27 مهر 1392
شماره خبر: 108200

بی آبی گریبان کشاورزان البرز را گرفت

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بی آبی گریبان کشاورزان البرز را گرفت


بحران کم آبی، موضوعی که چندین سال است ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده این بحران که بیشتر معطوف به مصرف انسانی بوده این بار زمین های کشاورزی را تهدید می کند، زمین های کشاورزی البرز از بحران کم آبی رنج می برند اما در صورت استفاده از پساب موجود در استان می توان این بحران را مهار کرد.
پساب، در نظر اول شاید مایعی بد بو و متعفن به نظر برسد اما در دنیای امروز حیاتی برای زمین های کشاورزی به شمار می رود آن هم در کشوری با آب و هوای خشک مانند ایران. بحران کم آبی موضوعی است که چندین سال است ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده، بحرانی که نه تنها موقعیت انسان را به خطر می اندازد بلکه زمین های کشاورزی را نیز به عنوان مهمترین منابع تولید تغذیه در معرض خطر قرار خواهد داد. بنابراین تسویه پساب حاصل از فاضلاب های شهری، آب هاي دست دوم با كيفيت پايين تر که جزء آب های شيرين اما آلوده محسوب مي شود راه نجاتی برای بخشی از زمین های کشاورزی و فضای سبز شهرها خواهد بود. با توجه به بحران كمبود آب و هزينه بهبود منابع آب و تصفيه آن در كشور مي توان از پساب تصفيه فاضلاب شهري جهت مصارف مختلف كشاورزي استفاده کرد كه نوع استفاده مجدد آن در كشاورزي بستگي به كميت و كيفيت فاضلاب خام، درجه تصفيه مورد نياز، هزينه تصفيه و نوع مقررات و استاندارد زيست محيطي دارد. شهرستان کرج نیز که در گذشته باغ شهری با جمعیت اندک و البته پر آب بوده است با گذشت ایام و افزایش جمعیت و به کم آبی دچار شده است، آب روخانه کرج و سد طالقان هر روز با افزایش جمعیت و مهاجرت برای شرب انسانی استفاده می شد اما دیری نپایید که منابع زیر زمینی و چاه ها نیز به کمک تامین آب برای مصارف انسانی آمد و منابع آب کشاورزی را در معرض تهدید قرار داد. چاره مقابله با کم آبی در بخش کشاورزی را تا حدودی با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار می توان بهبود بخشید اما کم آبی در بخش کشاورزی مساله ای است که اندیشه هایی فراتر را می طلبد، از این رو است که مسئولان استان البرز به فکر استفاده مجدد از دور ریزهای مایع یا همان پساب فاضلاب و تصفیه آنها برای برخی مصارف کشاورزی افتاده اند.
فاضلاب کرج 50 لیتر در ثانیه پساب تولید می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص تصفیه مجدد پساب فاضلاب و استفاده از آن برای برخی مصارف کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر در فاضلاب کرج که در منطقه ماهدشت قرار دارد 50 لیتر در ثانیه پساب حاصل می شود که در آینده با تکمیل شبکه فاضلاب این میزان به 150 لیتر در ثانیه خواهد رسید. مسعود کریمی با بیان اینکه حجم تولید پساب بسیار بالا است، گفت: بسیاری از مصارف مردم تبدیل به فاضلاب می شود که با تصفیه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود