6 آبان 1392
شماره خبر: 108843

عطش زمین خواران برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

عطش زمین خواران برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی البرز


با وجود حساسیت های بالایی که برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان البرز وجود دارد به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از 77 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی موجود در البرز متاسفانه حدود چهار تا پنج درصد از کاربری اصلی خود خارج شده و عطش زمین خواران روز به روز برای رسیدن به سودهای کلان، بیشتر می شود.
در سال 1374 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها تصویب و در سال 1385 اصلاحیه های آن توسط مجلس شورای اسلامی انجام شد. طبق ماده یک تبصره یک این قانون برای حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی و تداوم و بهره برداری آنها از تاریخ تصویب این قانون تغییر کاربری اراضی یاد شده در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع می باشد. در تبصره ای دیگر از این قانون آمده است: تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی (احداث گلخانه، دامداری، پرورش ماهی، کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی برای بهینه کردن تولیدات) در هر استان باید به تشخیص کمیسیونی متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس مسکن و شهرسازی، رئیس سازمان محیط زیست و یک نفر نماینده استاندار باشد. پاراگراف های اولیه این گزارش با بندهای قانونی برای موضوع گزارش "تغییر کاربری اراضی کشاورزی" آغاز شده است تا اهمیت آن واضح و روشن باشد و بدانیم که حفظ کاربری اراضی کشاورزی یک وظیفه و یک تکلیف برای همه مردم و مسئولان اجرایی چه در رده کشوری و چه در رده های استانی است. اما چه می شود که برخی افراد که متاسفانه در این مقوله نیز نام آنها زمین خوار نامیده می شود به زمین های باغی و زراعی ورود می کنند و به اصطلاح زمین های کشاورزی را از کاربری اصلی خود دور می سازند؟ اقتصادی نبودن کشاورزی، کم ارزش بودن زمین های زارعی و در مقابل با ارزش شدن زمین ها در صورت تغییر کاربری، بی اطلاعی افراد از موضوعاتی که جزء تغییر کاربری محسوب می شود، توسعه شهرها، کم بودن فضاهای رفاهی، بورس بازی برخی مشاوران املاک برای تغییر در زمین ها و شاید ده ها دلیل دیگر می تواند به عنوان عواملی برای سودجویی افراد از زمین هایی باشد که مهمترین تامین کننده غذای انسان است. سوژه این گزارش از اشاره کوچک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و به دنبال آن برگزاری جلسه ای برای مقابله جدی با این موضوع در استانداری البرز به ریاست عربیان استاندار سابق البرز کلید خورد. موضوعی که عوامل متعددی را هم برای ایجاد و هم برای پیشگیری در خود جای می دهد. دامنه نظارت های جهاد کشاورزی بر روی زمین های کشاورزی به خارج از محدوده شهرها است و نظارت ها بر روی برخی از زمینها با گسترش شهرها به شهرداری ها محول شده که گاهی دیده می شود با بی توجهی این ارگان خدماتی از جمله آب، برق و گاز نیز به موقعیت جدید زمین ها تعلق می گیرد که خلاف قانون است. برای پیگیری دقیق تر این موضع به سراغ مسعود کریمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و علی فرهادی دادستان عمومی و انقلاب کرج رفتم تا از وضعیت زمین های کشاورزی استان با وجود قانون پیشگیری از تغییر کاربری مطلع شوم.
توسعه شهرها به زمین های کشاورزی لطمه می زند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص این موضوع گفت: در همه کشور نه تنها حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها با جدیت دنبال می شود بلکه برخی نقاط کشور با عملیات زراعی سعی در افزایش سطح زمین های کشاورزی دارند. مسعود کریمی با اشاره به وضعیت زمین های کشاورزی البرز، اظهار داشت: استان البرز زمین های بسیار حاصلخیزی دارد به طوری که برخی زمین ها در سال دو بار کشت می شوند اما متاسفانه با افزایش جمعیت و توسعه کلانشهر کرج و همچنین نزدیکی کلانشهر تهران به زمین های کشاورزی هر روز لطمه وارد می شود. وی ادامه داد: متاسفانه عده زیادی برای ویلا سازی، شهرک سازی، ایجاد کارگاه های صنعتی وغیر صنعتی و .... به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستند تا سود سرشاری نصیبشان شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اقتصادی کردن تولیدات و ایجاد انگیزه برای تولید و افزایش میزان گشت ها را از عوامل پیشگیری از میل برای تغییر کاربری عنوان کرد و گفت: در قانون پیش بینی شده است اگر مالک برای نیاز خود در محدوده زمین اقدام به ایجاد سکونتگاه کند جهاد کشاورزی به مالک کمک خواهد کرد که البته در قانون برای هر زمین بر حسب متراژ آن و محصول قابل برداشت از آن حد اقتصادی تعیین شده است. کریمی به مشکلات موجود در استان البرز اشاره و تصریح کرد: به دلیل توسعه شهرها بسیاری از مناطق که در گذشته در محدوده شهرها نبوده اند در حال حاضر به این محدود پیوسته اند و حفاظت از آنها به عهده شهرداری خواهد بود و متاسفانه شهرداری ها نیز تمایلی برای حفاظت از زمین ها

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود