7 شهریور 1402
شماره خبر: 291333

سهم بیمارستان دامپزشکی واحد کرج در درمان و پیشگیری از بیماری های مشترک

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو



دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از سال 1363 با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز و از سال 1367 اولین دوره دکتری عمومی دامپزشکی را پذیرش نمود
و بدین جهت با سابقه قریب به 40 سال، از اولین دانشکده های دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است و در طول سالهای فعالیت با توجه به امکانات، فضای آموزشی و کادر هیأت علمی کامل ، همواره در زمره برترین دانشکده های دامپزشکی سراسر کشور اعم از دولتی و آزاد بوده است و فارغ التحصیلان آن در کلیه صحنه های علمی و صنفی موفق بوده اند. به جهت آشنایی بیشتر با این دانشگاه و اهداف آن با دکتر حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج مصاحبه ای اختصاص داده ایم که در پی می آید:
خبرنگار: در حال حاضر دانشکده دامپزشکی واحد کرج در چه مقاطع و رشته هایی دانشجوی مشغول به تحصیل دارد؟
دکتر کلانتری: درحال حاضر این دانشکده با قریب به 1200 دانشجو در مقاطع و رشته های کارشناسی بهداشت مواد غذایی، دکتری عمومی دامپزشکی، دکتری تخصصی انگل شناسی، دکتری تخصصی مامایی و بیماریهای تولید مثل دام، دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی، دکتری تخصصی بیماریهای پرندگان فعالیت دارد و به زودی مقطع دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی راه اندازی خواهد شد. دوره دکتری عمومی دامپزشکی نزدیک به 900 دانشجو وحدود 230 واحد درسی دارا می باشد که قریب به 90 واحد آن مربوط به علوم درمانگاهی و بالینی می باشد و نیمی از این واحدهای بالینی به بیماریهای حیوانات کوچک اختصاص دارد. بجز دوره دکتری عمومی، سه دوره دکتری تخصصی دستیاری مربوط به رشته های بالینی می باشند. واحدهای بالینی و درمانگاهی دامپزشکی بر اساس مصوبات وزارت عتف در بیمارستانهای دانشکده های دامپزشکی و بر اساس پذیرش و درمان بیماران ارجاعی ارائه می گردند.

خبرنگار : آیا در ساختار دانشکده های دامپزشکی بیمارستان نیز تعریف شده است؟
دکتر کلانتری: کلیه دانشکده های دامپزشکی کشور دارای دو بیمارستان دامهای بزرگ و حیوانات کوچک هستند که با توجه به نوع فعالیت، در مناطق مستعد احداث می شوند. بیمارستان دامهای بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه ساوجبلاغ - نظرآباد و بیمارستان حیوانات کوچک از بیش از 30 سال پیش ابتدا در منطقه مهرشهر کرج و سپس در منطقه عظیمیه کرج فعالیت آموزشی، پژوهشی و درمانی داشته است و اکنون به جهت ارتقاء سطح کیفی آموزشی مجدداً به منطقه مهرشهر انتقال یافته است.
خبرنگار: رسالت دانشکده دامپزشکی را بیان فرمائید.
دکتر کلانتری: با عنایت به رسالت دانشکده­های دامپزشکی در راستای آموزش دانشجویان و پژوهش در زمینه علوم دامپزشکی، این دانشکده ها سهم بسزایی در زمینه کنترل بهداشتی و درمان بیماریهای حیوانات و حفظ و افزایش سرمایه های دامی و تولید کشور، بهداشت و کنترل مواد غذایی با منشاء دامی، کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام (بیماریهای زئونوز)، مشارکت در تحقیقات علوم پزشکی از طریق مطالعات علوم پایه پزشکی و مدل سازی حیوانی و بسیاری از موارد دیگر ایفاد می کنند که این دانشکده ها را از جمله مؤثرترین مراکز علمی می سازد که می تواند در رفع بسیاری از مشکلات منطقه خود نقش آفرین باشند.
خبر نگار : این دانشکده ها چه اهدافی را دنبال می کنند؟
دکتر کلانتری : دانشکده دامپزشکی واحد کرج به عنوان تنها دانشکده دامپزشکی در استان البرز با نگرشی نو ، عزمی استوار در خصوص مشارکت و ایفای وظیفه در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط استان خود دارد و آماده است که به عنوان بازوی علمی و اجرایی کلیه مدیریت های اجرایی استان انجام وظیفه نماید و در این راستا تاکنون نسبت به انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان محیط زیست، سازمان نظام دامپزشکی کشور و استان البرز و بزودی شهرداری کرج اقدام نموده است و خدماتی در خصوص کنترل بیماریهای حیوانات حیات وحش به عنوان سرمایه های علمی، بازآموزی دامپزشکان جوان، عقیم سازی حیوانات کوچک فاقد صاحب جهت کنترل جمعیت این حیوانات و کنترل بهداشتی، واکسیناسیون و پلاک­گذاری آنها جهت کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام و خدمت رسانی به دامداران منطقه بالاخص دامداران کم برخوردار را در دستور کار قرار داده است.
خبرنگار: هدف از ایجاد بیمارستان دامپزشکی حیوانات کوچک در سطح شهر چیست؟
دکتر کلانتری: بیمارستان حیوانات کوچک این دانشکده در منطقه مهرشهر علاوه بر آموزش دامپزشکان آینده از طریق ارائه خدمات درمانی استاندارد و مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور به مراجعین، کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام در این راستا و کنترل جمعیت حیوانات فاقد صاحب از طریق عقیم سازی را مدنظر قرار داده است. شایان ذکر است این بیمارستان تنها بیمارستان دامپزشکی دانشگاهی در میان 67 بیمارستان و کلینیک حیوانات کوچک بخش خصوصی شهر کرج می باشد که 16 مورد آن در منطقه مهرشهر مستقر شده است، جهت انجام وظایف خطیر فوق الذکر و خدمت رسانی به شهروندان گرامی، نیازمند حمایت های همه جانبه کلیه مسئولین دلسوز استان و شهر کرج است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود