانون اساسي هيچ تفاوتي بين زن و مرد در احراز پستهاي مديريتي نيست و در صورتي كه زنان توانمنديها و تجربه لازم را داشته باشند انتخاب آنان در پستهاي عالي مديريتي عمل به قانون است.وی بهره گیری از توانمندی زنان توسط همه دستگاهها را خواستار شد و بیان کرد: نقش و حضور زنان در بسیاری از حوزه های مختلف همپای مردان است و از آنجایی که قوانین انتصابات هیچ سازمانی، چه دولتی و چه غیر دولتی وابسته به جنسیت نیست، این اصل در رده های مدیریتی هم باید به وضوح دیده شده و اثرگذار باشد.
منعمی از راه اندازی اداره بانوان مدیریت شهری کرج خبر داد و یادآور شد: با توجه به تعداد بالای بانوان کارمند در حوزه های مختلف مدیریت شهری ضرورت راه اندازی اداره بانوان احساس می شود.
رئیس کمیته بانوان،کودک وخانواده شورای شهر کرج به استمرار نشست های تخصصی بانوان خواستار شد و خاطرنشان کرد: ان شالله شاهد اشتغال و استفاده از توانمندی بانوان در پست های مدیریتی بسیار بیشتر از گذشته باشیم که در این راستا زیر ساخت های امور بانوان در حال بررسی است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود